Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva lager man av klumpete melk?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-13, 19:58   #21
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Hvorfor skulle melka få klumper om den ikke er ødelagt? Det har jeg aldri opplevd.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 20:06   #22
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Altså, jeg har aldri opplevd at klumpete melk ikke også har uggen smak. Har du smakt.

Skulle skrevet luktet. Den lukter hverken surt eller råttent. Jeg drikker ikke melk, så jeg vet ikke hvordan den smaker.

Meissa, den er jo ikke som den skal være, det er klart. Men jeg har nå tenkt som så at dersom det ikke er vond lukt så er det ikke farlig, og melka (eller andre matvarer for den slags skyld) kan brukes likevel. Jeg har i grunnen tenkt at sur melk heller ikke er farlig, bare ikke godt.

Jeg er oppvokst med at melk som var litt gammel i hvert fall ble brukt til vafler, og det ble sikkert brukt til mye annet også.

Jeg har sendt mail til Tine. Kanskje ikke de mest nøytrale, men får se hva de sier.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 21:26   #23
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Så lenge den ikke lukter så har den bare skilt seg, og er ergo ikke råtten. Ikke like delikat å drikke, men fint brukbar i mat som brød, vafler, pannekaker, gjærbakst og kanskje grøt.

Er det snakk om riktig mange liter, ville jeg kastet noe og laget til brød og lignende av noe.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 21:54   #24
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Klumpete kjøpemelk er ikke mat.
Melk som er behandlet surner ikke på vanlig vis, den råttner.
Hell det ut!!!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 21:58   #25
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Jeg kan bruke melk som har begynt å skille seg i vafler, pannekakerøre og slike ting, men har den klumpet seg, da går den i vasken.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 22:46   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Men hva er forskjellen på sur og råtten?

Vil også gjerne vite forskjellen mellom sur og råtten?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvorfor skulle melka få klumper om den ikke er ødelagt? Det har jeg aldri opplevd.

klippet litt fra leksikon:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Kaseinet er bundet til kalk i en kolloidal løsning og felles ut ved oppvarming, syrning eller tilsetning av løype.

Melk klumper seg så snart den får syre i seg (men det er vel neppe det som har skjedd her).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 23:19   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.356
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Melk med klumper kaster i alle fall jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 23:44   #28
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Klumpete melk skyldes bakterieoppvekst, og som Floksa sier, kjøpemelk som er homogenisert skal ikke være klumpete.

Nå som det er sommer flere steder i landet kan det feks skyldes at melken har stått ute på benken for lenge, eller at kjøleskapet er for varmt.

Klumpete melk ville jeg ikke brukt.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-13, 23:47   #29
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Jeg bruker ikke melk som er en dag over datomerkingen engang, så klumpete melk hadde gått i sluket ja.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 09:49   #30
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Henta frå nettet:

"Bacillus cereus forekommer i melkeprodukter men har blitt stadig sjeldnere de siste årene. Den danner sporer som overlever varmebehandling. Dersom melka har blitt oppbevart ved for høy temperatur, kan B. cereus vokse opp til et antall som gjør at melka koagulerer uten at den har blitt sur. Inntak av melk med et høyt antall B. cereus kan gi oppkast og/eller diaré som går over av seg selv etter kort tid."

Eg tippar at det er dette kan vere relevant for deg. Har kjøleskåpa di for høg temperatur?

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 13:38   #31
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager man av klumpete melk?

Da har jeg fått svar fra Tine:

Sitat:

Hei LilleRosin

Hyggelig at du kontaktet oss! Vi anbefaler ikke å bruke melk med forringet kvalitet. Dersom melken klumper seg før holdbarhetsdato, er det trolig snakk om søtkoagulering. Dette er et større problem i den varme årstiden, spesielt når kyrne er på beite. Bakterien gjør at melken tykner uten at den nødvendigvis blir sur. Vi analyserer all melken vår for denne bakterien før den slippes ut på markedet, men den kan likevel være tilstede i liten grad. Melk er et levende produkt og selv om den er pasteurisert for å drepe bakterier, er det fremdeles bakterier tilstede - om enn i liten grad. Melkens holdbarhet er til påstemplet dato, forutsatt at melken oppbevares mellom null og fire plussgrader. Det tar lang tid å kjøle ned melken igjen dersom den har stått i romtemperatur. Påse at temperaturen i kjøleskapet ditt ligger mellom null og fire plussgrader. Det anbefales ikke å plassere melken i døren eller på de øverste hyllene, fordi temperaturen her gjerne er høyere enn i resten av kjøleskapet.

Ha en strålende sommer!

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no