Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mannsbildet i krise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-06, 10:42   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Mannsbildet i krise?

http://oslopuls.no/kunst/article1501226.ece

Jeg syns Sand har et poeng her.

Som den "gamle" damen jeg er så vil jeg si at mannen fikk langt mer respekt på den tiden jeg var liten, altså 1960-tallet, enn nå. Menn har blitt mer "barnevennlige" og det er bra. De har måttet bidra i husholdningen i forhold til å oppdra barna, vaske, lage mat osv. Det er bra. Men forbildene vi ser i media er ofte egosentrerte og macho typer. De "myke" mennene er som oftest homoer.

En del påstander fra meg her

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:08   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

I forhold til mine preferanser og de menn jeg kjenner og beundrer så er både du og Sand helt på jordet. Jeg vet ikke helt hvilken del av media du sikter til, men jeg syns mange norske menn som frekventerer mediene er gode rollemodeller som viser mange sider av seg selv. Det gjelder personligheter fra kulturliv, politikk, forskermiljøer og andre offentlige personer. Å si at bare homoer er myke menn regner jeg med at du gjør for å sette problemstillingen på spissen, det er noe som jeg normalt ville blitt uhyre provosert av, men sånn jeg kjenner deg så regner jeg med at du skriver det for å skape debatt og ikke så mye fordi du mener det. Hvis jeg tar feil så syns jeg du skal skamme deg. Veldig.

Jeg tror det norske samfunnet i dag har menn, kvinner og barn som er mer likverdige enn på 60-tallet som du referer til. Du skriver at menn hadde større respekt på denne tiden, og det tror jeg du har helt rett i. Etter mitt syn var dette en respekt som gikk på bekostning av både barns og kvinners frihet og som delvis var forankret i frykt og delvis i gamle konvensjoner om mannen som familiens overhode. Jeg tror fullt og fast at både menn og kvinner er mer tjent med et likverdig forhold som er bygget på gjensidig kameratskap og respekt. Dette har jeg både lest masse om og diskutert mye så dette er ikke bare min mening eller noe jeg tar ut av luften. Selv om familien var mer stabil på 50-60 tallet, så er det ikke dermed sagt at folk hadde det bedre i ekteskapene sine enn nå. Mange bet i seg årevis som ektemann/hustru der de mistrivdes, kun fordi det var sosialt uakseptabelt å skille seg. Dette gjelder både menn og kvinner.

Når det gjelder Vebjørn Sand så skjønner jeg som vanlig svært lite av hva han egentlig mener. Nå har jeg lest artikkelen flere ganger, og jeg får med meg at menn har voldelige forbilder og egosentrerte. Vel, det er ikke min oppfatning av menn rundt meg, selv om jeg selvsagt kjenner 1 eller 2 sånne. Jeg syns Sand undervurderer menn og kvinner ved å sette dem i hver sin bås. Denne mannen blir bare mer og mer useriøs og spekulativ. Jeg tror han er villig til å uttale hva som helst for å få medieoppslag.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 11:50   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Og der hadde Kasia i grunn sagt alt jeg mener om den saken også.

Linker til et par saker i Aftenposten hvor debatten om mannsrollen går om dagen.

Kjønnskampen er avlyst

Forestillinger om kvinnen

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:24   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Kasia sier det som skal til!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:42   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Sitat: Vebjørn Sand etterlyser den klassiske "vise, eldre mannen" som øser sin kunnskap og visdom over den unge gutten. - Utstillingen er et oppgjør med de falske mannsforbildene og jeg påviser eldre vise menn vi har i Norge i dag.
Han er frustrert over det han kaller et psykisk og etisk fravær, dyrkingen av fotballspillere som rollemodeller. - Idealene i dag henvender seg bare til ego, grådighet og ærgjerrighet. Det er et fravær av visjoner utover seg selv, sier han.

Jeg er delvis enig med Sand her. Jeg liker ikke at han undervurderer eldre menn. Mange kloke eldre menn. Ego, grådighet og ærgjerrighet er vel ikke bare mennenes verk alene heller?
Siste setning der han sier: Det er et fravær av visjoner utover seg selv.
Det er jeg enig med ham i. Vi har blitt et egosamfunn som skremmer meg. Jeg føler at vi har mistet bakkekontakten vi nordmenn. Sand spissformulerer kanskje, men jeg skjønner poenget. Selvom han er litt vel hard mot mannen.
Vi har blitt en egosentrisk nasjon.....

Kasia: Det var en spissformulering ja Du forsto meg riktig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:44   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Vi har blitt en egosentrisk nasjon....er min påstand.

Greit nok. Men hva har det med massrollen å gjøre? Og ville det blitt mindre egosentrisk hvis vi fikk tilbake sekstitallsmannen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 12:49   #7
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Egosentriske vi??

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Greit nok. Men hva har det med massrollen å gjøre? Og ville det blitt mindre egosentrisk hvis vi fikk tilbake sekstitallsmannen?

Nei jeg vil ikke 60-tallsmannen tilbake. Jeg er, som nevnt, ikke helt enig i Sands oppfatning av mannen. Derfor ble vel overskriften litt feil...
Uten å henge det på kjønn så vil jeg helt klart si at vi (menn og kvinner) er blitt svært egosentriske. Den utviklingen har gått over lang tid, men shopping og den materialistiske fokusen har jeg litt problemer med. Kanskje fordi jeg ikke henger med der (ironi).

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:18   #8
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Sitat: Vebjørn Sand etterlyser den klassiske "vise, eldre mannen" som øser sin kunnskap og visdom over den unge gutten..

Dette lukter det litt ... male bonding av. Med referanser til antikken og forholdet mellom eldre, vise menn og beundrende, lærenemme ynglinger. Såkalte "vise" menn (og kvinner) må gjerne øse av sin kunnskap - men i så fall ikke bare over unge gutter, men også over unge jenter. Sand må gjerne understreke at ordene hans ikke virker pompøse for noen som har gått på Steinerskolen og "virkelig forstår hva ordene innebærer". Men pompøse er de okke som.

Han beundrer tydeligvis de urgamle idealene; kvinnen som naturkraft, illustrert ved det maleriet av en kvinne som sitter i en elv (kan det få blitt mer overtydelig?). Helt i orden det, men jeg synes mannen, og kunsten hans, er full av klisjeer og mangler både subtilitet, finesse og intelligens. Nemlig.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:52   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Helt i orden det, men jeg synes mannen, og kunsten hans, er full av klisjeer og mangler både subtilitet, finesse og intelligens. Nemlig.

Fikk du med deg at han greide å si til mannen på Skavlan som hadde sittet uskyldig på death row i mange år at "Vi i Norge visste hvordan han hadde hatt det, fordi vi hadde lest Bjørneboe"

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:52   #10
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Fikk du med deg at han greide å si til mannen på Skavlan som hadde sittet uskyldig på death row i mange år at "Vi i Norge visste hvordan han hadde hatt det, fordi vi hadde lest Bjørneboe"

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:58   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:00   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Jeg tror jeg skjønner litt av Sands tankegang. Jeg mener også mannen har mistet litt av sin kraft.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:09   #13
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

I den grad Sand har et poeng, så er det han sikter til et samfunnsproblem; ikke et mannsproblem.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:12   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbildet i krise?

Ja, selvsagt, men siden det nå omhandler mannen, så er det nå lett å snakke om mannen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no