Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2013

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-14, 12:25   #461
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar
1. Elisabeth Åsbrink - Og fremdeles står trærne i Wienerwald.
2. Vigdis Hjorth - Leve posthornet.
3. E.L. James - Fri.
4. Trude Marstein - Hjem til meg.
5. Kristina Sandberg - Å føde et barn.
6. Cecilie Aurstad - Bare ukedager.
7. Rosamunde Pilcher - Stien i gresset.
8. Carl-Johan Vallgren - Havmannen.
9. J.K.Rowling - Den tomme stolen.
10. Tiger Garte - Fuglehotellet.
11. Sylvia Day - Gjenspeilet i deg.
12. Bernard Cornwell - Agincourt.
13. Sidsel Kreyberg - ME en sykdom i tiden.
14. Georgina Harding - Stillhetens bilder.

Februar
15. P.D. James - Døden kommer til Pemberley.
16. Carol Birch - Jamrachs menasjeri.
17. Henrik H Langeland - Verdensmestrene.
18. Marianne Fastvold - Tristan kommer.
19. Karin Bjørset Persen - Julebrevpikene.
20. Boualem Sansal - Min fars hemmelighet.
21. Joyce Maynard - Sensommerdager.
22. Rabih Alameddine - Hakawati - Historiefortelleren.
23. Abraham Verghese - Alene sammen.
24. Katherine Pancol - Skilpaddens langsomme vals.

Mars
25. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å høre hjerteslag.
26. Hélène Grémmilon - Den fortrolige.
27. Jonathan Odell - Helbredelsen.
28. Threes Anna - Før monsunen.
29. Toril Brekke - Sara.
30. Irene Sabatini - Nabogutten.
31. Henrik Langeland - Hauk og due.
32. Jessica McCann - Margarets frihet.
33. Jodi Picoult - Åstedet.
34. Reneé Toft Simonsen - Tirsdag formiddag.
35. Alexia Bohwim - Frognerfitter.
36. Jodi Picoult - Den enkle sannhet.

April
37. Sue Chun - Beijing baby.
38. Noelle Harrison - Beatrice.
39. Laurie Halse Harrison - vinterjenter.
40. Jodi Picoult - i rettferdighetens navn.
41. Jodi Picoult - Min datter tro.
42. Alejandro Zambra - Måter å komme hjem på.
43. Sara Blædel - De glemte pikene.
44. Katherine Webb - En sang fra fortiden.
45. Alan Hollinghurst - Den fremmedes barn.
46. Domenica De Rosa - Evighetens Roma.
47. Kevin Powers - De gule fuglene.
48. Sara Blædel - Kall meg prinsesse.
49. Nicholas Sparks - Toner fra et piano.
50. Ann Patchett - Undringens makt.
51. Jodi Picoult - Heksene i Salem Falls.
52. Jenny Wingfield - Alle sommerens dager.
53. Sara Blædel - Grønt støv.
54. Sara Blædel - Bare ett liv.
55. Timeri n. Murari - Den talibanske cricketklubben.

Mai
56. Alison McQueen - De hemmelige barna.
57. Jodi Picoult - Min søsters vokter.
58. Nicholas Sparks - Det beste av meg.
59. Siba Shakib - Eskander.
60. M.L. Stedman - Lys mellom to hav.
61. Sebastian Barry - Det lovede land.
62. Sofi Oksanen - Da duene forsvant.
63. Ann Tatlock - Hvile på reisen.
64. Bonnie Jo Campbell - En elv engang.
65. Leena Lehtolainen - Hvor er alle jentene nå?
66. Fay Weldon - Huset Dilberne.

Juni
67. Gillian Flynn - Mørke rom.
68. Rosie Thomas - Sjalet fra Kashmir.
69. Zoë Ferraris - En verden av fremmede.
70. Kate Morton - Hemmeligheter.
71. Lucinda Riley - Lavendelhagen.
72. Bruce DeSilva - Flammehav.
73. Viveca Sten - I natt er du død.
74. Val McDermid - Forsvinningspunktet.
75. Gillian Flynn - Åpne sår.
76. A.J. Kazinski - Søvnen og døden.
77. Katherine Pancol - Ekornene i Central park er triste på mandager.
78. Fredrik Backman - En mann ved navn Ove.
79. Kirsten Hammann - Se på meg.

Juli
80. Lars Kepler - Sandmannen.
81. John Green - Faen ta skjebnen.
82. Nicholas Sparks - Julies vokter.
83. Marianne Cedervall - Dødsønsket.
84. Helene Uri - Honningtunger.
85. Monika Nordland Yndestad - Jentene fra balletten.
86. Michael Ondaatje - Annas bok.
87. Gillian Flynn - Flink pike.
88. Nicola Lecca - Den forhatte kroppen.
89. Adam Johnson - Barnehjembestyrerens sønn.
90. Erik Valeur - Det syvende barnet.
91. Sylvia Day - Knyttet til deg.
92. Marianne Cedervall - Den svarte vinteren.
93. Mary Willis Walker - Dypt under billens kjeller.
94. Tana French - Utrygg havn.

August
95. Jussi Adler-Olsen - Alfabethuset.
96. Maria Dueñas - Syersken fra Madrid.
97. Jussi Adler-Olsen - Kvinnen i buret.
98. Frode Saugestad - En ung manns bekjennelser om kjærlighet.
99. Mari Lindack - Kom hjem.
100. Eirik André Skrede - På bunnen.
101. Tetsushi Suwa - En hinsides mann.
102. Mehran Amirahmadi - Månepiken.
103. Hilde Østby - Leksikon om lengsel.
104. Judith O'Reilly - Landlig lykke.
105. Aris Fioretos - Den siste greker. (har noe igjen på denne siden jeg sleit med å følge historien hit og dit)
106. Roar Sørensen - Magellans kors.
107. Gaetan Soucy - den lille piken som elsket fyrstikker.
108. Shin Kyung-Sook - Jeg kommer med en gang.
109. Jeffery Deaver - Sovedukken.
110. Veronica Henry - Lenghelgen.
111. Marina Lewycka - To campingvogner og en jordbæråker.

September
112. Sophie Kinsella - Jeg har nummeret ditt.
113. William Trevor - Kjærlighet og sommer.
114. Eirik Husby Sæther - Lobotomisten.
115. Amos Oz - Historier fra et landsbyliv.
116. Maggie O'Farrell - Hånden som først holdt min.
117. Mo Yan - Store bryster og brede hofter.
118. Siri Østli - Pikekyss og djevelkake.
119. Cecelia Ahern - En avtale med livet.
120. Sara Shepard - Små, søte løgnere.
121. Harlan Coben - Vær hos meg.
122. Andrea Mollisini - Ikke alle drittsekker kommer fra Wien.
123. Sara Shepard - Feilfri.
124. Victoria Hislop - Siste dans og andre fortellinger.
125. Levi Henriksen - Engelen i Djevelgapet.

Oktober
126. Sara Shepard - Perfekt.
127. Trude Marstein - Elin og Hans.
128. Sara SHepard - Utrolig.
129. Vigdis Hjorth - Hysj.
130. Marion Keyes - Mysteriet i Mercy Close.
131. Helena Thorfinn - Før flommen tar oss.
132. Wilbur A Smith - De som er i storm og fare.
133. Sara Shepard - Rått.
134. Candace Bushnell - Carrie 1, Carries dagbok.
135. Maggie O'Farrell - Hva skjedde med Esme Lennox?
136. Frode Eie Larsen - Jordtårer.
137. Ingrid Melfald Hafredal - Omveier.
138. Eugen Ruge - Når lyset svinner.
139. Harlan Coben - Ringer i vann.
140. Lisa Ballantyne - Den skyldige.
141. Karin Brunk Holmqvist - Kaffe med musikk.

November
142. Shani Boianjiu - Evighetens folk kjenner ingen frykt.
143. Kate Grenville - Sarah Thornhill.
144. Sylvia Day - Syv år til synd.
145. Lisa O'Donnell - Bienes død.
146. Harlan Coben - Hold tett.
147. Jojo Moyes - Et helt halvt år.
148. JAmes A. Levine - Den blå skriveboken.
149. Sarah Jio -. Frost i mai.
150. Harlan Coben - Dypt savnet.
151. Kate Grenville - Den hemmelige elven.
152. Candace Bushnell - Sommer i storbyen.
153. Guri Idsø Viken og Inger Johanne Sæterbakk - Magnhild, en roman om sex, fyll og offentlig forvaltning.
154. Elizabeth George - Denne dødens kropp.
155. Magnhild Bruheim - Det som er sant.
156. Hans Petter Laberg - Øynene på veien, hendene på rattet.
157. Harlan Coben - Livstegn.

Desember
158. Maria Dueñas - Lengselens labyrint.
159. Harlan Coben - En siste detalj.
160. Tammara Webber - Easy.
161. Sarah Jio - Huset på stranden.
162. David Foenkinos - Nathalie.
163. Lynne Bryant - Alligatorvannet.
164. Jussi Adler-Olsen - Fasandreperne.
165. Harlan Coben - Ikke et ord.
166. Harlan Coben - Beskytteren.
167. Elizabeth Gilbert - Alma Whittakers betydelige oppdagelser.
168. Åshild Eidem - Spillet om Gaza.
169. Harlan Coben - Borte for alltid.
170. Helga Flatland - Det finnes ingen helhet.
171. Karin Fossum - Carmen Zita og døden.
172. Linwood Barclay - Ulykken.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 13:24   #462
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

1. Per Petterson: Jeg nekter. En perle av en bok!

2. Sally Vickers: The Cleaner of Chartres. Dette var virkelig ingen perle. (da er i såfall jeg et svin) Platt fortelling med endimensjonale personer.

3. Carlos Ruiz Zafón: The Prisoner of Heaven. Tilbake til Barcelona og "Cemetery of forgotten books". Deilig.

4. Jane Austen: Emma. Du godeste for en samling irriterende karakterer. Men hun skriver godt, da.

5. Shilpi Somaya Gowda: Secret Daughter. Fin roman om India og adopsjon og tilknytning.

6. Erin Morgenstern: The Night Circus. En skikkelig magical mystery-tour. Jeg har veldig veldig lyst til at Le Cirque des Rêves skal dukke opp i mitt nabolag.

7. Aimee Bender: The Particular Sadness of Lemon Cake. Annerledes og fin, om en jente som smaker folks følelser i maten de lager.

8. Terry Pratchett: Snuff. Det er helt fantastisk hvordan han klarer å mikse stor humor og veldig alvorlig tema.

9. Rachel Joyce: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry. En slags roadmovie til fots og i bokform. God bok.

10. Ronnie M.A.G. Larsen: Sommar i Thereses gate. Den begynte fint, men nå kan jeg faktisk ikke huske hvordan den endte.

11. L.M. Montgomery: Anne of Green Gables. På tide å lese Anne igjen, denne gangen på engelsk (tenk at de norske utgavene var forkortet ). Nydelig. Og hurra for at jeg bare har lest første bok i denne omgang.

12. Håkan Nesser: De sørgende. God krim.

13. L.M. Montgomery: Anne of Avonlea. Jeg koser meg.

14. L.M. Montgomery: Anne of the Island.

15. L.M. Montgomery: Anne's House of Dreams. Koser meg fremdeles, men tar en liten Annepause nå.

16. Bjørn Sortland: Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar. Artig liten bok.

17. L.M. Montgomery: Rainbow Valley.

18. John Steinbeck: Travels With Charley. Forfatteren på roadtrip i USA sammen med puddelen sin. Jeg likte boken veldig godt.

19. L.M. Montgomery: Rilla of Ingleside. Siste boken i Anne-serien. Litt trist å være ferdig.

20. Joseph Evans: City of the Fallen Sky. Sci-fi/fantasy for ungdom. Litt mørk, og veldig lesverdig for voksne også.

21. H.K. Fauskanger: Skrinet. Sherlock Holmes i Kristiania, Bergen og Askøy. Artig lesing, men kanskje bittelitt langtekkelig.

22. Kate Atkinson: Life After Life. Ursula fødes og dør, på nytt og på nytt, og vi får innblikk i ulike mulige livsløp. Veldig bra!

23. Robin Sloane: Mr.Penumbra's 24-hour Bookstore. Jeg har en svakhet for bøker om bøker og mystikk, og denne hadde begge deler.

24. Amèlie Nothomb: Fear and Trembling. Om en ung belgisk jente som jobber et år i et japansk firma, og om de absurde kulturforskjellene hun opplever.

25. Maria Semple: Where'd You Go, Bernadette. Om hvorfor og hvordan Bernadette forsvant, fortalt gjennom brev, rapporter og Bernadettes datters notater. Artig.

26. Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga. Kort og intens roman fra Island. God.

27. Shin, Kyung-sook: Please look after Mother. En gammel, dement mor forsvinner fra Seoul hovedbanestasjon. Flere stemmer forteller om livet hennes. Bra, men litt forvirrende fortalt.

28. Beate Grimsrud: En dåre fri. Helt annerledes og helt fantastisk. Må fordøyes.

29. Georgina Harding: Painter of Silence. Om to mennesker i Romania rundt andre verdenskrig. Stillferdig og gripende.

30. Terry Pratchett: Dodger. Victoriatidens London, vi treffer fiktive og virkelige personer og ler og lærer.

31. Tracy Chevalier: Remarkable Creatures. Om to kvinnelige paleontologer i tidlig Victoriatid i England. Litt langtekkelig, men interessant å lese, siden det fortelles mye om den tidens vitenskaps- og kvinnesyn.

32. Ruth Ozeki: A Tale for the Time Being. Fortalt gjennom leseren av en dagbok som kommer flytende i land på en strand i Canada og gjennom forfatteren av dagboken - en ung japansk jente. Sterk historie, og jeg lærer enda mer om Japan.

33. Amanda James: A Stitch in Time. Jeg leste den fordi det var tidsreisning involvert, men den var litt platt. Ukebladsroman.

34. Hans Olav Lahlum: Menneskefluene. Spennende kriminalroman i lukket rom-sjanger. Satt i Oslo på 60-tallet, og til og med med 60-talls språk.

35. Julie Kibler: Calling me Home. Hjerteskjærende om forbudt kjærlighet mellom svart mann og hvit kvinne i Kentucky i 30- og 40-årene, med roadtrip i nåtid som rammefortelling. Fengende, men dessverre litt for ofte klisjepreget.

36. Deborah Harkness: A Discovery of Witches. Hekser, demoner og vampyrer, magi og Oxford og tidsreiser og eldgamle dokument. Liker!

37. Hans-Olav Lahlum: Satelittmenneskene. God krimbok dette også, men for lik den første, og for lett å gjette seg til hvem som var skurker.

38. Deborah Harkess: Shadow of Night. Bok to i trilogien om heksen Diana Bishop. Stort sett satt middelalderen i London, Frankrike og Praha. Liker denne også!

39. Eve Harris: The Marriage of Chani Kaufman. Om et bryllup og flere skjebner i et hasiddisk miljø. Veldig interessant, og klaustrofobisk.

40. Gavin Extence: The Universe Versus Alex Wood. Morsom, trist, underfundig, lærerik og god bok. Coming-of-age-bok litt i Wallflower og Catcher in the Rye stilen.

41. Roy Jacobsen: De usynlige. Full av følelser og intensitet, og likevel lavmælt og nøktern. Jeg likte den veldig godt!

42. Sara Rees Brennan: Unspoken. Lettlest og artig fantasy for ungdom. Jeg leser nok videre om Kami og Jared.

43. Heidi Linde: Agnes i senga. Om Agnes i senga der hun sørger over den bedritne kjæresten som var utro og slo opp. Lettlest og grei.

44. Sara Rees Brennan: Untold. Veldig kjedelig at neste bok ikke er ute ennå. :cliffhanger:

45. Helen Simonson: Major Pettigrew's Last Stand. Veldig engelsk landsbygd. Fordommer, stereotyper som ikke er for klisjépregete, kjærlighet, feelgood.

46. Terry Pratchett: The Amazing Maurice and his Educated Rodents. Hameln-inspirert, morsomt og selvsagt med lure blikk på ulike samfunnsforhold. God avslutning på leseåret 2013.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 13:36   #463
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

1. J.K Rowling - Den tomme stolen: Voksenbok fra HPs mor. Jeg synes den tok seg opp utover i boka og likte den ganske så godt.
2. E.L James - Fanget: Grei nok, men usikker på om jeg kommer til å lese de to andre.
3. Eystein Hanssen - Triangel: Tredje bok om Elli. Jeg synes han skriver godt, og venter på neste.
4. Jørn Lier Horst - Vinterstengt: Krim med WW. Gleder meg til å lese den siste som er gitt ut også.
5. Johan Theorin - Sankta psyko:Første bok jeg har lest av JT. Veldig spennende.
6. Gunn Marit Nisja - Naken i hijab
7. Aravind Adiga - Hvit tiger: Denne likte jeg veldig godt. Har hatt den liggende lenge uten å starte på den. Anbefales.
8. Suzanne Collins -Opp i flammer
9. Suzanne Collins - Fugl Fønix
10. Jørgen Brekke - Menneskets natur: Veldig bra, jeg liker Jørgen Brekke godt. Handlingen er lagt til Trondheim (ikke så mye i denne boka som de andre riktignok). Anbefales som påskekrim!
11. Jussi Adler-Olsen - Marco-effekten: Veldig bra, anbefales.
12. Beth Hoffman - Cee Cee Honeycutts reddende engler
13. Johan Therorin - Skumringstimen
14. Johan Theorin - Nattefokk
15. Camilla Lackberg - Englemakersken: Denne synes jeg er en av hennes bedre bøker. Spennende, og ikke så veldig forutsigbar.
16. Aravind Adiga - Mellom Attentatene: Som Hvit tiger en god bok, anbefaler denne også.
17. Johan Theorin - Blodleie: God krim, forfatter jeg liker godt. Venter på siste bok fra Øland...
18. Sara Blædel - Grønt støv: Lettlest, helt grei krim, men ingen favoritt hos meg.
19. Lars Kepler - Sandmannen: Veldig spennende, anbefales.
20. Jo Nesbø - Flaggermusmannen
21. Jo Nesbø - Kakerlakkene:Synes denne var bedre enn den første, og har ferielektyren klar...
22. Jo Nesbø - Rødstrupe
23. Jo Nesbø - Sorgenfri
24. Jo Nesbø - Marekors
25. Jo Nesbø - Frelseren
26. Jo Nesbø - Snømannen
27. Jo Nesbø - Panserhjerte
28. Jo Nesbø - Gjenferd
29. Vanessa Diffenbaugh - Blomstenes hemmelige språk
30. Bernt Rougthvedt - Tårn
31. Jo Nesbø - Politi
32. Jo Nesbø - Hodejegerne: Denne likte jeg veldig godt, tror nesten det er min favorittNesbøbok.
33. Sara Blædel - Kall meg prinsesse
34. Fredrik Backman - En mann ved navn Ove
35. Sophie Kinsella - Bryllupsnatten
36. Jørn Lier Horst: Jakthundene
37: Jørn Lier Horst: Hulemannen
38: Henning Mankell: Hånden
39: Aravind Adiga: Siste mann i tårnet
40. Kristina Ohlsson: Askepott
41. George R.R. Martin: I vargens tid
42: George R.R Martin: Kampen om jerntronen

42 bøker i 2013.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 22:12   #464
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Det ble 53 bøker i år, det er jeg veldig fornøyd med. Da har jeg også ført opp noen litt "større" barnebøker, men alle de andre barnebøkene som leses til barna hver kveld har jeg ikke ført opp altså. Bør vel ha som mål å runde 50 bøker i 2014 også!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-14, 22:43   #465
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.475
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Mai

26. Monsterhavet (fysisk bok)
Like bra som den første - og det sier ikke lite.

27. Titanenes forbannelse (fysisk bok)
Fantastisk driv og logikk i historien. Den greske mytologien er korrekt og sklir umerkelig inn. Det er også i denne boken at romantikken begynner. Men selv om romantikken begynner mangler bøkene det som gjør Harry Potter serien så spesiell - det at selve litteraturen vokser med leseren.

28. Handmade (fysisk bok)
Boken er en sammenstilling fra flere sybloggere, så både kvalitetene, ideene og utførelsen er ujevn. Det er også en del pussigheter som feks at noen mønstre har bare en størrelse?

Så over til godordene: Spennende og variert - noe for enhver smak. Også noe helt utenom det vanlige, feks hvordan du kan lage din egen sømbyste, perfekt etter dine mål. Og hvordan du forstørrer og forminsker mønste på en enkel måte (kanskje jeg ikke skulle ha klaget på at enkelte av mønstrene ikke fantes i mer enn en størrelse?) Gleder meg til å sy fra denne!

29. Baby Blueprint Crochet (fysisk bok)
Jeg har lenge vært fan av Robyn Chachula og endelig har jeg kjøpt Baby blueprint crochet fra henne. Oppskriftene er fine, og med gode forklaringer, men det som er viktigst for meg er at designet er anderledes enn det vanligvis er på heklet tøy. Hun utnytter godt det som er den største styrken til hekling - strukturdannelsen i stoffet, samtidig som hun elegant unngår det største problemet - fleksibiliteten i stoffet.

30. Donalds verdenshistorie 4 (tegneserie)
Fort lest, fort glemt. Ikke en gang ungene lar seg fenge av denne serien.

Juni

31. Min kamp 6 (lydbok)
Det var sterk lesing å avslutte mastadonten "Min Kamp" og jeg synes bok 6 er helt nødvendig i forhold til å skjønne hva som har drevet Knausgård til å skrive den. "Min Kamp" er litterært sett nydelig, men også grensesprengende i forhold til hva som er privat, hva som tilhører ens sosiale selv og hva som er sant. Knausgård skriver mye om feks sin kone Linda, men det er seg selv han blottlegger. Når jeg hører på boken er det som om Knausgård sitt kraftige sug etter det autentiske roper til meg i hver setning. Boken, skrivestilen, handlingen i den viser frem forfatteren - slik som alle gode bøker gjør. Det vil si, vanligvis i litteratur er det slik at det ikke sies så tydlig i boken at det som det skrives om er forfatteren selv, men her er det umulig å unngå det. Denne boken kommer til å leve i meg.

32. Slaget om labyrinten - Percy Jackson (fysisk bok)
I denne boken er det kjærlighetsdramatikk i tillegg til monstre og oppgaver. Juhu! :-)

33. Dickie Dick Dickensen: Nå er han der igjen! (lydbok)
Intrikat og spennende.

34. Dickie Dick Dickersen: I Norge (lydbok)
Den korteste og dårligste i serien. Denne er ikke skrevet at Alexsandra og Rolf Becker, men er fanfiction fra Paul Skoe. Den er alikevel veldig morsom, men mye av det morsomme går for min del ut på tidskoloritten og det særegne norske - som når da taxisjåføren må forklare at Norge har to språk, det er spiseplikt på restauranter etc

35. Percy Jackson: Den siste olympier (fysisk bok)
Flott og hesblesende avslutning av serien. Litt god moral får man også med seg på veien og kjærligheten seirer. Også åpning for en fortsettelse - vanskelig å ønske seg noe mer. :-)

36. Endelig en bok som forklarer deg alt om foreldre (fysisk bok)
En bok som forteller kida hvorfor de skal forgude foreldrene sine. Ingen foreldre kan motstå denne - forhåpentligvis kan ikke ungene det heller. Jeg har i alle fall satset pengene mine på det.

37. Truet art (tegneserie)
X-men, forfølgelsen og utryddelsen. Sprikende. Historien i seg selv er sterk, om hvordan mutanter blir forfulgt, drept, eksprimentert på og satt i konsentrasjonsleir. Denne delen av X-men har alltid truffet en nerve hos meg. Her er historien satt i bakgrunnen og fokuset er Hank McCoy sin opplevelse av å møte seg selv (fra en paralell virkelighet) hvor han er ond. Hvor mye ondt kan man gjøre i det godes navn? Hvem er den virkelige Hank? Beistet? Eller Dark Beast?

38. Dicki Dick Dickensen: Fra underverdens oververden (lydbok)
Fantastisk serie! Jeg har tidligere beskrevet serien som Sopranos, men nå i denne lydboken minner det mer om James Bond. Den er spennende, morsom og med flotte karakterer. Nydelig spilt og herlig musikk.

39. Blod og gull (fysisk bok)
Fantastisk! Jeg har tidligere nevnt at i denne bokserien er det fortellingen som er hovedpersonen og ikke de enkelte som deltar. En slik oppbygging gjør at vi ikke kommer så veldig tett inn på hver enkelt, men det gjør også at ingen av personene er nødvendige for at historien skal fortsette. Alle personene i bokene kan forsvinne, nye kan komme til og alle kan oppføre seg som det lyster forfatteren. (I parantes bemerket, dette er det jeg opplever som det motsatte til kriminalromaner, her er det også handlingen som er hovedpersonene, men handlingen er ikke åpen, men tvert imot fokusert mot det som er løsningen av gåten, slik at alle personene/karakterene i en krimroman må oppføre seg på helt spesielle måter).

Denne boken gjør alt det som blir muliggjort av sjangeren. Jeg er en nogenlunde rutinert leser og kan ofte gjette meg til hva som skjer og ikke skjer, blant annet på bakgrunn av sjanger og at jeg tipper på slutten. Men her er det helt umulig. Og jeg blir overrasket, igjen og igjen. Og så spent på hva som blir å skje videre.

Det er som jeg har nevnt ellers noen skikkelige språklige merksnodigheter i boka, hva synes du feks om "Roose Bolton luktet søtere enn ham, men ikke bedre. Han drakk hippocras i stedet for vin eller mjød og spiste svært lite" Jeg antar at det var dette han drakk, men det burde vært oversatt. Ellers har faktisk bøkene blitt bedre rent tekstlig!

Juli


40. Miranda: Fargenes mester (tegneserie)
Har endelig fått startet på denne serien. Det er en gammel flamme jeg tar opp igjen. Kjøpte den fordi at ungene skal få lese den, men sitter selv og leser den med stor glede. Måtte kjøpe en av bøkene på serieantivariatet - veldig fornød med god hjelp derifra.

41. Miranda: Miranda (tegneserie)
I denne boken kommer Miranda inn i serien. Tegnestilen minner meg om Bone, fordi det i tegningene er en brytning mellom to forskjellige stilarter. Fabian er tegnet i en stil Miranda i en annen.

42. Miranda: Slaget på Kvassvollen (tegneserie)
Miranda reiser for å bli lege, treffer en tusse og blir innblandet i krigen. Hele historien har de elementene som fantasy vanligvis har: Troll, tusser, dverger, alver, magikerlauget osv.

43. Miranda: Slaget om Arubia (tegneserie)
Tegnestilen blir mer og mer realistisk. Miranda opptrer også naken - dette er også med på at serien virker mer "voksen". Bildeutsnittet i fortellingene er også endret fra den første boken.

44. Miranda: Smaragdgruven (tegneserie)
Dette er en helt frittstående historie, du trenger ikke å kjenne til eller å ha lest de forrige bøkene for å lese denne.

45. Miranda: De sorte alvene (tegneserie)
I dette albumet gjør InkaLill noe helt nytt, det er noen malte bilder inn i stripene. Oppsummert etter å ha lest alle albumene i serien kan jeg si at det som fasinerer meg mest er utviklingen i tegningene. Det er stor spennvidde, en tydelig utvikling og mange morsomme og spenstige teknikker. Det samme gjelder egentlig historien, den spenner fra det barnslige - både i uttrykk og innhold - til det voksne.

46. Sy klær til kida (fysisk bok)
Nei, nei, nei. Dette var ikke boken for meg. Noe var min egen feil, klærne er opp til 10 år i størrelse, så det er bare yngste jeg kan sy til, men dette sto klart og tydelig i omtalen. Men resten var heller ikke min tekopp. For meg blir det rett og slett en uheldig mix fordi: Mønstrene er veldig enkle, men forklaringene er ikke spesielt gode. Jeg tenker at hvis dette skal være en nybegynnerbok burde forklaringene ha vært mye mer utfyllende og bedre illustrert, og hvis det skal være en bok for de som kan lese forklaringene burde det ha vært mye mer spennende detaljer på klænre. Noe er selvfølgelig også personlig smak. Jeg likte ikke utseende på boka, ikke bildene, ikke layouten og ikke stylingen - men alt dette hadde jeg oversett hvis jeg hadde syntes at mønstrene var spennende.

47. Fables vol.1 (tegneserie, engelsk)
Herlig gjensyn. En fantastisk, detaljert strek, men fargeleggingen er preget av lite farger og ingen skyggelegging. Kontrasten til X-men (som jeg startet leseåret med) er slående. Mye av det som umiddelbart fenget - nemlig de kjente karakterene i uvante, overraskende og fasinerende settinger er selvfølgelig vekk ved gjennomlesing, men det er alikevel spennende å se hvordan karakterne settes. Kanskje spesielt i dag hvor mange filmer bruker disse eventyrfigurene som bakteppe. Historien i seg selv er spennende; Alle eventyrfigurene forvist fra hjemlandet, samenpresset i en really-TV setting.

Her representert med Snøhvit og ulven

48. Miranda: Krystallfjellet (tegneserie)
Siste utgitte boken om Miranda. Alle bøkene er frittstående, men alikevel fint å lese de i sammenheng. Venter spent på siste bok. :-) Bildet er fra denne boken.

49. Å bekjempe sosial angst (fysisk bok, norsk)
Dette er rebound lesing for min del. Andre gangen jeg leser den. Og det er litt rart fordi dette er en praktisk bok, på samme måte som en strikkebok ligger ikke verdien i å lese boken, men å arbeide ut fra instruksjonene. Det står rett ut i boken også: "Noe av det du tester, kan til om med være overraskende gøyalt, men samtidig krever arbeidet mot. Den beste strategien er å regelmessig gi deg selv nye oppgaver, litt på samme måte som man gjør lekser, og akseptere det faktut at du vil bli nødt itl å ta noen sjangser - når du føler deg klar for dem". En arbeidsbok, altså. Og det er ufattelig gøy å lese den for andre gang og slippe alt arbeidet! Boken er instruktiv, lettlest, positiv i tonene, veldig praktisk rettet, dette er ikke en bok du ønsker å lese hvis du er interessert i sosial angst og sjenanse fra et teoretisk synspunkt.
Jeg synes alikevel det var interessant å lese den en gang til. Sosial angst og sjenanse er fenomener som går på en skala fra "normalt" til "sykeliggjørende". Og selv de som er "normale" har de samme trekkene bare i mildere grad. For eksempel er følelsesmessig resonering som man kan observere hos de fleste.

50. Lavendelhagen (lydbok)
Da jeg hørte boken følte jeg at Gud snakket til meg hver gang jeg hørte på den, og at han sa: "Meld deg ut av Tanum lydbokklubb!" Jeg fikk boken fordi jeg glemte å avbestille den, og jeg likte den ikke i det hele tatt. Likte ikke språket, syntes at karakterene var endimensjonalte, beskrivelsene var på feil plasser, alt personene i boken tenkte å følte måtte utpensles. Selve oppbyggingen med at historien blir fortalt fra to tidsepoker likte jeg, jeg likte også hvordan historiene ble flettet sammen. Historien var dog ikke god nok til å bære hele boken alene, og det er noe med at det skrives som om forfatteren har ambisjoner om å skrive om mennesker, bare mislykkes. Dette i motsetning til feks GOT (game of throne) hvor karakterene riktignok er nokså flate, men det absolutt ikke etterlates noe inntrykk av at forfatteren hadde ambisjoner om å skrive "Anna Karenina".

51. De svarte englene (fysisk bok, norsk)
Jeg har lenge hatt lyst til å lese bøkene bak tegneserien om Modesty Blaise. Modesty er erkebritisk og jeg får sterke James Bond assosiasjoner når jeg leser tegneserien. Karakteren hennes er også et uvanlig kvinneportrett, og det er på mange måter det som bærer tegneseriene. Når jeg leste novellen ser jeg at overgangen fra novelle til tegneserie har vært gjort temmelig rett frem. Novellen er visuelt beskrivende og har en del dialog. Alle de kjente elementene som danner karakterene Modesty er med. Morsom lesing!

52. Bitterfitte (fysisk bok, norsk)
Feministisk litteratur fra Sverige. Fikk dessverre ikke tak i boken på svensk. Jeg leste også glitterfitter først som jeg forstår kan tenkes som en norsk motsvar. Denne boken er forskjellig fra glitterfitter - først og fremst i formatet. Dette er en stemme gjennom hele boken fremfor en samling mennesker. Dette gjør selvfølgelig at denne boken fremstår som mye tydeligere og med en mye mer distinkt stemme. Er også usikker på hvor realistisk boken er? Den er merket som en roman, men er helt selvbiografisk i formen.

Så er det innholdet. Jeg er to år eldre enn Maria Sveland, jeg er født i et annen land, men i samme klasse. Kjenner jeg meg igjen? Nei, jeg gjør ikke det. Klart det kan være individueller forskjeller. Jeg opplever på mange måter at jeg ble oppdratt av faren min, jeg har alltid opplevd at det er lettere å være sammen med menn på grunn av omgangsformen og jeg har aldri merket noen bånd fordi jeg var kvinne. Da jeg var barn ble jeg behandlet som en gutt, jeg så ut som en og veldig mange tok meg for å være gutt. Men min opplevelse av mitt liv er selvfølgelig like personlig og like lite et uttrykk for samfunnet som Maria Sveland sine opplevelser er det. Det er interessant å lese, men personlig kjøper jeg ikke forklaringsmodellen.

53. Fables Vol.2 (tegneserie, engelsk)
Her er det så mange referanser til boken Animal Farm (av George Orwell) at det er kjempemorsomt å lese. Karakterene blir fremstilt på overraskende måter - Gullhår er virkelig en høydare som militær forkjemper for dyrenens rettigheter. Noha kan bare ta seg en bolle! Anbefales!

54. Fables Vol.3 (tegneserie, engelsk)
Fantastisk! Fabler er jo som veldig mange andre tegneserier egentlig ikke en historie, men et univers som danner en ramme for mange historier. Og historiene er ofte i forskjellig sjangre og forskjellig stil. I denne boken kan man si at temaet er kjærlighet - og i Fabler spenner dette fra Snøhvit og ulven sin historie, til mennene i lilleputtbyen som får tak i de magiske såkornene som Tommelise vokste opp fra, og som gror seg sine egne kjærester og koner. For min del er det mye Mark Buckingham som gjør serien så bra. En helt fantastisk layout og tegnestil. Jeg synes dette bildet er et bra eksempel på den utrolig lekre leyouten på sidene:

55. Husfred (tegneserie, norsk)
Dette er både rebound lesing og kjøping. Har lest den før, men nå eier jeg den. Det første som slår meg når jeg leser den på nytt igjen er: Har folkene som lager HBO serien "Six feet under" lest den? Første gangen jeg leste den var det bare en detalj at faren eide et begravelsesbyrå og preparerte lik, for meg hadde ikke det noe med historien i seg selv å gjøre, men etter å ha sett "Six feet under" la jeg godt merke til den.

Ellers dreier boka seg om tre akser:
- Det å være homofil
- Det å ha en dysfunksjonell familie
- Litteratur

Hos meg er det dragningen mot de to siste som fenger. Det å være homofil er for meg en teoretisk størrelse som jeg ikke kjenner til, og sett med norske øyne - og tid - er det ikke så dramatisk å være homofil som det skildres i boken. Det er faktisk bare en gang jeg kjenner et støkk i meg og det når det sies at faren var homofil i en tid da det sto hvite og fargete på drikkekranene - da skjønner jeg hvor uakseptapelt homofili var. Og jeg skjønner også teoretisk hva faren har gått gjennom, men dette er Alisons bok og fokuset ligger ikke her. Har satt Odyssen opp på ønskelisten etter denne boken, får se om den kommer til meg noensinne.

56. 3 trinn til et lettere liv (fysisk bok, norsk)
En beskrivelse av 10 forskjellige slankekurer - dessverre slår den ene informasjonen den andre ihjel. Min konklusjon etter å ha lest boken er at man må bestemme seg for hva man satser på og lese minst mulig om alt annet. Mange oppskrifter - veldig bra i en praktisk bok.

57. Onkel Toms hytte eller livet blant de elendige (fysisk bok, norsk)
Dette eksemplaret av boken forteller også litt om forfatteren, den mottakelsen hun fikk, hvordan boken var skrevet (som føljetong, og altså publisert før den var avsluttet) og hvilken historisk påvirkningskraft boken har hatt. Det er med ærefrykt jeg leser den - det er rart å holde en bok i hendene som har vært med på å forandre historien.

Stowe har etter min mening et veldig skarpt blikk på menneskene rundt seg, og minner meg på den måten om en av mine yndlingsforfattere - Mark Twain. Nå leser jeg den oversatte utgaven, hadde opprinnelig tenkt å lese den på engelsk, men jeg skal dele den boken med døtrene mine så da ble det norsk. Jeg er dog ikke helt sikker på om jeg hadde mestret å lese all dialekten, så det er kanskje like greit. Det jeg syns er aller best skrevet i boken er dialogene og personskildringene - selv falt jeg helt for Marie St.Claire, jeg har truffet så mange mennesker av den typen at karikaturen var treffende og gjenkjennende å lese om.

Jeg er nok for gammel til å lese boken helt uhildet, for jeg kjenner at jeg reagerer på karakterer som Tom. Går det virkelig an å være så god? Jesus selv hadde mer støtte og temperament enn ham. Men det er mest sannsynlig alderen min - jeg er blitt for gammel til å tro på det absolutt onde og gode i menneskene.

Og så er det historiene - med tanke på hvordan boken er skrevet så synes jeg den fremstår som en veldig helhetlig historie. Alle historiene i boken er forskjellige, men de danner samme budskap: Slavene er mennesker og slaveriet er umenneskelig. Historiene er også virkelig spennende - som jeg har nevnt tidligere gjør teknikken med flere paralelle historier og personer at man aldri vet hva som skjer, og her ånder man i frykt for hvem som skal overleve eller ikke. En pageturner!

58. Fables Vol 4 (tegneserie, engelsk)
Hovedtrekkene er hvordan fablene forlot hjemlandet, Rødhette blir introdusert, Snøhvit er gravid og imperiet sender inn sine menn av tre til Fabletown.

59. Fables Vol 5 (tegneserie, engelsk)
Kullet til Snøhvit og ulven blir født.

60. Fables Vol 6 (tegneserie, engelsk)
Blue innvaderer hjemlandet helt på egenhånd.

61. Fables Vol 7 (tegneserie, engelsk)
Jeg kom jo over Fables da de gikk som biserie i Nemi (ca 2004), så det er ikke før i denne boken jeg faktisk leser videre på historien. Og himmel så medrivende den er! Jeg hadde glemt det med gjennomlesingen - i og med at jeg husket storyen. Så da er det tegnestilen jeg legger merke til, hvordan karakterene bygges opp, gagsene og de tingene jeg opplever som vittige: Som feks da Bigsby sin far: Mr.North kommer, og alle rundt roper "Winter is coming!" - jeg får umiddelbart GOT vibber.

Men nå - når serien går videre er det slutt på alt dette. Nå blir jeg fullt og helt revet med i historien. Det som skjer nå er at de arabiske fablene kommer inn i historien, det vil si karakterene fra 1001 natt.

62. Fables Vol 8 (tegneserie, engelsk)
Kjærlighetshistorien og familielivet til Snøhvit og Ulven fortsetter, og Ulven tar en tur til hjemlandet. For å sitere Boy Blue: "Well, as the only other member of the fabletown chapter of the very exlusive invade the homelands on yout own club I´ll simply say: Thank you" (ikke i denne boken)

63. Fables Vol 9 (tegneserie, engelsk)
Da jeg leste denne tenkte jeg bare: Tommy Wirkola har definitivt lest Fabler! Se bare her. Ellers får vi se Ulven som ektemann, og hilse på brødrene han.

August

64. En mann ved navn Ove (lydbok, norsk)
For en deilig bok! <3 Den rigide, stivbente Ove som lever i en tid hvor handliger betydde mer enn ord, minner meg veldig om meg selv, så her var jeg vekselvis puteflau og vekselvis rørt. Anbefales. Det at boken har to fortellere var det eneste som gjorde at jeg "ramlet ut" av historien.

65. Gammelt nytt - på nytt (fysisk bok, norsk)
Ingen prosjekter jeg hadde lyst til å lage eller likte. Det var rett og slett ikke min smak.

66. Fiks opp garderoben med enkle middler (fysisk bok, norsk)
Veldig interessant, boken inneholder alle detaljene som får klær til å se spennende og individuelle ut.

67. Praktiske sytips (fysisk bok, norsk)
Hvis jeg noensinne skal skrive en bok skal jeg unnlate å ha "moderne" i tittelen, det tar ikke mange år før det ser litt rart ut. Når det er sagt er det en fortreffelig og oversiktelig bok. Siden det er en teknisk bok, vil den være interessant uansett hvilken stil eller vanskelighetsgrad man syr i.

September


68. Fables Vol 10 (tegneserie, engelsk)
Historien om froskeprinsen. Her er det tydelig innhentet trekk fra Jesus.

69. Fables Vol 11 (tegneserie, engelsk)
Krigen mot imperiet. På mange måter avslutningen av historien.

70. Fables Vol 12 (tegneserie, engelsk)
ngen episke historier kan overleve uten en geniun onskap. Ny slemming introduseres

71. Fables Vol 13 (tegneserie, engelsk)
Herregud! Jeg får åndenød. Historien handler om en forfatter som har skrivesperre og vurdere å ødelegge sitt eget univers. Og jeg må innrømme det ... jeg er villt begeistret for Bigsby - jeg tror at jeg tar det tyngre enn Snowhite da han forvandles til en liten jente.

72. Fables Vol 14 (tegneserie, engelsk)
Frau Totenkinder og Bufkin overrasker. Nydelig historie fra Haven.

73. Fables Vol 15 (tegneserie, engelsk)
Rosenrød sin historie. Og Skjønneheten og Udyret sin datter blir født.

74. Harry Potter og halvblodsprinsen (lydbok, norsk)
Dette er favorittboken min i serien. Fra første bok har det vært Severus Slur som har vært min favoritt, både litterært og plottmessig er han sentral. Det som gjør HP serien til god litteratur er at karakterene er mer komplekse, og Harry sin store styrke er at han er ikke udelt god. Jeg liker også godt plottet og måten boken bygges opp på ved at vi ikke får vite hvem halvblodsprinsen er før på slutten.

75. Se meg! (fysisk bok, norsk)
Historier fra en barndom. Det er både noe rørende, beroligende og på samme tid skremmende ved det faktum at alle historiene er så like. Det ytre i historeien vrir og vrenger seg, men det indre er konstant. Jeg innrømmer det - jeg er en sucker for akkurat denne typen historier og gråt da jeg leste den.

76. For godt til å være sunt? (fysisk bok, norsk)
Å kalle dette en kokebok er kanskje å ta hardt i. Det er en del oppskrifter her som går ut på å legge pålegg på en brødskive. Når det er sagt er det jo ikke dette som er hensikten med boken. Hensikten er jo å vise frem en del matretter (frokost, lunsj etc) som smaker godt, er sunt og rimelig magert og med ferdig utregnet kalorinnhold. I forhold til det er dette en god bok, men den er definitivt ikke noen kulinarisk reise.

77. Sunt, ikke sant? (fysisk bok, norsk)
Boken fokuserer på enkel, sunne, gode og kalorifattige oppskrifter. Jeg synes den lykkes bra. Fin bok til sitt formål.

78. 150 strikke- og heklemotiver (fysisk bok, norsk)
Boken er et oppslagsverk / bibliotek for strikke og heklemotiver. Pluss for at det er både heklete og strikkete motiver. Boken inneholder en fin oversikt i startet med motivene sortert etter fasong. Veldig greit å kunne se hva man skal lage og så slå det opp, fremfor å bla gjennom alt. Heter det bildeindex når det er sortert på den måten? På slutten er det en del praktiske tips om fargesamensetning, tips for å designe egne arbeide med blokker, lage halve motiver, forminske og forstørre blokkene / enhetene.

79. Saganatt (fysisk bok, norsk)
Denne boken gjorde meg usikker på sjanger, mest av alt minnet den meg om "Mengele Zoo" - en slags anti fantasy. Jeg oppfatter fantasy som om det er virkelige mennesker som settes i et ukjent univers, ofte en middelaldersetting, men også andre er mulig. Percy Jacson serien vil jeg helt klart kategorisere som fantasy. I Saganatt er på mange måter rammen eller universet som romanen utspiller seg i vårt eget samfunn. Selv i den siste romanen hvor det tydeligvis eksisterer et skygge AP hvor de gamle partimedlemmene ikke går over i det hinside, men fortsetter å jobbe for partiet i en tilstand av udødhet, er rammen på mange måter realistisk. Det er biler, snø og heiser. Ingen flygenede tepper, sandstormer og glassbobler under havet. Minner meg litt om de gamle Bing og Bringsvær jeg leste på ungdomsskolen. Men det som gjør at jeg sliter enda mer med lesingen er det urealistiske i karakterene, på samme måte som i "Mengele Zoo", så oppfatter jeg karakternee mer som en måte å fortelle noe på en som ekte mennesker. Som i en fabel. I "Mengele Zoo" er budskapet tydelig - miljøvern nå! I denne triologien er jeg mer usikker: At kapitalisme er dårlig, Arbeiderpartiet har forfalt og at man ikke blir lykkelig av penger?

80. Sy! (fysisk bok, svensk)
Spennende snitt og detaljer, mange forskjellige vanskelighetsgrader. Kult og trendy, en snopbok!

81. Mitt hemmelige monsterliv (fysisk bok, norsk)
Egentlig burde jeg ha omtalt alle tre bøkene under ett, da det i realiteten er en triologi, men pyttsann! Dette er en typisk ungdomsbok, temaene er de samme som i alle ungdomsbøker. Hvem er jeg? Kan jeg være meg selv? Kan jeg stå for deg jeg mener? Bare hør på Melody (fra side 173) "Fordi jeg vet hvordan det er å oppgi et sete til noen som tror de er bedre. Jeg vet hvordan det føles å ønse seg det "normale" så inderlig at men gjemmer de kvalitetene som gjør en spesiell." Og ellers er det forelskelser, intriger, dominerende venner, den utstøtte, partyløven - ja, de fleste karakterene er med! Settingen er i en monsterverden dominert av glede for fashion (jeg mått selv bildegoogle Hevre Leger etter å ha lest denne - dessverre over mitt klesbudsjett!), men dette er jo bare ytre staffasje og ikke det boken dreier seg om. Tidvis noe merkelig oversettelse, en plass kom det et spark fra månen, jeg ville trodd det var "a spark from the moon", men helt grei tekst, det er ikke slik at jeg stopper opp og lurer på hva dette egentlig betyr.

82. Ulv i designerklær (fysisk bok, norsk)
Livet etter dokumentaren ble sendt på TV. Mye mer fokus på Clawdiene. Veldig interessant måten denne typer bøker / serier er bygd opp på, tror kanskje TV serien "Friends" var den første av denne typen jeg så. Det er mange forskjellige typer karakterer, en sjenert, en bokorm, en guttegærn, en leder etc Slik at alle kan kjenne seg igjen i en eller annen. Boken ender med at RAD-erene kommer ut av skapet på Clawdine sin sexy og 16 fest.

83. Fables Vol 16 (tegneserie, engelsk)
Fablene som superhelter, her er det X-men og Faboulus 4 i skjønn forening. Dette er mer gøy på grunn av referansene enn selve handlingen. Trollmannen fra Oz er også med - på mange måter er vel Trollmannen fra Oz det eneste eventyre fra det moderne USA. (Amerika har selvfølgelige sine egne gamle eventyr). Starten på Fairests er også med.

84. Fables Vol 17 (tegneserie, engelsk)
Etter at Mr.North er død må en av barna til Snow og Bigsby arve kongeriket. Vi blir introdusert for de andre vindene og testene barna må gjennom. Trollmannen fra Oz historien fortsetter.

85. Fables Vol 18 (tegneserie, engelsk)
Hvordan to av barna til Snow og Bigsby forsvinner inn i en annen verden. En historie om offer, det å gjøre bot og det reparere ting. På mange måter en paralell til Haven til froskeprinsen, men der froskeprinsen er god i utgangspunktet, blir her også herskeren transformert.

86. Fairest Vol 1 (tegneserie, engelsk)
Spin off fra Fables. Samme forfatter, men andre tegnere. Virkelig vakkert tegnet! Denne boken er Torneroses spin-off. + en aldeles nydelig bihistorie om Skjønneheten og Udyret i dektektiv-stil

87. Fairest Vol 2 (tegneserie, engelsk)
Rapunzel sin spin-off. Utrolig herlig! Historien minner meg faktisk om Frank Miller sin Wolverine i Japan. Det er noe av samme ... tone? i fortellingen. Denne er mer detaljert og definitivt mye, mye bedre fargelagt - selv om jeg personlig synes streken til Frank Miller er bedre.

88. Dagbok (fysisk bok, norsk)
En dagbok, med en tekst for hver måned ar Roald Dahl. Det som er noe av sjarmen med Roald Dahl er at han kan skrive om hva som helst og det er fremdeles interessant. Det er ofte lett å glemme det fordi det han skriver ofte har en spennende historie i tillegg, men i denne boka er det ingen historier, bare tankestrø om hver måned og hva han assosierer med den. Noen visdomsord har han også fått plass til, men ingen handling.

89. Donalds verdenshistorie 5 (tegneserie, norsk)
Jeg synes denne var morsommere enn de andre bøkene i serien. Muligens fordi jeg kjenner denne historien?

90. Hulder (fysisk bok, norsk)
Ungdomsbok i fantasy sjangeren. Settingen for fantasyen er den norske overtroen, og da at hulder, nøkker, tusser og troll lever en i paralellverden til vår. Kunne vært bra, men er det ikke. Dårlig spåk, ikke en "fullstendig verden", lite troverdige karakterer.

91. Odinsbarn (fysisk bok, norsk)
Glitrende fantasy! Settingen minner meg om vikingetiden, men er helt unik, som alle bra fantasy settinger er. Jeg liker også veldig godt måten verden er presentert på, ofte er det ikke brukt beskrivelser, men ordene er bare satt rett inn i teksten. Dette øker også autensiteten i verdenen. Ofte i fantasy er det kampen mellom det gode og onde som er fremtredende, men her er ikke historien like "rett frem", og det er utrolig kledelig. Gode karakterbeskrivelser, spennende historie. Tematikken er ungdomsrettet - følelsene av det å stå utenfor, ikke være helt med, forelskelsen, det å ikke prestere. Personlig greier jeg ikke å lese om hvordan Rine tilgjengeliggjør "evna" for Hirka som noe annet enn symbolikk på seksuell oppvåkning. (Mye har nok med hvordan det er beskrevet heller enn at forfatteren har gjort dette med vilje?

November

92. Den tomme stolen (fysisk bok, norsk)
Det er vanskelig - nesten umulig - å lese denne boken uten å ha Harry Potter i bakhodet. Jeg har levd med Harry Potter i flere år nå, både gjennom bøker, lydbøker og filmene, så det å lese denne boken og frikoble meg helt fra forfatteren var ikke helt lett, men gikk OK til slutt.
Dette er voksen skjønnlitteratur. Det er en "lett og ytre" handling, men den er veldig enkelt og dominerer ikke leseopplevelsen på noen måte. Handlingen er at en mann dør, hans posisjon i samfunnet blir ledig (en rolle i sognerådet), noen ønsker hans rolle, andre bare savner han. Som sagt: Handlingen i seg selv er en veldig "enkel ramme". Det som bærer boken er karakterbesrkrivelsene - og for noen beskrivelser! Det som gjør Harry Potter til glimrende litteratur er at i tillegg til en spennende handling, et morsomt univers, er karakterene i bokene: Mennesker. Virkelig, ekte mennesker som er komplekse både i handling og personlighet. Her er faktisk menneskene litt mer steriotype (mer fordi vi ikke får sjangsen til å komme "innpå" dem - på grunn av bokens lengde og antall personer - enn dålig litteratur), men alikevel bra beskrevet.
I tillegg har jo jeg en dragning mot litterære skikkelser som Krystal, så her er det full klaff for meg.

93. Donalds verdenshistorie 6 (tegneserie, norsk)
Fort lest - fort glemt. Jeg har generelt sett ikke vært begeistret for denne serien, alt for mye gammelt oppgulp.

94. Turbok for Trondheim og omegn (fysisk bok, norsk)
Turene er litt anderledes presentert i denne boken, med mye bilder, selv opplever jeg ikke at bildebeskrivelsene gjør så mye fra eller til - vi har funnet frem de fleste plassene i Trondheim uten hverken kart eller kompass. Det som er bra for meg med denne boken er at det er en god del steder hvor jeg ikke har vært, så det er nye muligheter.

95. Tambar og den lille, snille ulven (fysisk bok, norsk)
Søt liten bok med troll, alver og god moral. Veldig, veldig søte tegninger, selv lo jeg høyt av moren til Gurine som ikke kunne ha den lille, snille ulven boende hos seg - det var helt tydelig hvor redd hun egentlig var. Og dette er jo noe av dette som gjør barnebøker gode, at man kan fundere over hvem som er redd for hva, hva folk egentlig tenker og hva betyr det egentlig at noen har "vunnet hjerte til noen"?

96. Da Vinci koden (fysisk bok, norsk)
En skikkelig røverroman! Jeg har lest den en gang til, men så begynte jeg å lese "Løsningen på Madonna gåten" og innså at jeg måtte lese den en gang til hvis jeg overhode skulle skjønne parodien. Boken er fort lest og fort glemt, mens jeg leste den nå husket jeg hvor sur jeg hadde blitt første gangen - jeg trodde jo nemlig at en god del av det som sto der var fakta (ja, ikke den delen med at den katolske kirke myrder for fote, såpass edru var jeg faktisk), og da jeg oppdaget at det ikke var det ble det litt merkelig. Dan Brown skriver like faktabasert som Eric von Daniken er vel konklusjonen. Nå, i andre runde, hvor jeg hadde lagt av meg de forventningene så er boken grei nok, for all del, men ikke spesielt god eller spennende - eller realistisk på noe som helst nivå.
Men jeg også tror det er Maria Magdalena som er avbildet på Nattverden, så noe kom det da ut av lesningen!



Desember

97. Løsningen på Madonna-gåten (fysisk bok, norsk)
Morsom bok, selv om det ble litt mye. Alt i denne boken er morsomt, og akkurat som dessert passer best i mindre mengder blir det overveldende etterhvert. Jeg synes dog han tar Dan Brown på kornet og ler godt flere ganger.

98. Nære eventyr - DNT sin årbok 2013 (fysisk bok, norsk)
DNT sine årbøker er veldig praktiske og varierte. Tanken er at de skal fenge mange målgrupper. Jeg liker det, selv om dette selvfølgelig innebærer at boken vanskelig blir en innertier.

99. Gull verdt (fysisk bok, norsk)
Litt usikker på hvilken sjanger jeg skal kategorisere denne i. Ytre sett kan man si at boken minner om en dokumentar om et idrettslag, men det forfatteren ønsker å vise frem er jo noe helt annet - han ønsker å vise frem styrken i det å komme med positiv forsterkning, det å heie folk frem og viktigheten av å inneha en mestringsfølelse. Slik sett burde sikkert boken vært kategorisert under pedagogikk eller teamledelse. Spennende og personlig bok, selv om jeg opplever at den faller utenfor definerte sjangre,

I ettertid har jeg faktisk truffet en av personene i boka - det var litt rart! Men veldig hyggelig!

100. Jungelboken (hørespill)
Hørespill fra 1961. Jeg hørte den sammen med ungene. Det er såpass lenge siden jeg leste Jungelboka av Kipling at jeg faktisk er usikker på hvor fri dramatiseringen er? Denne versjonen er utvilsomt mer tro mot orginalen en Disney sin versjon. Likte den godt, fin dramatisering og rimelig høretid (1 time og 40 minutter) for barn.

101. Cupcakes (norsk, fysisk bok)
Egentlig har jeg den innbundete versjonen, men la til den heftete. Fine kaker, mange gode og morsomme tips til pynting. Men som alle gjør-det-selv-bøker er man nødt til å lage ting før man ser hva som er virkelig bra. Håper jeg får tid i 2014 til å realisere noen av prosjektene.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no