Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hyttekjøp - er det verdt det?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-09, 19:48   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hyttekjøp - er det verdt det?

...

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 28-12-19 kl 09:05.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:01   #2
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Vi ha hatt hytte i 5 år, og jeg kan ikke skjønne alle som snakker så mye om alt vedlikeholdet? Man beiser ikke hytta hvert år. Man må ikke stable ved hver gang man er på hytta. På hytta MÅ man i grunn ikke gjøre noe som helst. Vel, noen ganger må man, men alt er jo hva man gjør det til.

En helg i året med veddugnad. En helg hvert 10. år til beising. Vi har hytte i skogsterreng, og vi har ikke plen eller blomsterbed på hytta. Vask av hytta gjøres ikke hver gang vi har vært der. Den vaskes av og til. Nei, hytta brukes mest til bare hygge og kos, for alle.

Jeg synes ikke du skal la tanken på vedlikehold og mye jobb hindre dere i å kjøpe hytte. Det er mest avslapping og kos.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:03   #3
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Vi har hus som vi bruker som hytte i langhelger og ferier, og er utrolig glad for det.
Vi har overtatt far sitt barndomshjem som er et lite gammelt hus, med naust og brygge + strandlinje ved sjøen.
Tomten er på 5 mål, så det er myyyye arbeid å holde det sånn noenlunde.
Men, vi synes det er verdt alt strevet.

Pluss siden er at vi kommer på landet hvor det er stilt og rolig, uten nærme naboer, og nesten uten trafikk.
Vi får slappe av uten telefon som ringer, uten pc, og med minimalt bruk av tv. Heeerlig synes vi. Livet er stort sett ganske travelt hjemme, mens på "hytta" er det bare kos, til tross for at vi jobber en del med vedlikehold og opppussing.

Minus siden er utgiftene. Klart det koster å holde 2 eneboliger, i tillegg til strøm, renevasjon, forsikringer m.m.
Vi reiser ikke lengre til syden 1-2 ganger i året, og det merkes på økonomien, men vi mangler jo ikke noe!

Men vi synes det er verdt det.

Nå eier vi dette alene, og ikke sammen med noen.
Husk gode avtaler hvis dere kjøper i lag, det kan lett bli krangel, og det er ikke noe greit!

Det må jo bli en vurderingssak, lykke til med valget.


Sist redigert av Tilde : 05-07-09 kl 21:35.
Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:49   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Ja, det er verdt det. Vi kjøpte hytte for 2 år siden og blir bare mer og mer glad for at vi slo til. Hytta er ikke stor, men mye terrasse og 1 mål tomt. Vi bruker hytta mye, nesten hver helg, men det er ikke slik at vi ikke kan reise andre steder pga hytta. Kriteriene våre for kjøp av hytte var max 2 timer reisevei og nærme sjøen. Vi bruker 75min hjemmefra og vi rusler ned til stranda på 6-7 min. Perfekt.

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:51   #5
synne
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 22
synne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Dette kjenner jeg meg igjen i. Men det endte i eget hytteprosjekt: http://hytteprosjektet.blogspot.com/

Vi fant ut at vi som dere er hyttemennesker i betydning av å være glad i å bevege seg ute i naturen til alle årstider. Ble veldig lei av å leie hytte. Syntes det var mye jobb med alt som måtte pakkes ned og opp hver gang vi skulle av sted.

For oss ble det avgjørende at hytta skulle være en investering i familietid i mange år fremover, og forhåpentligvis også for neste generasjon.

Ser dere eventuelt skal dele på hytten. Da ville jeg ha sørget for gode avtaler før dere tar hytten i bruk. Slik at det blir mest kos også i årene fremover.

Lykke til. Det hørtes ut som om dere ville gå for å kjøpe hytte.

synne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 20:59   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Jeg blir litt glad av å lese svarene deres.


Vi må ha avtaler om hytten, ja. Jeg ser for meg at det skal gå veldig greit, det er nok soveplass til at alle parter kan være der samtidig, og vi går godt sammen, men vi er også begge avtalefreaker og skal nok klare å skrive en avtale som vi kan leve med alle sammen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:01   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ja, det er verdt det. Vi kjøpte hytte for 2 år siden og blir bare mer og mer glad for at vi slo til. Hytta er ikke stor, men mye terrasse og 1 mål tomt. Vi bruker hytta mye, nesten hver helg, men det er ikke slik at vi ikke kan reise andre steder pga hytta. Kriteriene våre for kjøp av hytte var max 2 timer reisevei og nærme sjøen. Vi bruker 75min hjemmefra og vi rusler ned til stranda på 6-7 min. Perfekt.

Du syns ikke det er langt å bruke 6-7 minutter til stranda? Blir det til at dere tar "dagstur" med sekk, mat og det hele ned til stranda, eller tar dere svippturer ned bare for å duppe kroppen og? Vi har vært så utrolig bortskjemte med hytte med bare få meter til bryggen, så de 5 minuttene vi måtte bruke ned til stranda her virket litt langt. (10 minutter når 2-åringen skulle gå selv.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:02   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.703
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Vi har også nettopp kjøpt oss hytte. Jeg har vært der i helga - stort sett bare slappet av. Jeg er flink til å slappe av hjemme også, men på hytta blir det annerledes. Jeg koser meg veldig på hytte.

På ulike kalkulatorer som finnes (på dinside f.eks) så er hyttekjøp et tapsprosjekt - men man regner da ikke med at om en hytte med ett står ubrukt lenge, så kan den lett selges.

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:05   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.923
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

For noen år siden var vi rett ved å kjøpe hytte, vi var "overalt" og kikket. Men vi fant aldri "hytta". Hovedproblemet vårt er vel at jeg vil ha hytte ved sjøen, han på fjellet. Vi fant aldri en som passet for begge.

I dag er jeg ikke sikker på om jeg ønsker hytte lenger.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:08   #10
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Langt? Hehe, nei det er ikke langt i min målestokk. Det er en koselig skogsvei med mye spennende å se på underveis, bla. et lite vann med orm i. Vi pakker med oss mat, ja, det er flott strand der. Hadde det kun vært en brygge der, ville vi hatt hytte et annet sted.

Benzo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:10   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Langt? Hehe, nei det er ikke langt i min målestokk. Det er en koselig skogsvei med mye spennende å se på underveis, bla. et lite vann med orm i. Vi pakker med oss mat, ja, det er flott strand der. Hadde det kun vært en brygge der, ville vi hatt hytte et annet sted.

Det høres helt knall ut.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:31   #12
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Nå snakker jeg kun utfra våre forutsetninger. Vi har hus med fem minutters rusletur til stranden, og da måtte jeg nok hatt en hytte nærmere stranden om jeg hadde giddet å bruke penger på det. Særlig om jeg skulle dele den med noen. Da må man avtale og bli enige om alt, og jeg er vel igrunnen den som liker å ha det på "vår" måte, og ikke bruke krefter å avtale at nå skal vi ha hytten, og dere da etc. Samt hva som skal gjøres, hvordan det skal se ut etc.

Nei, takke meg til frihet og kunne ta en hyttetur når vi vil, hvor vi vil fremfor å dele.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:33   #13
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Det er bare mamma. Vi er alltid enige. Det er verre å få meg og gubben enige om ting.

Vi er uansett 15 minutter med bil unna stranda. 10 minutter til er ikke så mye.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:34   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.876
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Det høres jo ut som at dere har råd både hus og hytte.

Vi hadde hytte og solgte den for 3 år siden for vi hadde altfor mye å gjøre på huset hjemme + at vi hele tiden skulle gjøre noe på hytta. Vi hadde ikke råd til å ha begge deler og hytta var gammel og vi ville ha mer komfort....
Nå begynte vi altfor tidlig med å skulle legge inn vann og kloakk der - noe jeg nå skjønner at vi burde ha ventet med.. men det er for sent å tenke på nå.

Jeg angrer veldig på at vi solgte den men allikvel er det deilig å kunne ha helt fri når vi har ferier og å dra sydover innimellom! Vi liker sånn ferie.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-09, 21:50   #15
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

For noen år siden var vi rett ved å kjøpe hytte, vi var "overalt" og kikket. Men vi fant aldri "hytta". Hovedproblemet vårt er vel at jeg vil ha hytte ved sjøen, han på fjellet. Vi fant aldri en som passet for begge.

I dag er jeg ikke sikker på om jeg ønsker hytte lenger.....

Kjenner meg igjen. Vi kikket etter hytte i to år, ville ha hytte ved sjøen. Var på mengder med visninger, bød på et par, men fant egentlig ingenting vi virkelig ville ha (i vår prisklasse riktignok ). Så dro vi "bare for morroskyld" for å se på en hytte på fjellet. Den var ikke noe å ha på, men vi oppdaget tilfeldigvis en utbygger med tomter. Og en uke etterpå hadde vi kjøpt oss tomt. At vi skulle få oss hytte på fjellet hadde ingen av oss trodd, men vi elsker stedet

En times kjøretur hjemmenfra, skitrekk, flotte turløyper (både sommer og vinter), badevann fem minutt fra hytta.

Vi måtte riktignok lære oss at vi ikke trengte å være der hver helg og hver ferie, men når vi først klarte det, så gikk alt mye bedre. Jeg angrer ikke på at vi fikk oss hytte på fjellet, selv om jeg er vokst opp med hytte ved sjøen, og alltid har drømt om å ha det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 14:31   #16
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

For meg høres det ut som om hyttekjøp absolutt er noe for dere. Og ut fra de kriteriene du skisserer ville jeg mene det er verdt det. Jeg er enig med de her som mener deling av hytte ikke er ideelt, men i og med at det er din mor det er snakk om er det kanskje en gunstig situasjon/ordning?

Mye arbeid og lite kos? Det kommer an på hva dere kjøper og hvor mye dere ønsker å legge i arbeidet med/på hytta. Strukturer arbeidet slik at du ikke føler dere jobber hver eneste gang dere er der.

Dette blir spennende - ønsker deg lykke til.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 14:38   #17
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.969
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

:abonnerer:

Vi er i samme tenkeprosess for tiden. Vi har veldig lyst på et sted som er "vårt". Vi vil gjerne slippe å pakke sammen alle tingene for hver gang vi reiser hjem, samt å slippe å lete på nettet for hver gang vi skal på hytteferie. Ser for meg at den roen vi kan finne på drømmestedet vil kunne oppveie det som må gjøres av vedlikehold.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 17:32   #18
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Vi har et sommerhus som har vært i familiens eie i 40 år nå.
Nå er det pappa som eier det, og deler med meg. Altså vi bruker det like mye begge to og jeg kommer til å overta det sammen med min bror etter hvert.
Det er klart det er litt vedlikehold men det koser jeg meg med. Jeg pusler rundt her hele sommeren, ordner i beddene, raker stranda som er 20 meter fra hagen, og alt annet småpussel. Deilig å pusle litt på kveldene synes jeg.
Stort vedlikehold som maling og oppussing gjør vi på høsten når sommeren er på hell. Da tar vi noen dugnadshelger.
Så tar vi en langhelg tidlig på våren og gjør klart for sommeren.
For meg er jobbingen absolutt verdt det, jeg har et sted å reise til hele sommeren og her storkoser jeg meg uansett vær.
Akkurat nå sitter jeg i godsofaen på hytta, titter litt på skjermen og litt ut av vinduet hvor jeg seg sjøen og båtene. Herlig.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 17:47   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Kjenner meg igjen. Vi kikket etter hytte i to år, ville ha hytte ved sjøen. Var på mengder med visninger, bød på et par, men fant egentlig ingenting vi virkelig ville ha (i vår prisklasse riktignok ). Så dro vi "bare for morroskyld" for å se på en hytte på fjellet. Den var ikke noe å ha på, men vi oppdaget tilfeldigvis en utbygger med tomter. Og en uke etterpå hadde vi kjøpt oss tomt. At vi skulle få oss hytte på fjellet hadde ingen av oss trodd, men vi elsker stedet

En times kjøretur hjemmenfra, skitrekk, flotte turløyper (både sommer og vinter), badevann fem minutt fra hytta.

Vi måtte riktignok lære oss at vi ikke trengte å være der hver helg og hver ferie, men når vi først klarte det, så gikk alt mye bedre. Jeg angrer ikke på at vi fikk oss hytte på fjellet, selv om jeg er vokst opp med hytte ved sjøen, og alltid har drømt om å ha det.

Kan jeg få spørre om hvor på fjellet dette er? Og hvor mye dere ga for tomt og bygge hytte på tomta...:drømmeromhyttepåfjellet:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 18:55   #20
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hyttekjøp - er det verdt det?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Vi lurer på å spleise på hytte med min mor. Men jeg er litt ambivalent.

Er det verdt det å eie en hytte? Vi har råd til å bruke pengene hver mnd som det vil koste oss, men da vil det bli litt mindre luxus og litt mindre småfiksing på huset, kanskje.

Jeg har tidligere tenkt at det å eie en hytte blir mye strev og lite kos, at man like gjerne kan bruke pengene på å leie hytte eller dra på annen ferie, og slippe vedlikehold osv, men nå tenker jeg at det blir mye strev (på mannen, som har 2 uker fri per 6.uke) og mye kos (på meg, som er student nå, og blir lærer om noen år), og absolutt en god investering.

Vi er uansett ikke av de som reiser utenlands støtt og stadig, vi har ikke vært i syden på 6 år og kommer neppe til å reise de neste 10 åra heller. Vi er litt hyttemennesker, og har nettopp mistet muligheten til å bruke en hytte vi har elsket... Den hytta vi nå har sett på er i riktig prisklasse, og er absolutt bra i forhold til prisen. En beliggenhet som vi har drømt om kommer uansett ikke til å være realistisk, da må man opp i mange ganger så høy pris. Det tar 5 minutter å rusle til båtplass og strand.

Det er mange tanker i hodet mitt i dag. Nei, vi kan da ikke gjøre dette! Jeg ville kanskje hatt _sånn_ sofa, det skapet ville jeg slått ut. Er du gal, kjøpe hytte? Tøysete. Sengene på det ene soverommet burde vært omorganisert litt.

Gi meg noen fornuftige tanker jeg ikke har tenkt!

Verdt det? Ikke i kroner og øre. Vår hytte er et tapsprosjekt økonomisk, det er alltid noe som bør fikses eller byttes ut eller bare endres fordi vi vil det. Men - vi elsker hytta vår. Vi bruker den mindre enn vi skulle ønske, på grunn av mange andre prosjekter, men samtidig er det som om skuldrene senkes når vi reiser dit. Vi har hytte på en øy, 2 timer hjemmefra, med en liten ferjetur og 7min gange fra sjøen.

Det er perfekt for oss - jeg elsker å ligge i en solseng/hengekøye med en god bok, lage god middag, bake litt, sykle turer og å flykte til en restaurant dersom jeg er skikkelig lat, mens mannen orker å slappe av i omtrent 15 minutter før han må "gjøre noe". I helgen flyttet han på steiner som skal bli ny sti mens jeg leste Siri Hustvedt på terrassen, og Posøren plukket stener, blomster, gikk på skattejakt, lekte med naboer, sjekket om ripsen var moden og tisset selv på utedo (og ut av vinduet fra soverommet).

Det koster. Men vi velger heller egen hytte med tradisjoner som kakao fredag kveld når vi kommer ned, hastig nedpakking og småkjekling når vi pakker sammen søndag ettermiddag.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no