Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Brannslange

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-06, 20:05   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Brannslange

Jeg oppdaga nettopp at pulverapparatet vårt er tomt/uten trykk (pila er på rødt felt). Så enten må jeg fylle det opp eller kjøpe nytt - eller jeg må få meg brannslange. Egentlig vil jeg helst ha slange. Det er det brannvesenet anbefaler fordi et pulverapparat blir veldig fort tomt og ikke kan gjøre noe særlig hvis man ikke tar brannen helt i starten.

Så til spørsmålene mine - som jeg håper noen kan svare på:
1. Hvor får man tak i brannslange til husholdningsbruk? Noen som aner pris?
2. Må man ha inn rørlegger for å montere den? Er det dyrt? Må man ha nye deler, eller kan det monteres på eksisterende rør?
3. Kan jeg montere den på badet istf på kjøkkenet? Jeg har større skap der pluss at badet er mer midt i leiligheta (tenker både på rekkevidde og det reint praktiske her).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:24   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brannslange

Min rørleggermann sier at det viktigste er at slangen plasseres slik at den når mest mulig av huset. Man må ha rørlegger for å montere den, med mindre det allerede er en kran montert. Den krever en egen kran. Den kan skaffes hos rørlegger. Hvorvidt man må ha nye deler avhenger av dimensjonen på de gamle rørene.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:26   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brannslange

Vi har den på vaskerommet. Det er der den har best rekkevidde hos oss.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 00:27   #4
Stimorol
Nybegynner
 
Stimorol sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7
Stimorol har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Brannslange

Jeg synes det høres fornuftig ut med vannslange. Vises litt mer og krever litt plass, men det skal være mye mer effektivt som slukkemiddel i forhold til pulver.

Stimorol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 23:26   #5
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brannslange

Opprinnelig lagt inn av Stimorol, her.

Jeg synes det høres fornuftig ut med vannslange. Vises litt mer og krever litt plass, men det skal være mye mer effektivt som slukkemiddel i forhold til pulver.

Vår er montert inni kjøkkenskapet og tar minimalt med plass. Effektiviteten har vi heldigvis aldri behøvd å teste, men at den er langt mer effektiv enn pulverapparat er vel ingen tvil om nei

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 18:00   #6
Happiness
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3
Happiness har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Brannslange

På brannkurs på jobben lærte vi at et pulverapparat varer i 13 sekunder eller deromkring. Vann derimot, varer evig...

I vårt hus har vi to husbrannslanger. Vi har riktignok fire etasjer og trenger to lange slanger for å kunne rekke overalt.

Det viktigste er at brannslangen er koblet til egen kran som er lett tilgjengelig. Og at slangen rekker over hele leiligheten/huset.

Vi har en slange på vaskerommet i 2. etage som tar seg av denne etagen og loften. Samt en slange i trappen mellom kjeller og 1. etage.

I tillegg har vi et pulverapparat i tilknytning til kjøkkenet. Vann skal som kjent ikke brukes på fett dersom det f.eks. begynner å brenne på komfyren.

Det finnes egne forretninger som selger brannvernutstyr. Du trenger ikke rørlegger hvis du har kran som du kan koble slangen til.

Happiness er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 18:05   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brannslange

Opprinnelig lagt inn av Stimorol, her.

Jeg synes det høres fornuftig ut med vannslange. Vises litt mer og krever litt plass, men det skal være mye mer effektivt som slukkemiddel i forhold til pulver.

Ikke på alt...

Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.

I tillegg har vi et pulverapparat i tilknytning til kjøkkenet. Vann skal som kjent ikke brukes på fett dersom det f.eks. begynner å brenne på komfyren.

Og det nemnes her ...

Vann kan også gjøre en god del mer skade, men er nok å anbefale allikavel.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no