Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kolakaker/Colakaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-10, 12:14   #201
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Da har jeg bakt disse... NAM! Farlig godt!
Jeg delte deigen i to og laget to brede remser på bakebrettet. Gikk helt fint, og kakene er litt seige inni.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 12:21   #202
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Arg, mine er blitt ekle i konsistensen nå. De ligger i kakeboks som jeg trodde var tett men kanskje den ikke er det. For nå er de ikke bare seige, men sånn litt fuktige og rare? Altfor myke, liksom.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 19:44   #203
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg har lagd etter oppskriften til Divine i dag. NAM er alt jeg har og si!

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:42   #204
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Ok. Katten kan ikke bake. Disse Kolakakene skal liksom være enkle? *skingrestemme*

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:47   #205
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

De er latterlig enkle. Har du food processor? Hvis du gjør nøyaktig som meg burde du jo få et bra resultat. Hiv alt i processoren og kjør til en jevn masse. Sørg for at ingrediensene stemmer på målene. Jeg veier dem opp direkte i food processor-bollen, nullstiller for hver ingrediens, enklere kan det ikke bli.
Når alt er kjørt sammen, ta ut kniven og ha deigen på bordet. Kna den litt og del den i to deler. Legg den første delen rett på bakepapiret på stekeplaten (ikke midt på, men nederst eller øverst) og klapp den ut til et rektangel. Jeg klapper og former kantene osv til det ser pent ut. Kjevler ikke eller noe, bare bruker hendene.
Gjør det samme med den andre, legg dem oppfor eller nedfor den andre leiven på samme brett og klapp til rektangel. Stek som angitt. Ta brettet ut, kjør tvers over leivene med pizzahjul så de blir delt i to på langs, to avlange deler liksom. Så kjører du pizzahjulet på skrått bortover så du får mange skrå "pinner". La avkjøle.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 22:08   #206
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

det var sånn jeg gjorde. Det eneste problemet var at det ikke ble så innmari pent hos meg at det gjorde noe (jeg burde nok fordelt utover to plater eller noe tror jeg). De er gode på smak og nå har de jo stivnet så det ikke ser så voldsomt ut lenger. Men pene er de dog ikke. *bedrelykkenestegang*. Og neste gang kan bli ganske snart etter smaken å dømme.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 22:11   #207
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Vi er allerede på andre posjon Divine-kaker. Utrolig gode!


Sist redigert av Ina : 19-12-10 kl 23:46.
Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 23:40   #208
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

det var sånn jeg gjorde. Det eneste problemet var at det ikke ble så innmari pent hos meg at det gjorde noe (jeg burde nok fordelt utover to plater eller noe tror jeg).

Men hva mener du med pene? Mine er jo helt utflytende når de kommer ut, så jeg skjærer av mye avskjær før jeg begynner å skjære dem i snipper. De blir aldri pene helt av seg selv. Eller hva er det du mener, egentlig?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 23:43   #209
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hva mener du med pene? Mine er jo helt utflytende når de kommer ut, så jeg skjærer av mye avskjær før jeg begynner å skjære dem i snipper. De blir aldri pene helt av seg selv. Eller hva er det du mener, egentlig?


Noen fikk litt panikk av den utflytende, bølgende og kokende massen som dekket hele plata. De ble ok etter kutting, og hadde jeg ventet litt til, kunne det nesten blitt pent. Neste gang skal jeg ha to plater og ler is i magen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 23:46   #210
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Noen fikk litt panikk av den utflytende, bølgende og kokende massen som dekket hele plata. De ble ok etter kutting, og hadde jeg ventet litt til, kunne det nesten blitt pent. Neste gang skal jeg ha to plater og ler is i magen.

Ja, mine kolakaker er noen blobber når de kommer ut. Litt av trikset er å vente akkurat lenge nok med å skjære. Skjærer man for tidlig, revner deigen eller blir frynsete. Venter man for lenge, blir de for harde å skjære i. Men hvis du venter å se kaker med perfekt utseende rett fra ovnen, så tror jeg du må vente lenge, altså.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 21:28   #211
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Tror jeg må bake en runde til av disse altså.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 21:41   #212
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

I dag var jeg hos tante og hun hadde fått Kolakaker av en kollega som jeg fikk smake på.
Og de var helt annerledes enn de jeg får til. De var ordentlige små-kaker, men like gode på smaken.

Tante hadde forsøkt å bake etter hennes oppskrift men med samme resultat som meg. Flate og lite pene (men gode på smak, da).

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 21:40   #213
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Er det meningen at disse skal smake sukker? Mine smakte i grunnen bare sukker, ikke noe annet. Knaste i tennene også. Jeg syntes nesten jeg kunne kjenne at jeg fikk hull i tennene mens jeg tygde. Har jeg gjort noe galt eller skal de smake ... sukker? Er det viktig å røre smør og sukker hvitt? Jeg måtte gjøre det for hånd og er ikke så veldig tålmodig

  Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 21:59   #214
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

De skal smake karamell.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 23:02   #215
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg har alltid rørt smør og sukker hvitt, og jeg har aldri opplevd at det smaker sukker, nei. Jeg vil anta at det er det som er årsaken, ja.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 23:05   #216
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Ja, om man ikke rører godt nok vil jo ikke sukkeret løse seg opp og dermed knase i tennene. Så røringen er veldig viktig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 23:05   #217
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Det må nok ha gått galt, sannsynligvis det med smør og sukker hvitt. Det smakte virkelig ikke annet enn sukker. Ungene synes det var godt da, men de liker jo sukkerbiter også...

  Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 19:15   #218
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Jeg føler at denne må fram igjen nå. Skal bake til helga. Og det er en halv boks sirup som gjelder, er det ikke??

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:19   #219
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg føler at denne må fram igjen nå. Skal bake til helga. Og det er en halv boks sirup som gjelder, er det ikke??


Pingle.













__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:22   #220
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kolakaker/Colakaker?

Hahaha, Misteri. Ok, var det enda mer? Jeg husker ikke, og orker ikke bla...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
himmelske julekaker, syndig lykke


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no