Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-13, 19:51   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Jeg snublet over Kiva i dag, og konseptet virker jo genialt!

Man låner ut penger til mennesker som trenger lån (nesten som mikrokreditt/mikrolån), skjønt etter hva jeg forsto får du ikke pengene tilbake til deg selv, men til Kiva og så kan du velge nye prosjekter å støtte. Man kan støtte hvert prosjekt med max $25.

Jeg synes det virker som en strålende måte å hjelpe andre på. Jeg kommer ikke til å slutte å gi pengegaver til veldedige formål, men dette konseptet - hvor pengene kommer som lån og hjelp til selvhjelp - tror jeg at kan hjelpe mange på en måte som oppleves som verdig og respektfull. Jeg tror at det å motta et lån og ikke bare få penger kan øke selvfølelsen og ønsket om å få til noe.

Noen som har noen erfaring med Kiva eller lignende? Eller tanker rundt dette?


(Jeg har registrert meg og lånt ut både et "velkomst-gratis-lån" og ordinære lån, så om noen bestemmer seg forå bli med så send meg gjerne en melding. Da kan dere få lenken min. Jeg tjener ingenting, men kan "gi bort" flere lån til flere prosjekter.)

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 19:55   #2
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Jeg bruker å låne bort. Cirka et lån ved hver lønning, kanskje flere om jeg har fått tilbakebetalt en del.

Det eneste jeg ikke helt liker (men utmerket forstår begrunnelsen for) er dette at du sitter og velger lånemottakere med bildepresentasjon og slikt. Det blir for meg litt som å ha søte fadderbarn i Afrika hvor organisasjonen bruker ekstrapenger på oppdateringer om enkeltbarn og slikt, fremfor å bare gi alt rett til en organisasjon. Men det selger jo. Og jeg ender opp med å låne bort til folk jeg synes ser skikkelig usympatiske ut, på ren trass.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 20:11   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

De pengene du har fått tilbakebetalt blir stående på Kivakontoen? Det er ikke slik at du får de igjen?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 20:16   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

De pengene du har fått tilbakebetalt blir stående på Kivakontoen? Det er ikke slik at du får de igjen?

Du kan få dem utbetalt til PayPal-kontoen din om du vil.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 20:31   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Har hatt konto der siden 2008 og lånt ut omtrent 15 lån, og faktisk har alle blitt betalt tilbake. Jeg satte inn en tusenlapp eller to og trekker frivillig litt til administrasjon for hver gang så det krymper litt smått om senn.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 22:19   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Mannen har og hatt konto der siden 2008. Også opplevd at alt av penger kommer inn igjen.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 22:24   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Ja Kiva bruker jeg og, og synes det er kjekt. Alt jeg har lånt ut har kommet inn igjen, det er vel et par år jeg har drevet på nå.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 22:40   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Mannen har og hatt konto der siden 2008. Også opplevd at alt av penger kommer inn igjen.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 07:02   #9
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere hørt om Kiva? (Veldedighet)

Så flott! Da virker det jo som det skal. Jeg trodde dog ikke at man kunne få pengene tilbake selv, men at man donerte til Kiva som så lånte ut.

Dere har sett at de har en "vervekampanje" nå? Nye "långivere" få gi et gratis $25 lån (en hemmelig sponsor har gitt mye penger og når låntager betaler tilbake er det Kiva/sponsoren som får pengene, ikke den nye långiveren slik at pengene blir i systemet).

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no