Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-15, 15:05   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

De rytterne jeg kjenner har ikke noe problem med marka, men de har nok ikke mørkredde hester, og rir egenopptråkkede stier med hodelykt.

For øvrig så betaler medlemmene i skiforeningen mye av løypepreppingen, så jeg skjønner godt at man ikke vil ha hestetråkk i sporet. Og selv om det er relativt bredt mellom sporene, så ville jeg absolutt ikke satt pris på sjansen for å suse inn i ei hesterumpe ned en bakke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 15:06   #62
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De rytterne jeg kjenner har ikke noe problem med marka, men de har nok ikke mørkredde hester, og rir egenopptråkkede stier med hodelykt.

For øvrig så betaler medlemmene i skiforeningen mye av løypepreppingen, så jeg skjønner godt at man ikke vil ha hestetråkk i sporet. Og selv om det er relativt bredt mellom sporene, så ville jeg absolutt ikke satt pris på sjansen for å suse inn i ei hesterumpe ned en bakke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 15:43   #63
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Hvis jeg leser Mave riktig så er det vel ikke at skiløypene er utilgjengelige som er problemet, men at alle skogsveiene er gjort utilgjengelige fordi de plutselig er omgjort til skiløyper. Og det er jo en legitim innvending. Jeg ønsker meg også mer brøytet skogsvei til løping vinterstid.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 16:30   #64
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis jeg leser Mave riktig så er det vel ikke at skiløypene er utilgjengelige som er problemet, men at alle skogsveiene er gjort utilgjengelige fordi de plutselig er omgjort til skiløyper. Og det er jo en legitim innvending. Jeg ønsker meg også mer brøytet skogsvei til løping vinterstid.

Det er jo et helt legitimt ønske, men hvis det skal bli endring må man regne med at man må være med å betale regningen for brøyting eller gjøre en jobb for å overbevise grunneier om at det er lurt at man dropper å anlegge skiløyper. Ikke bare være irritert eller oppgitt over at andre har fått tilrettelagt for sin interesse, slik jeg oppfatter Mavericks innlegg. Det er grunneier som avgjør om veier skal brøytes og hvor det kjøres skiløyper. Kommunen vil f.eks. ofte tenke på hva som er best for fellesskapet og hva man har penger til. Private skogeiere tenker på hva som er økonomisk lønnsomt. Brøyting er dyrt, så det gjøres stort sett bare der det drives skogsdrift eller annen næringsvirksomhet. Skiløypene er et spleiselag som koster kommunen relativt lite (i hvert fall her jeg bor - de bidrar minimalt). Alternative steder å gå/løpe finnes de fleste steder. Og det er faktisk veldig mange som er interessert i å gå på ski om vinteren, så da blir det lagt til rette for et godt løypenett mange steder.

Men jeg kjenner flere tilfeller her i nærheten der det har vært godt samarbeid mellom grunneiere, hesteinteresserte og turistforening for å lage et "løypekart" der det er plass til både gående, ridende og skiløpere.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 16:38   #65
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Å ha belyste rideløyper ute i marka vinterstid er vel ikke vanlig, er det? De færreste jeg vet om som har hest har mulighet til å ri over større områder vinterstid på belyste veier. Uansett er det en grei ting å ta opp sammen med andre hestefolk. Går man sammen om brøyting og vedlikehold er det nok mulig å få til noe. Skifolkene her i kommunen legger ned enormt med dugnadsinnsats og betaler temmelig mye i kroner og øre for løypenettet. Hestefolk har litt opplyst utendørs rideområde de også som de har stelt i stand selv.

Poenget er vel at man ikke kan forvente lys og brøytet vei i skog vinterstid og at man er heldig om man har tilgang på slikt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 18:00   #66
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De rytterne jeg kjenner har ikke noe problem med marka, men de har nok ikke mørkredde hester, og rir egenopptråkkede stier med hodelykt.

For øvrig så betaler medlemmene i skiforeningen mye av løypepreppingen, så jeg skjønner godt at man ikke vil ha hestetråkk i sporet. Og selv om det er relativt bredt mellom sporene, så ville jeg absolutt ikke satt pris på sjansen for å suse inn i ei hesterumpe ned en bakke.


Ellers spør turistforeningen, kanskje de har noen tips om steder man kan gå uten ski på beina

I hine dager da jeg bodde i en stall ved østmarka ( ) red jeg rundt østensjøvannet, eller inn til nordmarksetra eller sørholtet (sp?) på brøytet bilvei, og parallellt med motorveien på østsiden nedover der fra skullerud til ...? myrer? var det brøytede veier, men det var i forrige årtusen såh det skal vel godt gjøre om det er det samme nå.
Nordmarka har jeg ikke ridd i.

På Gardermoen der jeg har ridd mest, kjørte militærtanksene opp de flotteste løypene du kan tenke deg, så det kan anbefales Tanks altså.
Dog ikke med spretten hest, og man måtte følge nokså nøye med for å ikke havne midt i en øvelse eller rett foran en tanks eller noe

Jeg red uspretne hester så gjorde ikke noe å rusle gatelangs litt på fortauet for å komme seg bedre til heller- der har kanskje du en større utfordring?


Sist redigert av m^2 : 12-01-15 kl 18:08.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 20:16   #67
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis jeg leser Mave riktig så er det vel ikke at skiløypene er utilgjengelige som er problemet, men at alle skogsveiene er gjort utilgjengelige fordi de plutselig er omgjort til skiløyper.

Det er veldig stor forskjell på hvordan de legger opp løyper rundt om. Her i Trondheim går mye av skiløypene over myr. Veldig trivelig, da det blir en del forskjell på det å være i marka på sommers og vinterstid. Her ordner de også med gåvei. Riktignok bare en plass som jeg vet om, men dog.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 20:25   #68
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er skiløyper forbeholdt skiløpere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De rytterne jeg kjenner har ikke noe problem med marka, men de har nok ikke mørkredde hester, og rir egenopptråkkede stier med hodelykt.

Hvis man skal være riktig nøye er det faktisk heller ikke lov. Man har bare lov å ri på skogsveiene, ikke på sti. Og de fleste av dem preppes til løyper, så det er veldig begrenset hvor man kan ri. På en stall jeg stod på før var det bare en vei ut fra stallen som ikke var løype. Og den førte rett til et industri- og anleggsområde.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no