Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

No-knead-bread

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-11, 19:33   #1
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

No-knead-bread

Det var mange oppskrifter på latmannsbrød her om dagen, men dette fortjener en egen tråd. Jeg har bakt brød to dager på rad nå, stort sett etter denne fremgangsmåten. Og det blir så godt! Siden jeg ville ha et litt grovt brød brukte jeg oppskriften hentet herfra.

5 dl hvetemel
1,5 dl rugmel (jeg brukte sammalt grovt)
1 1/2 ts salt
3 dl kaldt vann
5 g fersk gjær eller 1/4 ts tørrgjær

Gjær løses i vann og alt blandes raskt sammen. Dekk med plast og la stå til heving på benken i ca 18-20 timer. Deigen kan gjerne brettes noen ganger i løpet av hevetiden dersom det passer seg sånn. Dypp fingrene i vann, trekk ut litt av deigen og brett den over - gjør det samme hele veien rundt.

Spa deigen ut av bollen og oppå et papir eller håndkle godt strødd med mel (gjerne grovt). Strekk og brett deigen noen ganger og la ligge tildekket til siste heving (ca 2 timer).

Varm ovnen til 250 grader. La en jerngryte (24 cm diameter) stå i ovnen mens den varmes. Slipp deigen oppi den varme gryta, stek med lokk i 30 minutter, deretter 15 minutter på 220 grader uten lokk. Avkjøl på rist.

Dette tar altså lang tid, men samtidig er det veldig lite arbeid, og det blir lite oppvask. Og brødet blir veldig luftig, med deilig skorpe.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 18:09   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: No-knead-bread

Jeg lager det brødet nesten hver helg, utrolig godt. Har fått veldig mye skryt for det av alle som har smakt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 09:59   #3
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: No-knead-bread

Men jeg leste oppskrift på et annet et også, som man bare skulle blande sammen røra, la det stå i ovnen over natten og bare sette på ovnen om morran (med brødet inni) og la det steke i ca 1 time. Det hørtes jo enda lettere ut, men jeg husker ikke hvor jeg leste det.. sukk..

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 10:01   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: No-knead-bread

Opprinnelig lagt inn av Klosetta, her.

Men jeg leste oppskrift på et annet et også, som man bare skulle blande sammen røra, la det stå i ovnen over natten og bare sette på ovnen om morran (med brødet inni) og la det steke i ca 1 time. Det hørtes jo enda lettere ut, men jeg husker ikke hvor jeg leste det.. sukk..

Det kan jo minne om dette?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 10:05   #5
Klosetta
Fullverdig medlem
 
Klosetta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 74
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: No-knead-bread

Ja!!! Supert! Tusen takk. Synes det virket så greit å ikke måtte heve en andre gang, men bare sette på ovnen om morran.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 10:08   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: No-knead-bread

Ja, enig. Og så er det kjempegodt, det brødet! No Knead Bread er jo bedre, men litt mer usunt, hehe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 12:14   #7
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: No-knead-bread

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

No Knead Bread er jo bedre, men litt mer usunt, hehe.

Det kan også lages med litt grovmel, så blir det straks sunnere. Jeg har prøvd å bytte ut litt mindre enn halvparten av melet med sammalt eller fibra, og det blir akkurat like bra!

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 07:38   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: No-knead-bread

Jeg har fått dilla på no knead bread, eller NKB som jeg har valgt å forkorte det. Har til nå laget rundstykker siden jeg ikke har en egnet form, men Iset tipset meg om å bruke ildfast form med folie over, så det skal prøves. Har foreløpig bare smakt den fine versjonen av rundstykkene, men nå har jeg en grov i ovnen. Egenkomponert. Med solsikke- og linfrø, og 60% grovbakstmel. Brukte en dl mer væske, og røren oppførte seg akkurat som den hvite røren. Så nå gjenstår det å se når rundstykkene kommer ut av ovnen. :spent: Legger ut fullstendig oppskrift (m/bilde) om de blir bra. :må få liv i matloggen igjen:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 15:03   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: No-knead-bread

Nå har jeg også debutert som eltefritt brødbaker. Jeg valgte å lage av kun hvetemel denne første gangen, det er greit å ha et slags nullpunkt å eksperimentere ut fra.
Brødet ble jo superbra, og for en skorpe, og for noen hull i brødet.
Jeg har latt en eldre slektning smake, og hun mente det var akkurat slik som surdeigsbrødene hun lagde i steinovn for 60 år siden var.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 15:46   #10
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: No-knead-bread

Menatte ... Jeg har ikke ei jerngryte, hva kan jeg bruke da?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 15:57   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: No-knead-bread

Jeg har heller ikke det, jeg bruker en rund, ildfast form og sølvfolie over. Funker helt finfint.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 16:06   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: No-knead-bread

Jeg brukte en ildfast form med glasslokk, funket som bare det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no