Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-18, 14:33   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Jeg får muligens et religiøst besøk fra USA i påsken, og vedkommende har utrykt ønske om å få være med på en norsk påskegudstjeneste. Det kan vi selvsagt godt gå på, men jeg har aldri vært på en.

Hva foregår? Er det hipp som happ hvor vi går, eller er noen kirker (i Oslo) kjent for å ha litt mer spektakulære saker? Domkirken, for eksempel? Kapellene i marka tror jeg ikke vi kommer oss til, hun kan ikke gå på ski. Hun er baptist, så målet er vel å oppleve noe som er annerledes enn det.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 26-01-18 kl 14:45.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 14:52   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Det er vel vanlig høymesse? Ikke så spektakulært, er jeg redd.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 14:55   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Næææ, er det ikke bare som julegudstjeneste, men med påskebudskapet? Han kommer ridende inn på et esel, spiser et lammestykke og havner sammen med to andre på korset, begraves i berget og står opp igjen? Så synger man Påskemorgen slukker sorgen, i stedefor Deilig er jorden?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 15:20   #4
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Da jeg bodde i Trondheim i yngre dager fikk jeg besøk av noen italienere som gjerne ville oppleve en protestantisk messe. Vi troppet opp i Nidarosdomen på søndagen, og var så heldig at vi fikk høymesse med presteordinasjon, gitt. De stakkars italienerne vred seg i stolene av kjedsomhet og et par av de gikk sogar ut av kirken før messen var ferdig.

Jeg regner med en vanlig påskegudstjeneste ikke varer fullt så lenge som messe med presteordinasjon, men det kan nok bli noe kjedelig for en som ikke skjønner språket.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 15:27   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Påskegudstjeneste er pr def påskedag. Det er andre gudstjenester også i den stille uke, men de har annerledes preg.
Palmesøndag med fokus på at Jesus ankommer Jerusalem, skjærtorsdag med fokus på nattverd, pasjonsgudstjeneste langfredag (hvor alter ofte dekkes med sort og det mangler alt av festelementer). Skillet skjer påskenatt hvor påskenattsmesse er første tegn på høytid, og så er det høytidsgudstjeneste påskedag som er selve festdager. Da er liturgisk farge endret fra lilla til hvitt, liturgisk festmusikk brukes og salmene som brukes er påskesalmer.

I Oslo hadde jeg valgt domkirken tror jeg.
Kapeller i marka vil nødvendigvis være lightversjon og tilpasset turfolk.

Jeg ser for meg at det kan finnes spesielle langfredagsgudstjenester også i Oslo hvor det brukes pasjonsmusikk, men er for lite kjent til å vite hva som finnes hvor.

Påskedag i domkirken er nok sikreste valg om det er ønske om å være tilstede på en gjennomført luthersk høytidsgudstjeneste påskedag.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 15:29   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Da jeg bodde i Trondheim i yngre dager fikk jeg besøk av noen italienere som gjerne ville oppleve en protestantisk messe. Vi troppet opp i Nidarosdomen på søndagen, og var så heldig at vi fikk høymesse med presteordinasjon, gitt. De stakkars italienerne vred seg i stolene av kjedsomhet og et par av de gikk sogar ut av kirken før messen var ferdig.

Jeg regner med en vanlig påskegudstjeneste ikke varer fullt så lenge som messe med presteordinasjon, men det kan nok bli noe kjedelig for en som ikke skjønner språket.

De hadde nok hatt større utbytte av påskenatt i Nidarosdomen. Der er nok språk mindre viktig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 15:30   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Takk for tips, Guava!
Jeg funderte på om vi f.eks. skulle dra til Mortensrud eller noe sånt, siden kirkebygget er så utrolig vakkert. Men så kom jeg på at for amerikanere så er nok de gamle kirkene mye mer spennende å besøke, de har jo stort sett moderne kirkebygg selv.

Ellers er min lokale kirke også veldig flott, og popkulturelt kjent. Dog ikke blant amerikanere.

Er det mye sang og musikk? Kan det skje at det er dåp? Siden de er baptister er barnedåp noe de ikke har vært med på.

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jeg regner med en vanlig påskegudstjeneste ikke varer fullt så lenge som messe med presteordinasjon, men det kan nok bli noe kjedelig for en som ikke skjønner språket.

Vi får sitte langt bak, så jeg kan oversette.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 15:41   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Program hvor det sannsynligvis står noe om dåp legges nok ut
på nett på forhånd.
I domkirka er det nok mye sang og musikk ser jeg for meg, men klassisk preg og helt sikkert kor.
I andre kirker kan man finne andre sjangre, men domkirkene bruker å være klassiske i høytidene. Noen av salmene finnes også i amerikanske salmebøker, men jeg er usikker på om baptistene bruker dem.
Om de er kirkevante så kjenner de nok mye av innholdet selv om de er baptister. Med litt oversettelse bruker mye å være fullt forståelig selv om stilen er uvant.

Det finnes jo amerikansk lutherske gudstjenester i Oslo også men det er vel poengløst om de vil se noe norsk?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 15:43   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Ja, de ville være med på en klassisk norsk gudstjeneste. Jeg tror det er helt ok at de ikke skjønner ordene om jeg bare sier i fra hvilken historie fra bibelen presten snakker om, og oversetter det presten sier utover det. Men tenker at det hadde vært kult med kor og orgel og litt stas.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 23:11   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Min erfaring er at det varierer veldig fra kirke til kirke. I den ene nabokirka vår er det vanlig med tradisjonell (gammeldags) høymesse, mens uttrykket er mer moderne i de andre kirkene i soknet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 23:13   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Jeg liker godt Fagerborg kirke, fin beliggenhet midt i byen, klassisk. Sånn om det ikke blir Domkirken.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 23:14   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Eg hadde valgt domkirka. Det er jo den største feiringa i kirka, med fokus på oppstandelsen, og i domkirka er det sikker utvida Gloria (vakkert), og kor som er med og løfter sangen. Og bra orgel. Og interiøret, med barokkutsmykkinga og takmaleria er jo nydelige der.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-18, 23:36   #13
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Mens jeg hadde valgt Sagene kirke, den er så fin. Innholdet i gudstjenesten aner jeg ikke noe om, men det går sikkert an å høre med kirken hva de gjør til påske.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-18, 10:44   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Jeg tror jeg ville valgt (pluss for å være vakker i tillegg) nærkirka deres, framfor domkirka, og valgt å gå første påskedag, da det er glade salmer og fokus på oppstandelse og glede.
Nærkirka blir mer «folkelig» og domkirka blir mer høytidelig - tror jeg - all den tid jeg aldri har vært i domkirka. Jeg tror jeg sjøl hadde satt pris på å oppmeve gudstjenesten til «hvermansen» om jeg kom til et annet land og ville få med meg slikt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-18, 11:36   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Er de nysgjerrige på hvordan gudstjenesteliturgien er bygget opp kan du printe ut denne til dem: https://kirken.no/globalassets/kirke...al-service.pdf

Linken er til hovedokumentet som viser veldig detaljerte varianter og valgmuligheter, men grunnstruktur er greit beskrevet.

Dåpsliturgi finnes også i engelsk utgave på samme side.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-18, 12:13   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Sånn som jeg husker gudstjenestene i baptistkirka til vertsfamilien min i Oklahoma på slutten av 80-tallet, så vil jeg tro at enhver gudstjeneste i DNK vil være eksotisk, ganske enkelt fordi alt er så annerledes enn de er vant til. Baptist-gudstjenestene jeg var på, var i hvert fall veldig løsslupne og frie, helt uten noen fast liturgi, med mye roping og høylydt tilbedelse, og generelt "moderne" med band og rockete musikk. Hos oss sang vi aldri tradisjonelle salmer, men musikk fra kristne band.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-18, 13:27   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva foregår under en påskegudstjeneste?

Ja, jeg har vært i kirken deres og det var generelt mye halleluja. Har aldri vært der i høytidene da, bare på vanlige gudstjenester.

Takk for lenke, Guava, den kan jeg printe ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no