Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 11:28   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Spinn off av tråden om "Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?".

Har du tenkt over kven som skal "ta seg av" dine foreldre, eller svigers når dei er +75? Er det blitt drøfta i familien? Har du / de mulighet til å hjelpe til med å handle, støvsuge, måke snø, rydde i hagen, kjøre til legen?

Eller tenker du at dei vil få heimehjelp / kan ta taxi / betaler naboen for å måke eller å handle for dei? Eller tenker du at når dei ikkje lenger greier å handle vinterstid, så bør dei flytte på sjukeheim?

Har foreldra dine snakka om alderdommen sin? Har dei planlagt det?
Har du tenkt på kva som skjer om foreldra dine ikkje får sjukeheimsplass med ein gong behovet oppstår? Har du da muligheten til å hjelpe, eller bur du 3 timars kjøring unna, og er i full jobb? Kunne du tenke deg å betale for privat tenester, om det fantes?

I know - eg har tusen spørsmål om dette. Eg bur sjølv langt unna, dei har ingen familie rundt seg, og dei er gamle. Eg veit ikkje korleis dette skal løysast.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:31   #2
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Jeg har tatt det opp ved et par anledninger. Men de vil rett og slett ikke snakke om det, og broren min er over hodet ikke interessert i temaet. Så da får vi se da, hvem som skal løse denne kabalen når alt kanskje over natten blir en kjempeutfordring.

Jeg skal absolutt planlegge for egen alderdom, flytte i enklere bolig, ja, rett og slett ha en plan. Selv om jeg selvsagt ser at man ikke kan forutse alt mulig, så kan man i det minste forenkle ting som blir en utfordring for de fleste.

Edit: Mine foreldre er friske begge to nå, så det er nok derfor de overhodet ikke ser at dette kan bli en utfordring i fremtiden. Og vi, barna deres, skal jo jobbe full tid til vi er 70-80 år om alt blir som det er spådd. Denne kabalen skal bli festlig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:32   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Jeg tenker lite på dette, og har heldigvis enn så lenge unge og friske foreldre. Det er ikke aktuelt å flytte hjem, uansett, så det må jo løses enten gjennom at de kommer hit eller gjennom offentlig eller privat hjelp.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:34   #4
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker lite på dette, og har heldigvis enn så lenge unge og friske foreldre. Det er ikke aktuelt å flytte hjem, uansett, så det må jo løses enten gjennom at de kommer hit eller gjennom offentlig eller privat hjelp.

Eg har vore der i mange år Eg ønsker meg tilbake til den tida...

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:33   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Nei. Det er ikke diskutert. Begge mine foreldre har gått av med pensjon i høst. De er fremdeles veldig spreke (faren min i vanvittig mye bedre form enn meg), men jeg ser at behovet kommer.

Brodern har bosatt seg 10 minutters gange unna mamma. Så hun er nok sørget for en stund fremover (mamma har også en samboer som er litt ungre enn seg selv).

Pappa bor i en annen kommune ca. en times reisevei unna. Jeg vet ikke hva vi gjør den dagen han trenger hjelp. Der han bor nå er det ingen å få hjelp fra. Pappa har også en kone som ikke har andre slektninger enn oss, så vi risikerer å ha 3 pleietrengende personer på 2 forskjellige steder. Jeg gleder meg ikke til dette blir en problemstilling, men jeg håper og tror at det er ganske mange år til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:34   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Min svigermor bor der hun bor fordi mannen hennes bor på sykeheimen der. (han er dement) - OM han dør før henne, så kommer hun nok garantert til å flytte til byen hvor mannens søster bor. (de har et hus de leier ut, som svigermor kan bo i) - Ellers så er nok svigermor prisgitt hjemmehjelp etc - for hun bor 35 mil fra oss - og 25 mil fra mannens søster.
Min mor har nok forventinger om at vi skal hjelpe henne. Både jeg og broren min - som i alle fall pr i dag bor i byen ser nok også for oss dette. Nå vurderer min mor å kjøpe leilighet i første etg ( i stedet for 3. som hun har i dag) - og hun snuser da på leiligheter i nærheten av oss. Enn så lenge er det vi som vil "tjene" på det, men med tid og stunder vil det være vår tur å trå til, tenker jeg.

Jeg har ingen martyregenskaper, så jeg er ikke bekymret for hvordan dette skal gå. - Om hun har et pleiebehov som er for stort for meg og mine søsken å ta oss av uten at vi må "gi slipp" på livet vårt, så tenker jeg at kommunen må inn på banen.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:35   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Aner ikke. Har to gamle bestemødre på 83 som begge standhaftig takker nei til alt som kommer av tilbud om hjelp hjemme. Mamma kjører dem jo hit og dit likevel. Jeg er rett og slett usikker på om jeg kommer til å gjøre det samme. Og tror vel egentlig også at mine foreldre kommer til å være i bedre form enn de to gamle er. Røyk er djevelens verk for alderdommen. Uansett så er ikke dette en aktuelt problemstilling på noen år for min del. Jeg har unge foreldre.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:36   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Hjemmesykepleie, og aldershjem når det første ikke er nok.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:39   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Foreldrene mine er spreke enda, men har heldigvis hatt selvinnsikt nok til å flytte fra enebolig på landet til leilighet med livsløpsstandard i mer bynære strøk. Både jeg og bror bor innen 30 minutters kjøring unna.

De er klare på at om de trenger kontinuerlig hjelp ønsker de heller sykehjem enn å flytte hjem til en av oss ( ), men litt handling og sånt får vi jo til om det trengs. Snømåking trenger de ikke, og de har råd til taxi.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:39   #10
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Kva krav er det til å få heimehjelp, til reinhald f.eks? Eg tenker da på at dei gamle klarer seg sjølv greit, men at det er for vanskelig å holde huset. Dei har alt på eit plan og eit greit hus sånn sett.

Eller bør ein egentlig berre hyre inn privat vaskehjelp? Eg har tenkt tanken mange gonger, men mor mi blånektar. Betale folk for å komme å vaske er heilt uaktuelt. Heimehjelp gjennom kommunen er derimot nokså akseptabelt, men berre nesten.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:41   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Foreldrene mine har leid vaskehjelp helt av seg selv fordi de ikke gidder å vaske selv, jeg regner ikke med at de slutter med det når det evt er fordi de ikke orker/greier.

Bestemoren min hadde vaskehjelp gjennom kommunen, men usikker på hvordan det kom igang.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 11:42   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Vi har pratet litt, og vi er begge søsknene i grei nærhet. Jeg nærmest, og med utleiehus på et plan kan det være de ender hos oss etterhvert. Gruer meg til det, men tenker at mye kan endre seg før den tid.
Svigers bor her også, og mannen min er vel den som trår til mest der generelt sett. De har leilighet i huset sitt de ser for seg å bo i, så vi får se. De skal ikke bo hos meg i alle fall...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 12:24   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Jeg har vært gjennom en runde med omsorg og etterhvert tung pleie for et gammelt familiemedlem, og selv om jeg har sagt aldri mer kjenner jeg meg selv så godt at jeg nok stiller opp om svigerforeldre eller foreldre får behovet.

Det er en utrolig komplisert situasjon dette. Det burde være så enkelt som det Skremmeren sier lenger opp, først hjemmesykepleie deretter sykehjem, men sånn er det dessverre veldig sjelden.

For det første har ikke nødvendigvis de gamle, de pårørende og helse/omsorgstjenesten i kommunen samme syn på hva som er nødvendig hjelpebehov.
For det andre har ikke alltid (eller kanskje faktisk sjelden) kommunen nødvendige ressurser til å møte de krav/ønsker/ pårørende har til hjelp til sin gamle.
Med alderdom kommer gjerne litt sviktende selvinnsikt på hjelpebehov, så når alt dette skal balanseres og komme ut i en tjeneste kommunen yter er det ikke alltid nok for de pårørende, og bistanden fra familien tvinges frem.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 12:29   #14
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.


For det første har ikke nødvendigvis de gamle, de pårørende og helse/omsorgstjenesten i kommunen samme syn på hva som er nødvendig hjelpebehov.
For det andre har ikke alltid (eller kanskje faktisk sjelden) kommunen nødvendige ressurser til å møte de krav/ønsker/ pårørende har til hjelp til sin gamle.
Med alderdom kommer gjerne litt sviktende selvinnsikt på hjelpebehov, så når alt dette skal balanseres og komme ut i en tjeneste kommunen yter er det ikke alltid nok for de pårørende, og bistanden fra familien tvinges frem.

Det er NETTOPP dette eg har mistanke om, og eg kjenner meg fortvila låst her eg sit langtpokkerivold (dog meir "sentralt") og kan ikkje løfte ein finger. Kjenner meg betre til mote når eg ser at det i alle fall går an å få avtale om at nokon er der eitpar gonger i veka og hjelper. Og hjelpa kan utvidast etter behov. Eg ønsker eit godt offentleg tilbud, men når det faktisk ikkje er på plass så HJELPE meg så glad eg er for at der finst private tenester.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 12:24   #15
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

No gjorde eg rett og slett eit raskt google-søk, og fann eit privat heimehjelpsbyrå i heimbygda. Under over alle under! Veldig hyggelig samtale med dei. Utfordringa er jo å få to gamle krokar til å ta imot hjelp, utan at dei ser på det som synd og skam -at dei no er klare for kista, eller at forfallet har nådd så langt at folk på bygda snakkar om det.

Eg ønsker så gjerne å hjelpe dei, sjølv om dei ikkje har nådd ein tilstand der dei ikkje greier noko som helst sjølv, og har krav på hjelp frå det offentlege. Heimehjelpa kunne t.d. luke litt i hagen (inngangsparti og terrasse betyr all verden for mor mi, men ho får det ikkje til), dei kunne bere inn ved, og ta det tunge reingjeringsarbeidet på bad, kjøkken og golv. Utfordringa er å presentere denne mugligheten til foreldre, og få dei til å gå med på det. Heimehjelpa foreslo gavekort som ein start. Ho sa at for mange var dette å få hjelp i huset ein barriere, og ein starta gjerne med ein gong i månaden. Når ein så fekk erfaring med at dette var trygt og positivt, så ønskte dei eldre svært ofte at hjelpa blei utvida.

Som gammal skal eg ta imot tenester utan fnugg av skam og skuld. Gjerne takknemlig, men aldri med skam.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 20:05   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

No gjorde eg rett og slett eit raskt google-søk, og fann eit privat heimehjelpsbyrå i heimbygda. Under over alle under! Veldig hyggelig samtale med dei. Utfordringa er jo å få to gamle krokar til å ta imot hjelp, utan at dei ser på det som synd og skam -at dei no er klare for kista, eller at forfallet har nådd så langt at folk på bygda snakkar om det.

Eg ønsker så gjerne å hjelpe dei, sjølv om dei ikkje har nådd ein tilstand der dei ikkje greier noko som helst sjølv, og har krav på hjelp frå det offentlege. Heimehjelpa kunne t.d. luke litt i hagen (inngangsparti og terrasse betyr all verden for mor mi, men ho får det ikkje til), dei kunne bere inn ved, og ta det tunge reingjeringsarbeidet på bad, kjøkken og golv. Utfordringa er å presentere denne mugligheten til foreldre, og få dei til å gå med på det. Heimehjelpa foreslo gavekort som ein start. Ho sa at for mange var dette å få hjelp i huset ein barriere, og ein starta gjerne med ein gong i månaden. Når ein så fekk erfaring med at dette var trygt og positivt, så ønskte dei eldre svært ofte at hjelpa blei utvida.

Som gammal skal eg ta imot tenester utan fnugg av skam og skuld. Gjerne takknemlig, men aldri med skam.

Du skriv så morsomt, Syrin. Eg har ei mor som er fornuften sjølv. Ho hanka inn hagehjelp (asvo -genialt) i vår då pappa døydde. Då sa me at me kunne hjelpe ho litt med betalinga, så me betalte halvparten av gongar dei var der. Me vil så gjerne hjelpe, men har meir enn nok med vår eigen hage pga helsa. Så dett var ein grei måte å gjere det på. Håpar det går seg til for foreldre dine!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 12:30   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Mine foreldre har for tiden 3 av barna boende rett ved, hvorav to stykker lett ordner opp, så jeg er ikke bekymret. Jeg kan ikke gjøre noe bedre enn dem. Min mor blir nok ikke så gammel, min far blir nok 110. Vi bor 5 minutter unna svigers og jeg er temmelig viss på at arbeid med dem kommer til å falle på den ansvarsfulle og omsorgsfulle gromgutten, min mann. De er forholdsvis spreke nå, men de har ingen god grunnhelse. Svigerfar er dessuten ganske vanskelig å ha med å gjøre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 12:32   #18
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Både mannen og jeg er de i våre søskenflokker som bor nærmest foreldrene våre.

Vi merker det litt allerede, vi er evige vanningshjelper, de som tar inn post, klipper plen og passer katter i ferier og helger. Mannen blir stadig ringt etter da tekninske duppeditter streiker. Søsknene våre kan reise "hjem" på helgebesøk og bli vartet opp. Dette er ikke noe stort problem nå, men det kan bli det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 12:35   #19
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Både mannen og jeg er de i våre søskenflokker som bor nærmest foreldrene våre.

Ooooh.. Svarteper...

(Dog har du gleden av å ha besteforeldre og hjelp i den tida dei er friske).

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 12:39   #20
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinn off - Dine gamle foreldre / svigers

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Ooooh.. Svarteper...

(Dog har du gleden av å ha besteforeldre og hjelp i den tida dei er friske).

Det er sant. Men før (det har heldigvis jevnet seg ut med årene) var det langt mer stas med barnebarna som bodde litt unna. De ble hentet hit i hver skoleferie, eller besteforeldrene dro dit og skjemte bort etter noter, de dro på skoleavslutninger og alt mulig "fordi de bodde så langt unna". (Og våre ble lovet at de også skulle bli tatt med på ting en eller annen gang, som gjerne ikke ble noe av.

Jeg har sett det motsatte og altså, at barnebarna som bor i nærheten blir gullungene fordi de sees oftere. Men jeg tror relasjon mellom voksne barn og foreldre påvirker en god del.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no