Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2011

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-10, 20:45   #1
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Bøker lest i 2011

Jeg har ett ønske for det nye året og det er å lese flere bøker.
Lesehestenes bok tråd for 2011 er herved åpnet

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 12:29   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Godt nytt leseår!

Jeg starter med å si litt om hva som var intensjonen med å starte disse årstrådene "Bøker lest", i håp om at det kommer nye deltagere til i 2011.

Dette er en tråd hvor man registrerer hvilke bøker man har lest, etter at de er ferdiglest. Kopier ditt forrige innlegg når du legger til nye bøker, enkelt og greit. Legg gjerne inn litt info om boka, og hvordan den falt i smak. Ved mer inngående informasjon, bruk sladd. Dette er ikke en diskusjonstråd, det er ikke en "bok på nattbordet-tråd" ei heller en konkurransetråd. Om du er av typen som leser to eller 200 bøker i løpet av år er du like velkommen. Jeg har hatt stor glede av å hente inspirasjon fra disse trådene. Her er de gamle trådene:

Her er tråden for 2009.

Her er tråden for 2010.

Hvis noen har satt seg noen lesemål 2011, så del det gjerne i tråden!

Jeg håper at en del av dere som deltar her har leseglade barn også! Isåfall er det fint om dere vil delta i den nye tråden jeg har opprettet: "Barnebøker lest i 2011".

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 15:09   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Jeg leste 100 bøker i 2010, 14 bøker i 2009 og kanskje halvparten av det igjen i 2008. Jeg har ingen mål om å fortsette trenden. Målet mitt for 2010 blir å komme igjennom 60 bøker.

Januar
1. Arto Paasilinna Harens år Jeg syntes "Kollektivt selvmord" av samme forfatter ikke var noen stor høydare, så forventningene til denne boka var lave. Jeg ble positivt overrasket.
2. Greg Morteson og David Relin Tre kopper te Om Mortesons veldedige prosjekt for skoler i Pakistan og Afghanistan. Jeg likte boka, og det falt noen tårer underveis på tross av forventningene om at dette ble litt for mye veldedighet og amerikapompøst for min smak. Synes dog første halvdel var bedre enn siste, muligens påvirket av at begeistringen for Morteson dalte noe da det virket som om veldedighetsbasillen tok av på bekostning kone og barn.
3. Kjell Magne Bondevik Aung San Suu Kyi Jeg plukket boka raskt med meg fra biografihylla på biblioteket, uvitende om at dette egentlig var en bok stilet til barn. Jeg leste beskjemmet gjennom boka, den var pinlig dårlig både innholdsmessig og språklig. Det hadde jeg nok syntes som tiåring også, tror jeg. Ser at flere deler min oppfatning. Dette sitatet fra boka er ubetalelig: ”Jeg sa jeg var prest, jeg også er". Nuff said.
4. Karin Brunk Holmqvist Potensgiverne For en fantastisk nydelig bok! Ganske forutsigbar, men varm og morsom. Anbefales på det varmeste.
5. Carl I. Hagen Klar tale Vi kom dessverre/heldigvis ikke noe nærmere vi to, selv etter at jeg tok med meg Carl I. Hagen til sengs. Gullkorn som at det ikke er alkoholen i seg selv som er problemet for familiene til alkoholavhengige, det er prisen på alkoholen er det flere av. Hvor dum går det an å bli? Carl I. Hagen skriver bedre enn sin kone, uten at det skal regnes som et kvalitetsstempel.
6. Faïza Gúene Drømmer for gærninger Grei lesning.
7. Trygve Aas Olsen Sex, drap og dårlig ledelse. Hvordan dagbladet mistet troverdighet, penger og lesere. Jøsses, her ver det mye drama. Det ble litt for mye navn og interne greier for min del. Bildegoogling var nødvendig underveis for å opprettholde en viss interesse.
8. Arto Paasilinna Den ulende mølleren Arto Paasilinna tar seg opp for hver bok jeg leser. Denne likte jeg!
9. Lotta Elstad En såkalt drittjobb Forfatteren forteller om livet som stuepike på et Thon-hotell. Jeg synes denne boka har viktige poenger angående deltidsjobbing samt dette at viktige samfunnsnyttige jobber defineres fra offentlig hold som "drittjobber" m.m.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 30-01-11 kl 21:38.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 15:23   #4
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Eg hadde mål om 25 i fjor og det greidde eg, og det skal eg klare i år også. For tida kave eg meg gjennom kjedelige Sukkerdøden, den havna visst på 2011.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 17:08   #5
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Grethe og Norun: Zofies verden Toern. Råmorsom!
2. Tatiana de Rosnau: Bumerang. Lettlest. Intetsigende. Fort glemt.


Sist redigert av Nelly Nickers : 08-01-11 kl 19:15.
Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 19:53   #6
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Politi og røver av Kjetil S. Østli.
Skurken Petter R. Hansen, tidligere politimann Johnny Brenna og forfatteren gir innblikk i deler av det norske, kriminelle miljøet, om politiarbeid og manglende politiarbeid, om syn på maskulinitet og ulike opplevelser av mannsrollen. Jeg likte den veldig godt, og synes den - heldigvis - var ganske fri for "jeg har skrevet en tøff bok som absolutt må ha mafia i tittelen"-preget endel bøker om ulike typer kriminalitet har.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 20:25   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Jeg fikk Hundre år av Wassmo til jul. Sliter litt med den må jeg innrømme, og er heller ikke kjempefan. Bør jeg slite meg gjennom de første hundre årene, jeg mener sidene , eller er den ikke verdt å lese i det hele tatt?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 20:48   #8
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.268
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Jeg vet ikke, rine. Jeg har prøvd meg på den tre ganger (inkl en gang som lydbok) og kom meg aldri forbi 120 sider. Den er nok en bok jeg aldri kommer til å fullføre.

Jeg har satt meg som mål å lese to bøker i måneden dette året. I tillegg skal jeg høre en lydbok i bilen hver måned. Runder det ned til 35 for å få et pent tall.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 21:40   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. The Final Solution av Michael Chabon.

Innstendig anbefalt av mannen min, og med rette. Underholdende, finurlig, og til syvende og sist både spennende og trist liten historie ført elegant i pennen av en forfatter jeg vet at jeg burde lese mer av. Og så er jeg glad jeg ikke leste baksideomtalen på forhånd, for det var mye mer tilfredsstillende å oppdage på egen hånd hva (og hvem) den handlet om.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 22:06   #10
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Jeg begynte å lese igjen i fjor, etter et altfor langt opphold. I år er målet 25 bøker, med god mulighet til å lese flere. Jeg "leser" får jeg vel skrive da, for jeg hører mest på lydbok på vei til og fra jobb. Enklest sånn, og jeg kobler skikkelig av! Også kan jeg høre hjemme mens jeg gjør husarbeid. Jeg får så dårlig samvittighet av å sette meg med en bok og lese mens det flyter rundt meg, men nå så kan jeg slå to fluer i en smekk og alle er fornøyd!

Jeg holder for tiden på med en jeg startet med i 2010, så første bok på listen er

1. Jo Nesbø - Flaggermusmannen

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 22:10   #11
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg fikk Hundre år av Wassmo til jul. Sliter litt med den må jeg innrømme, og er heller ikke kjempefan. Bør jeg slite meg gjennom de første hundre årene, jeg mener sidene , eller er den ikke verdt å lese i det hele tatt?

Jeg likte den.
Ble positivt overrasket.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 22:13   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Jeg leste 61 bøker i 2010. Tviler på at jeg får lest like mange med tanke på skolegang, men har en plan om 40 bøker tenker jeg.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 22:31   #13
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar

All the Pretty Horses av Cormac McCarthy. Hvorfor har jeg ikke lest denne før?! Den er jo fantastisk!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-11, 22:50   #14
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Min plan for i år er 104 bøker, altså dobbelt så mange som i fjor. Jeg var elendig til å føre opp bøkene på slutten av året, men målet var 52 bøker og jeg sluttet å føre da jeg skjønte at jeg nådde det målet. Får se om jeg klarer det, men alltid morsomt med et mål man må strekke seg for å nå.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 00:10   #15
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Akkuat begynt på Min kamp 1 av Knausgård. Virker svært lovende.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 00:14   #16
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar

Pirater:Celia Rees. Handling er fra år 1722, to kvinner møtes på De Vestindiske øyer i flukt fra ett nedverdigende liv. Den ene er slave og den andre er en livlig og opprørsk engelsk pike som har blitt sendt vekk for å giftes bort. De to redder hverandre og flykter inn i et liv som sjørøvere på havet.
Spennende ungdomsbok. Ser for meg denne boken som film..
(Jeg tok det jeg fant i bok hyllen, hehhe.)

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 00:14   #17
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Ble ferdig med The Finkler Question av Howard Jacobsen i dag. Booker prize vinner i fjor (2010) men ikke en bok jeg vil anbefale. Nå skal jeg lese boken om Pakistan av Laila Bokhari.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 11:56   #18
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

1. Donna Leon: Opprørt sjø. En av hennes mange om etterforsker Brunetti i Venezia. Snill krim, men gode skildringer fra Venezia.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 12:08   #19
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar

All the Pretty Horses av Cormac McCarthy. Hvorfor har jeg ikke lest denne før?! Den er jo fantastisk!
Utrenskning av Sofi Oksanen. Jeg er stuptrøtt etter å ha sittet oppe i natt og lest, men det er den verdt. Løp og les, folkens! (Men debutromanen Stalins kyr er faktisk enda bedre.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 14:17   #20
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Januar
1. The Lost Symbol - Dan Brown. Typisk Brown!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no