Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-12, 01:06   #81
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Tilknytning er rare greier. Jeg har vokst opp i Trøndelag og burde i aller høyeste grad ha tilknytning god nok til Trøndelag, men det føles ikke sånn. Nordmørsbunad, fra et sted jeg aldri har bodd, kjennes imidlertid helt riktig fordi det er det hele slekta på begge sider har. Og det vil nok fortsatt være riktig for neste generasjon tror jeg, bortsett fra at neste jente har mor fra Trøndelag og dermed kan finne på å bryte mønsteret. Mannfolka har dress. Kjedelige greier.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 07:25   #82
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tilknytning er rare greier.

Helt sant. Jeg er vokst opp på østlandet, flyttet herfra da jeg var 16. Med unntak av ett år, hadde jeg hele ungdomstiden/ungvoksentiden min i Bergen. Det er Bergen som er hjemme. Jeg ønsker meg veldig Bergensbunad, og mamma var jo derfra, så jeg har vel tilknytning nok, men om hun ikke hadde vært det, hadde jeg fremdeles selv følt at det var Bunaden jeg burde hatt. Men den har jeg ikke råd til uansett.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 20:12   #83
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

For meg var tilknytning da jeg var konfirmert temmelig idiotsikkert: alle forfedre og formødre på alle kanter kommer fra den samme øya, så lang bak vi klarer å spore.

(nå har jeg snart bodd like lenge i Oslo som på øya, men ville nok fortsatt valgt den bunaden mor, tante og søster har).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 21:47   #84
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.027
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

For meg er det naturlig å velge bunad ut fra hvor man kommer fra, evt foreldrenes hjemsted hvis man føler tilhørighet. Jeg valgte bunad fra mitt hjemsted. Mine bestemødre kommer fra andre fylker, men det ville føltes helt rart å skulle velge bunad fra deres hjemsteder.
Jeg har allerede startet bunadspåvirkningen med eldstegutt, han hadde på seg festdrakt og ordentlig sølje 17.mai, og følte seg så fin at han ikke ville ta det av seg på kvelden. Så jeg håper han vil ha ekte bunad senere

Jeg fikk min bunad til konfirmasjonen, og det som er litt morsomt er at den ble sydd stor og god så jeg skulle ha noe å vokse i, både i lengde og bredde. Enden på visa er at den er lagt opp en gang og skal syes inn nå snart. Jeg har ikke vokst mer, selv etter to svangerskap. De fleste jenter er ganske så utvokst ved konfirmasjonsalder, gutter er det verre med.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 21:51   #85
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Jeg var også utvokst da jeg ble konfirmert. Det er bare bunaden som har krympa noe helt forgrusomt i skapet. JEG har nemlig ikke forandret meg i det hele tatt siden 1995.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 21:52   #86
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Lurer på om jeg skal få mamma til å gjøre min kortere ved neste jutering ja. Sånn at jeg kan ha lave sko. Dn nå såpass at jeg bør ha sko med hæl, og t bruker jeg ellers aldri lenger, og vonde er de også, så jeg tenker på å kjøpe nye, og da gjerne noen lavere. S et par cm av lengden hadde gjort seg.

Det ville aldri falt meg inn å ha nordlandsbunad, selv om mormor hadde det. Mamma lurer å skaffe seg en, hun ønsker seg det, ei annen søster arvet mormor sin. (men hvorfor mormor hadde nordlandsbunad må gudene vite, jeg trodde i min barndom at det var fordi de ikke hadde egen, noe fortalte meg det, men i voksen alder har jeg jo oppdaget at finnmarksbunad finnes. Mormor var altså fra Finnmark.)

Nei, jeg valgte bare farge på min, det var gitt hvilken jeg skulle ha, og det mener jeg det er for mine barn også.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 21:54   #87
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Det er jaggu ikke snakk om at jeg noen gang på noen som helst måte hvis jeg skulle få for meg idéen om at jeg ville ha ny, egen bunad hadde latt meg overtale eller presse til å ha på meg bunad fra dalføret jeg vokste opp i.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 21:54   #88
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg var også utvokst da jeg ble konfirmert. Det er bare bunaden som har krympa noe helt forgrusomt i skapet. JEG har nemlig ikke forandret meg i det hele tatt siden 1995.

Miner fra 94 og har altså faktisk ikke krympet i skapet.

Sydd ut den dog, for mine fjortisspupper var ikke så store. Det er de sånnsett ike fortsatt, men akkurat til dåpen av mine barn, hhv 3 og 2 mnd gamle, så hadde jeg jo litt "ammebonus"...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 22:37   #89
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Jeg synes Rogalandsbunaden er en av de aller fineste bunadene i Norge. Da tenker jeg sort med rød brokadevest og det sorte sjalet.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no