Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dobler norskopplæringen for innvandrere!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-09, 23:04   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard



Link i neste innlegg.

Håper de kjører det igjennom før valget! Og så håper jeg at de etterhvert utvide retten til skole, slik at de som har mellomlandet på vei til Norge slipper å sitte i et transittmottak i 10 måneder og stirre i veggen. Det er ikke enkelt å klare seg i et fremmed land når man ikke vet forskjellen på kaviar og tannkrem, når man heller lever på loff enn å risikere å få i seg noe som inneholder svin, for man aner ikke hva som står i innholdsdeklarasjonen på den "skikkelige" maten.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=562417

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07

Sist redigert av DM : 05-05-09 kl 11:12. Årsak: Dobbelposting.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 20:45   #2
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Dobler norskopplæringen for innvandrere!

Dette høres bra ut, gode intensjoner.

Jeg håper det er obligatorisk, dvs at man må møte opp, og bestå en eksamen. or jeg leste for noen måneder siden at norsk-lærerne trålet t-banestasjonene på jakt etter elever. Klassene var på langt nær fylt opp, og folk klarte seg i hverdagen uten norsk.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2950104.ece
Men det står jo i linken at det skal bli obligatorisk, så det er jo bra
Jeg synes faktisk at man skal vise til en bestått eksamen også, det er jeg litt usikker på de tør å foreslå...

Jeg syne det er supert at arbeiderpartiet tar opp vanskelige ting mhp innvandring/integrering, og tør å ha et ordskifte. Jan Bøhler bor i groruddalen og tar opp mange hverdagstemaer som ikke bør ties ihjel.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 10:23   #3
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dobler norskopplæringen for innvandrere!

Fin ide, men hvordan fanger man opp disse innvandrerne? Ikke alle er på asylmottak osv. Har de tenkt å følge opp de som søker om oppholdstillatelse? I så fall, hvordan fanger man opp EU/EØS-borgere? Jeg var jo teknisk sett innvandrer da jeg kom til Norge for mange år siden (UDI har endret definisjonen i ettertid), og kunne ha trengt norskkurs med en gang, men i før-Internett Norge, fantes det lite opplysninger om det staten hadde å by på. Heldigvis undersøkte jeg selv hva jeg trengte å gjøre for å komme inn på universitetet, og da bar det til voksengymnas, og diverse kurs - bl.a. norsk for utlendinger.

Hadde jeg ikke vist initiativ selv, hadde jeg nok ikke blitt fanget opp. Så derfor spørsmålet mitt: er systemet bedre nå?

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 11:35   #4
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Dobler norskopplæringen for innvandrere!

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Fin ide, men hvordan fanger man opp disse innvandrerne? Ikke alle er på asylmottak osv. Har de tenkt å følge opp de som søker om oppholdstillatelse? I så fall, hvordan fanger man opp EU/EØS-borgere? Jeg var jo teknisk sett innvandrer da jeg kom til Norge for mange år siden (UDI har endret definisjonen i ettertid), og kunne ha trengt norskkurs med en gang, men i før-Internett Norge, fantes det lite opplysninger om det staten hadde å by på. Heldigvis undersøkte jeg selv hva jeg trengte å gjøre for å komme inn på universitetet, og da bar det til voksengymnas, og diverse kurs - bl.a. norsk for utlendinger.

Hadde jeg ikke vist initiativ selv, hadde jeg nok ikke blitt fanget opp. Så derfor spørsmålet mitt: er systemet bedre nå?

Hva med å oppsøke skoler og barnehager? Det er utrolig mange foreldre uten gode norskkunnskaper, så jeg antar at man her vil treffe på mange med behov for opplæring. Eller i borettslag.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no