Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Apropos kulturarv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-13, 11:40   #81
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos kulturarv

Sitat:

(...) hun svarte Hustad så perfid elegant at ingen sunnmøring er observert i hovedstaden med buksene så ettertrykkelig nede siden Ask Burlefots dager.



http://www.aftenbladet.no/meninger/o...g-3098170.html

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-13, 13:55   #82
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos kulturarv

For meg er det to ting som er en viktigste norske kulturarven, tror jeg.

Det ene er gammelt og det er det norske språket. Og det er faktisk under angrep, ikke av innvandring, men av globalisering. Jeg er blant dem som lever deler av livet mitt på engelsk, som leser mer engelsk enn norsk, ogsåvidere. Men jeg mener at det er viktig at vi verner om språket og bruker en del midler på å støtte norske forfattere feks.

Det andre er ganske nytt og det er velferdsstaten og felleskapstanken. Tanken om at vi i fellesskap ønsker å lage et system der alle bidrar økonomisk og der det du får igjen er avhengig av hva du har behov for, ikke hva du har betalt inn. Og den er også under angrep. Delvis fordi mange har så mye penger at de ikke ser noe behov for å delta i fellesløsningene. Og da er jeg redd for at det er et spørsmål om når man begynner å argumentere for at man ikke skal være med på å betale når man ikke er med på å bruke. Delvis fordi mange offentlige insitusjoner ikke har vært gode nok og ikke vært godt nok drevet. Jeg samarbeider med mange offentlige insitusjoner og med noen få private innenfor samme arbeidsfelt, og det er skummelt å se hvor mye mer samarbeidsvillige og positive de private er. Om ikke vi får den holdningen i det offentlige også så sliter vi. Og felleskapstanken angripes stadig av alle de som synes det er enkelt å sette seg selv og sine egne behov i fokus. "Jeg synes ikke at det er gøy å være sammen med andre foreldre, så jeg synes ikke at vi skal ha fellesarrangementer i klassen". "Vi vil dra på hytten akkurat den helgen, så vi synes ikke at det skal være foreldredeltagelse på det idrettsarrangementet". Selv om jeg i hvert enkelt tilfelle godt forstår hva folk mener, og av og til er enig, så undergraver vi sammen det som er noe av det sterkeste i norsk kultur med det.

Lang og kanskje litt innviklet, men konklusjonen er at jeg er enig med Hadia Tajik. De som utgjør en fare for den norske kulturen er ikke innvandrerne (selv om de trenger å bli mer deltaktige i dette de også), men Fremskrittspartiet, som står for nettopp å bygge ned alt det som, for meg, er hovedstrukturen i den norske kulturen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no