Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal du streike på onsdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal du streike på onsdag?
Ja 53 35,10%
Nei 98 64,90%
Deltakere: 151. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-15, 09:27   #81
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

OK, da skjønner jeg hvorfor du spurte. Jeg ville ikke sagt at det var streikebryteri å ikke delta på denne typen streik, bare litt usolidarisk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 09:31   #82
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.772
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

OK, da skjønner jeg hvorfor du spurte. Jeg ville ikke sagt at det var streikebryteri å ikke delta på denne typen streik, bare litt usolidarisk.

Igjen, så er jeg ikke enig i premisset. En politisk streik hander om at man markerer at man er (politisk) uenig i noe, i dette tilfellet forslaget til endringene i AML. Hvis man faktisk er enig i det som er foreslått så er det jo direkte galt å streike.

For å sette det litt på spissen, ville det vært som at jeg plutselig skulle begynt å stemme FrP bare fordi "alle andre" gjorde det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 09:39   #83
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Jeg forstår da alt dette, Gaia. Hvis man er enig i de foreslåtte endringene i arbeidsmiljøloven, skal man selvsagt ikke streike. Jeg har ikke skrevet at alle bør streike uansett, hvis du leste meg slik?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 10:18   #84
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.772
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Neida, du skrev at det var litt usolidarisk å ikke streike. Jeg er ikke nødvendigvis enig i det, siden streiken er frivillig. Og det faktisk kan hende man er enig i såpass store deler av forslaget at det da rett og slett er litt "feil" å streike. I motsetning til tilfeller hvor man faktisk må streike, fordi forbundet har tatt en ut i streik. Da er det streikebryteri å ikke streike, selv om man ikke nødvendigvis er enig i det streiken handler om, eller syns at streik er et "dårlig" virkemiddel for å få gjennomslag.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 10:38   #85
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Jeg har dessverre ikke anledning, det kom opp en mulighet for et møte som jeg har ventet lenge på. Men ellers skulle jeg selvsagt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 10:48   #86
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Jeg støtter streiken, så klart, men får ikke streiket selv. Vi blir delvis rammet; barnehagen stenger kl 14. Det blir for mye styr for å komme meg til sentrum for arrangementet, og det er virkelig ikke noe poeng å sitte hjemme og streike.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 11:03   #87
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Forbundet mitt streiker ikke.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 11:46   #88
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, jeg har er yrke det ikke finnes noen fornuftig fagforening for.

Når det er sagt, så har jeg tenkt meg en tur opp på Youngstorget for å vise støtte. Men for meg blir ikke det å "streike", å gå fra jobb en halvtimes tid.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 11:49   #89
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Mitt forbund streiker ikke, men jeg har gitt permisjon uten lønn til de ansatte hos meg som er organisert i Parat.

Jeg er ikke sikker på at å flytte makten til å bestemme arbeidstidsavtaler o.l. FRA Youngstorget, TIL dit skoen faktisk trykker - hos den lokale tillitsvalgte -, er så dumt, og jeg er ellers ikke nødvendigvis enig i resten av grunnlaget for streiken.

At det i tillegg brukes 1 time til pølsefest i forkant av appellene blir for meg, dessuten latterlig. Selv om jeg er aktiv fagforeningsperson selv, og glad for styrken fagforeningene har i det norske arbeidslivet, så er jeg etter hvert redd for at den sentrale ledelsen for fagforeningene i de største frontfagene, glemmer at et godt samarbeidsklima og trygt arbeidsliv fordrer vilje begge veier. Å lamme store deler av lokalsamfunnet i en time fordi organiserte skal spise pølser, er å sage over greina man sitter på....

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 11:59   #90
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Nei.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 11:59   #91
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

SFO skal visst ikke streike. Eller kanskje. Assistenten som var der når jeg hentet i går hadde ikke hørt noe, så hun regnet egentlig med at det var åpent, men kunne ikke love noe. Det er så fint når det er så organisert, liksom.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:01   #92
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Vi skal ikke spise pølser. Men markeringen starter kl 14 slik at de utenfor sentrumskjernen skal få tid til å komme seg inn til selve arrangementet begynner.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:02   #93
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Nei, skal ikke streike.

Har fått brev fra skolen om at SFO er åpen som vanlig, fordi de leier inn uorganiserte vikarer slik at de har "et tilsynstilbud". (Jeg klarer ikke se hvordan det skiller seg fra det ordinære SFO-tilbudet. )

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:04   #94
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Pølser? Har ikke hørt noe om det. Ikke at det spiller så stor rolle hva man spiser, eller om man spiser.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:09   #95
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Vi skal ikke spise pølser. Men markeringen starter kl 14 slik at de utenfor sentrumskjernen skal få tid til å komme seg inn til selve arrangementet begynner.

Vel, her skal de spise og kose seg 1 time frem til kl 15. Jeg har sett informasjonen og vært i dialog med tv og de andre som drar dit (10 minutter å gå).

Alle de streikende er helt enige med meg i at det virker underlig å bruke
1 time på ikke-saksrelatert aktivitet. Særlig fordi de selvfølgelig er svært bevisste på at streiken tross alt belaster deres egne kollegaer (som skal holde hjula i gang), egen arbeidsgiver(som får tøffe to timer med mer eller mindre forståelsesfulle kunder hos oss) og egen lommebok (ulønnet perm fra de drar til de er tilbake).

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:13   #96
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Pølser? Har ikke hørt noe om det. Ikke at det spiller så stor rolle hva man spiser, eller om man spiser.

Det er jo ikke sånn, at om det var TACO- eller BURGERparty i 1 time før appellene, så hadde jeg IKKE reagert. Det var mer innbydelsen til pølseFEST for organiserte, mens samfunnet rundt går for halvmaskin og mange opplever til dels kjipe ulemper. 2 timers streik bør inneholde noe som er relatert til temaet - hele tiden, synes jeg.

Pølser er kanskje bare en lokal greie her, fint at de ikke skal servere pølser på Youngstorget.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:26   #97
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Og jeg tenker at det å få snakket sammen, planlagt hva man skal gjøre osv, er viktig. Om man spiser pølse, taco eller ingenting mens man gjør det, spiller ikke så stor rolle.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:35   #98
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og jeg tenker at det å få snakket sammen, planlagt hva man skal gjøre osv, er viktig. Om man spiser pølse, taco eller ingenting mens man gjør det, spiller ikke så stor rolle.

Enig, hva de spiser er egentlig ikke så farlig, det viktigste at det tilbys en koselig streikeform - det er jo tross alt et lovlig protestmiddel. Å mingle i 1 time først - før det organiserte programmet setter i gang synes jeg bare er helt vilt. Alle hovedorganisasjonene planlegger aksjoner og oppgjør på et helt annet nivå enn over ei pølse på rådhustrappa, og i en slik streik som dette deltar folk fra så mange ulike underforeninger at å finne noen felles front for videre aksjoner tror jeg kan bli vanskelig.

Men, jeg vet jo ikke, og er spent på tilbakemeldingene jeg får når de er tilbake i morgen etter streiken.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 14:13   #99
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Jeg hadde blitt sur om streiketiden hadde inneholdt pølser. Det er jo ikke som om jeg har lyst til å forlate jobben kl 14 eller syns det er spesielt hyggelig å streike. Jeg ser på det som en ubehagelig plikt mer enn en hyggelig sammenkomst. Her er det "underholdning" fra kl 15, noe jeg også syns er teit, men det kan jeg jo droppe med god samvittighet, så det er i det minste bedre enn sosial sammenkomst i forkant.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 14:44   #100
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Skal du streike på onsdag?

Ja, dette er det riktig å streike for!

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no