Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Varme vintersko til toåring?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-11, 20:16   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Varme vintersko til toåring?

Det kan se ut til at snuppa har arvet sin mors tendens til å være varm, men iskald på hender og føtter. Hun har ganske smal fot, så derfor kjøpte vi Ecco goretex til henne, men i dag var hun ute i to timer i disse skoene, og klaget over at hun hadde vondt i tærne. Ifølge bestemoren var hun da litt rød, men ikke spesielt kald. Hun har riktig størrelse, hadde ullstrømpebukse og hjemmestrikkede ullsokker, og det var kanskje 3-4 minusgrader ute.

Hva lurt kan jeg finne på i stedet? Hun passer ikke spesielt godt i Viking goretex pga. passform, men kan vi supplere med noe annet til de kaldere dagene? I fjor brukte hun Kavat, men de er jo ganske romslige, men til kalde dager er det kanskje det som trengs?

Vi bor på kysten, og det blir nok ikke særlig kaldere enn ti minusgrader her om vinteren, og det er oftere sludd og slaps, og da er nok goretexskoene gode nok. Men til de kalde dagene? Jeg har hørt (fra bhg.) at Sorel og Kamik avbefales til så små barn fordi de er tunge, men hva annet er lurt?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:41   #2
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Det kan bli trangt med mange lag på foten om ikke skoen er en størrelse større enn det hun skal ha. Om du supplerer med ekstra strømper, prøv tynne ullsokker.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:42   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Kan det ha vært en mulighet for at de har blitt for trange med de hjemmestrikkede sokkene nedi?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:46   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Vi har alltid bare brukt ullmix sokker i og de har holdt seg varme nok, også i mange minusgrader. Har brukt både ecco og viking gore tex, men ser jo at viking er mye varmere.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:53   #5
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Jeg tror også det kan ha blitt for trangt med ullsokker i tillegg. Jeg kan anbefale å ta ut sålen og putte oppi en ullsåle, det har jeg gjort på det kaldeste med mine.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:54   #6
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Kanskje det var kombinasjonen fleecesåle, ullstrømpebukse og tykke ullsokker som ble for mye? Hun bruker egentlig skostørrelse 23 (eller litt mindre), og skoene er i 24, så de er i hvertfall ikke for små.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:56   #7
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Jeg tror nok jeg ville prøvd med tynnere ullstrømper utenpå trømpebuksa for å se om hun synes det er bedre før du vurderer andre sko i alle fall. I 3-4 minus tror jeg kanskje det holder med fleecesålen og strømpebuksa også jeg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:02   #8
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Det er ikke anbefalt med sokker i 100% ull i goretex-sko. Da vil ulla fungere omtrent på samme måten som en bleiebukse av ull, nemlig sperre fuktigheten (fotsvette) inne, også blir man kald og klam på bena. Om du vil ha ekstra sokker på henne inne i goretex-skoene bør du heller bruke ullsokker som er delvis syntetiske, vi har f.eks god erfaring med ullvang-sokkene til snuppa vår. Da får foten puste, og goretex'en gjør jobben sin og slipper ut fuktighet.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:03   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Det er såvidt jeg vet anbefalt å bruke ullmixsokker, ikke hjemmestrikkede. Vi bruker ikke sokker oppi gore-tex, bruker bare inne-ullsokkene/strømpisen rett nedi.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:08   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Vil ullstrømpebukser som ikke er i 100% ull funke? Vi bruker stort sett Safa, og de er vel i ullblanding, det samme er Reflex sine? Hun har foreløpig ikke brukt ullongs uten for, men det er vel neste steg.

Vi skal prøve uten hjemmestrikkede strømper i morgen, og se om det blir bedre. Tynne kjøpeullsokker fra Devold og Reflex har vi også, og de burde gå greit (ikke 100% ull). Hadde hun vært større, hadde jeg nok kjøpt selskinnssko til henne, men ikke for kun en sesongs bruk.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:10   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Jeg tror det viktigste er at skoene ikke er for trange, og det blir de lett med hjemmestrikkede sokker, hvertfall. Ullstrømpebukse burde gå fint.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:16   #12
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Vil ullstrømpebukser som ikke er i 100% ull funke? Vi bruker stort sett Safa, og de er vel i ullblanding, det samme er Reflex sine? Hun har foreløpig ikke brukt ullongs uten for, men det er vel neste steg.

Vi skal prøve uten hjemmestrikkede strømper i morgen, og se om det blir bedre. Tynne kjøpeullsokker fra Devold og Reflex har vi også, og de burde gå greit (ikke 100% ull). Hadde hun vært større, hadde jeg nok kjøpt selskinnssko til henne, men ikke for kun en sesongs bruk.

Ja, vi bruker Safa + Ullvang i goretex-skoene på de kalde dagene, og det funker fint.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 22:48   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Husk at selv om skoen er lang nok, blir det fort trangt over vristen med såler og tykke sokker i.
Jeg jobber i barnehage og kler av og på mange barn hver dag. Det er ikke nødvendigvis de med de tynneste sokkene som fryser.

Selv har jeg erfart(siden jeg har høy vrist) at dersom sko eller gummistøvler klemmer over vristen blir jeg fort kald og ender opp med krampe. Spesielt dersom jeg går langt.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 09:51   #14
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Jeg har erfart med mine jenter, at strømpebukse med fot gir kaldere føtter enn stillongs med sokker. Jeg tror kanskje det er fordi strømpebuksa ofte gir litt mindre bevegelsesrom for tærne enn sokker.

Ullstillongs og gode halvtykke sokker i gore-tex-sko (vi har brukt Ecco eller Superfit) ned til -5, tykke skinnsko med tykke gummisåler, ullsåle og ullfor (vi har brukt Kavat sine) når det er kaldere enn det, og litt for store Nesnalobber med god raggsokk og ullsåle når det er iskaldt og knusktørt. Det har fungert her.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 10:08   #15
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

På tørre, kalde dager har nesnalobbene til vesla vært gull verdt Vi har nesnalobber, goretex og Sorel-støvler vi veksler på å bruke, alt etter vinterføre.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 10:19   #16
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Hmm, jeg har noen arvede Nesnalobber liggende nede. Jeg trodde str 27 var veldig stort, men så leste jeg at størrelsene der er litt annerledes enn vanlige størrelser, så kanskje hun kan prøve dem?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 10:45   #17
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Hmm, jeg har noen arvede Nesnalobber liggende nede. Jeg trodde str 27 var veldig stort, men så leste jeg at størrelsene der er litt annerledes enn vanlige størrelser, så kanskje hun kan prøve dem?

Absolutt. Det gjør ikke noe om de er litt for store heller, så lenge hun ikke snubler i dem. De er så myke og lette. Men det må være helt, helt tørt ute, da.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 12:08   #18
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Hmm, jeg har noen arvede Nesnalobber liggende nede. Jeg trodde str 27 var veldig stort, men så leste jeg at størrelsene der er litt annerledes enn vanlige størrelser, så kanskje hun kan prøve dem?

De er veldig små på str, tror det er ca 2 str ned du skal beregne. Sånn ellers vet jeg ikke om jeg ville latt henne gått i sko som er arvet, er de mye brukt?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 15:00   #19
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

Nei, de er nok bortimot ubrukt. Vi bor ikke i typisk nesnalobb-land.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 18:39   #20
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varme vintersko til toåring?

hva med superfit... de passer ypperlig til min yngste og de er gode og varme.. han var kald i fjor i ecco.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no