Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kolakaker/Colakaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-10, 21:02   #181
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Mine ble for harde i år faktisk. Har fått dem til før, men ikke i år. Tror jeg skal lage 1 porsjon hvor jeg hiver hele i ei langpanne sammen, ikke lager 4 stenger på 2 brett.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:10   #182
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Lage de tykkere, kanskje? Jeg lager altså bare 2 leiver på 1 brett av hele deigen, og de blir tykkere enn vanlig, og dermed også seigere og bedre synes jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:26   #183
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Hun hadde alt på ei plate, noe som resulterte i at den hevet seg såpass at den rant over inni stekeovnen. Skjønner ikke hva som gikk feil...

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:28   #184
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg har også prøvd meg - de var litt for kvalmende for meg, men hos sambo gikk de ned på høykant. Jeg satt en tallerken på bordet med det som ikke fikk plass i kakeboksen, og de var borte omtrent før jeg fikk snudd meg

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:40   #185
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Hun hadde alt på ei plate, noe som resulterte i at den hevet seg såpass at den rant over inni stekeovnen. Skjønner ikke hva som gikk feil...

Her og. Det merkelige er at det første brettet i dag gikk det veldig bra med.
Og så gjorde jeg ikke noe annet enn å vente en time før jeg stekte to brett til, og da rant det over kanten og var helt håpløst.
I min ovn er det forresten best med 11 minutter på 175 grader, noe mer enn det og de blir harde og ikke seige mer når de er kalde.
Men jeg tror nok at jeg skal notere meg at det lureste er å hive hele sulamitten oppi en langpanne og steke alt i en stor bit som jeg renskjærer etterpå.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:44   #186
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Hvordan ble deigen deres da, ble den for løs kanskje? Deigen min ble seig og klissete, men sånn at den fint holdt formen når jeg klappet den ut, og ingenting hang fast i fingrene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:49   #187
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Her og. Det merkelige er at det første brettet i dag gikk det veldig bra med.
Og så gjorde jeg ikke noe annet enn å vente en time før jeg stekte to brett til, og da rant det over kanten og var helt håpløst.
I min ovn er det forresten best med 11 minutter på 175 grader, noe mer enn det og de blir harde og ikke seige mer når de er kalde.
Men jeg tror nok at jeg skal notere meg at det lureste er å hive hele sulamitten oppi en langpanne og steke alt i en stor bit som jeg renskjærer etterpå.

Ja, kanskje prøve sånn neste gang, ja.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 22:06   #188
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Deigen var sånn her også, Iset. Litt klisset når man begynner å ta i den, men den blir jo blank og fin og er grei nok å klappe utover. Jeg funderer litt på om jeg burde ha satt den litt kaldt en stund, for den første runden gikk som sagt fint, men så måtte jeg lage middag i en fei og da ble resten stående på benken en times tid før jeg fikk stekt mer.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 09:52   #189
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Skal de fortsatt vaere helt myke aa ta paa naar de er ferdige??? FORT!!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 09:53   #190
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Skal de fortsatt vaere helt myke aa ta paa naar de er ferdige??? FORT!!

Ja, de er myke og fluffy når de tas ut av ovnen. De stivner fort, så de bør skjæres opp i løpet av ti minutter.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 10:10   #191
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, de er myke og fluffy når de tas ut av ovnen. De stivner fort, så de bør skjæres opp i løpet av ti minutter.

Takk. Jeg merket jo det ogsaa. Tok ikke sjansen paa aa ha dem inni lenger. De saa brune ut. Meeeeget klissete deig (hadde i en salig blanding av lys og mörk sirup og litt ahornsirup til slutt ogsaa litt mer mel fordi deigen var saa ekstremt klissete). Fordelte utover to langpanner. Ble ganske tynne og mörke sml. med noen jeg har sett bilde av, men utrolig gode (og mektige. Jeg er :mett: etter prövesmaking, ja). Naa gjenstaar aa se hvordan de blir etter noen dagers lagring. Jeg frykter at de blir helt harde, men de smaker jo godt likevel.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 10:10   #192
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Nå har jeg forsøkt å lage med melkefri margarin.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 10:13   #193
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

De skal bli helt kalde paa rist og sa has i vanlige kakebokser, ja??

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 10:14   #194
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

De skal bli helt kalde paa rist og sa has i vanlige kakebokser, ja??

Jupp.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 11:17   #195
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jupp.


De er naa kalde og nesten, men bare nesten, helt harde og fortsatt kjempegode.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 11:17   #196
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

JEg lagde med skikkelig smør (ikke margarin) nå i det siste partiet, og jeg syns det ble for mye smørsmak på dem. De med margarin i var bedre, synes jeg.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 11:20   #197
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

De med margarin i var bedre, synes jeg.

Jeg synes de blir for salte og skarpe i smaken med margarin.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 13:47   #198
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Blir det noen annen forskjell på bakevarenen om man bruker smør istede for margarin/el omvent? El er det veldig viktig for resultatet å bruke eksakt hva som står i oppskriften?

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 13:50   #199
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Blir det noen annen forskjell på bakevarenen om man bruker smør istede for margarin/el omvent? El er det veldig viktig for resultatet å bruke eksakt hva som står i oppskriften?

Nei, begge deler fungerer sånn rent oppskriftmessig sett. Jeg brukte stort sett margarin før, og det funket fint det. Men nå bruker jeg bare smør, og jeg synes de smaker enda bedre nå.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 17:06   #200
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Det er vel der du og jeg skiller lag, Divine, men nå skal jeg smake på de igjen etter middag. Kanskje jeg skifter mening. Jeg var ganske mett på lørsdag når jeg smakte på dem

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
himmelske julekaker, syndig lykke


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no