Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Stølebelte

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-12, 21:12   #21
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg har hatt stølebelte siden jeg var 15, så jeg stemmer JA. Det er jo det fineste på hele bunaden. I tillegg har jeg beholdt ugift-forkle, droppet luen, bruker Gudbrandsdals-jakke til Mørebunad - så jeg bryter en mengde regler.

Men gleder meg stort til å bruke bunaden i morgen - så mye som jeg har trent siste tiden så er den til og med rommelig.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:15   #22
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Dersom antrekket var fra 2012, så ville jeg vært helt enig med deg, nolo. I vår tid så er det tullete å si at gifte bruker røde gensere og ugifte må ha blå. Men så er ikke bunadene fra vår tid. De er et historisk uttrykk, og da synes jeg det blir historieløst å velge å se bort fra det. Da kan du like gjerne si at du bør kunne ha knallrosa ullstoff i Gudbrandsdalens festdrakt, som et uttrykk for individets frihet, og alt annet blir et ønske om et totalitært regime.

Ja, de er historisk fundert, men vi lever i 2012, og jeg syns individuelle tilpasninger er helt fint, det gjorde de jo før når bunaden var et "levende" plagg også. Jeg har ikke konebelte selv om jeg har vært gift i 16 år, for jeg syns det er like fint uten (og så er jeg litt gjerrig). Å gå uten skaut selv om det hører til enkelte bunader syns jeg også er helt greit. Solbriller og lebestift til bunad likeså. Rosa beltestakk ville jeg sikkert vært mer skeptisk til.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)

Sist redigert av nolo : 17-05-12 kl 19:49.
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:20   #23
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Rosa beltestakk ville jeg sikkert vært mer skeptisk til.

Da skulle du vært der da en amerikansk dame vandret inn på Husfliden og ville ha en damaskkjol fra Gudbrandsdalen med lilla ulldamask i stakken og lyserosa silkedamask i livet...

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:22   #24
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg tenker som deg, nolo! Synes det er vakkert, og at det er på tide å fjerne seg fra tradisjoner som er tuftet på om man er verdig nok til å bære noe. Og at et plagg skal vise at du er gift eller ikke.
Men datteren min er 17 år, og da er man jo ofte opptatt av hva andre tenker.

Acsa: det var jo ikke den begrunnelsen du ga i inleggene over? Da var du opptatt av at unge jenter ikke skulle vise frem hvor mye penger pappa har, eller at de synes det var stas med sølv!

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:26   #25
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Jeg tenker som deg, nolo! Synes det er vakkert, og at det er på tide å fjerne seg fra tradisjoner som er tuftet på om man er verdig nok til å bære noe. Og at et plagg skal vise at du er gift eller ikke.
Men datteren min er 17 år, og da er man jo ofte opptatt av hva andre tenker.

Acsa: det var jo ikke den begrunnelsen du ga i inleggene over? Da var du opptatt av at unge jenter ikke skulle vise frem hvor mye penger pappa har, eller at de synes det var stas med sølv!

Ja. Og så er det å krangle om bunadbruk rundt 17. mai noe av det morsomste jeg gjør. :ærlig: Men så tok jeg meg sammen og argumenterte hakket mer seriøst også. Jeg står inne for samtlige argumenter.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:27   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg får ikke bunadpoliti-Acsa til å henge sammen med feminist-hippie-Acsa, det må jeg ærlig innrømme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:32   #27
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg får ikke bunadpoliti-Acsa til å henge sammen med feminist-hippie-Acsa, det må jeg ærlig innrømme.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:59   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hva om hun aldri gifter seg da, skal hun ikke kunne bruke det noen gang? Jeg tar ikke bunadpolitiet så veldig alvorlig, og syns folk kan bruke bunad på sin måte.

Enig. Er utrolig uenig med Asca, for en gangs skyld.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 22:06   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg har ikke lue til bunaden min. Den ble rett og slett aldri laget. Den ser latterlig ut. Jeg bruker den ørepynten som passer meg og ikke sølvet. Svart paraply, og ikke bunadparaply. Og gjerne solbriller. Jeg gidder da ikke myse for å se ut som jeg er fra 1800-tallet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 22:10   #30
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.854
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg har ikke vippe til Beltestakken min, og heller ikke jakke. Dessuten bruker jeg Øst-Telemark skjorte til. Det er sikkert fy-fy, men Raudtrøya er egentlig den jeg har nærmest hjertet. Så da fikk jeg litt av begge deler. Men jeg har svart sjal, og kommer til å bruke svart paraply i morgen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 23:46   #31
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Jeg er fortsatt dypt fascinert over at gullringer på høyre ringfinger er forbeholdt gifte kvinner og menn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 00:03   #32
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Man kan da bruke glatte gullringer til annet enn forlovelse- og gifteringer, Mave? Men om du går med en glatt ring på høyre ringfinger vil mange tro at du enten er gift eller forlovet, da tradisjonen er slik her i landet.

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Men, hva om stølebeltet eller ringen er arvet og intensjonen slett ikke er å sprade rundt for å vise fram en dyr greie? Hva om det er en følelsesmessig tilknytning til det ene eller det andre? Er det fordommene dine som forteller deg at det er for å vise fram noe som er dyrt?
Og er det ikke fint med et belte som skinner da? :naiv:

Det er ikke nødvendigvis fordommer, men bunadskotyme/regler.
Jeg skal egentlig bytte ut mitt vakre perlebelte mot et skinnende konebelte, i og med at jeg er gift og har råd til å bære det. Noe jeg velger å gi bæng i. Men her er bunadstradisjonene så sterke at flere enn meg hadde reagert om årets konfirmanter fikk konebelte til konfirmasjonsbunaden. Konebeltet (full av gull og glitter) markerer at man er voksen, det er et belte som kun blir båret av voksne kvinner.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 00:18   #33
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

De fleste bruker vel bunaden som de vil og det er en diskusjon for seg selv, men det har egentlig aldri vært stølebelte til Vestfoldbunaden.
Ullbelte til 32 og 56-modellen, svart fløyel eller skinn til Tranum Røer(leikaringbunaden), ullbelte til den broderte.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 00:22   #34
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

........................
...............................
...............................

Det er ikke nødvendigvis fordommer, men bunadskotyme/regler.
Jeg skal egentlig bytte ut mitt vakre perlebelte mot et skinnende konebelte, i og med at jeg er gift og har råd til å bære det. Noe jeg velger å gi bæng i. Men her er bunadstradisjonene så sterke at flere enn meg hadde reagert om årets konfirmanter fikk konebelte til konfirmasjonsbunaden. Konebeltet (full av gull og glitter) markerer at man er voksen, det er et belte som kun blir båret av voksne kvinner.

Sølvbelte er et tegn på velstand og rikdom, noe som tidligere ofte kom ved giftemål. Dessuten ble kvinners status endret da de ble gift, og derfor ble de også pyntet.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 01:05   #35
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stølebelte

En bunad er en tradisjonell drakt vi skal være stolte av, men det er ikke så nøye med tradisjonene???

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 01:09   #36
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er fortsatt dypt fascinert over at gullringer på høyre ringfinger er forbeholdt gifte kvinner og menn.

Det er jo ikke det, men ettersom det er en tradisjon her i landet med å bære gifteringen sånn, må du bare regne med at mange vil to at du er forlovet eller gift.
Du antar altså ikke det hvis du ser noen har en glatt gullring på høyre ringefinger?

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 01:31   #37
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Det er jo ikke det, men ettersom det er en tradisjon her i landet med å bære gifteringen sånn, må du bare regne med at mange vil to at du er forlovet eller gift.
Du antar altså ikke det hvis du ser noen har en glatt gullring på høyre ringefinger?

Min sitter på venstre. Fungerer det også. Ring er ring.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 15:14   #38
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stølebelte

Bunad er et plagg med lange tradisjoner, og jeg synes man bør følge tradisjonen så langt det går. Stølbelte til unge jenter synes jeg ikke noe om. Kjenner jeg er litt enig med Acsa her. Man bør unngå å vaske ut tradisjonen for bunaden for mye.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 18:49   #39
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Bunad er et plagg med lange tradisjoner, og jeg synes man bør følge tradisjonen så langt det går. Stølbelte til unge jenter synes jeg ikke noe om. Kjenner jeg er litt enig med Acsa her. Man bør unngå å vaske ut tradisjonen for bunaden for mye.

Ja, herlighet, vestfoldbunaden stammer jo fra så tidlig som 1956. Klart man ikke må endre på en eneste liten ting da.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 19:08   #40
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stølebelte

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Ja, herlighet, vestfoldbunaden stammer jo fra så tidlig som 1956. Klart man ikke må endre på en eneste liten ting da.

Hehe! Bunaden det er snakk om er 32- modellen. Men det er jo over haugene gammelt det også.

Nei, jeg har like mye mot forandring av bunadtradisjoner fra 1800- tallet, som jeg har mot å forandre syn på ekteskapet, kvinnen og andre flotte menneskesyn som var vanlig på den tiden. Takke meg til "skomaker, bli ved din lest".

Det er i tillegg så dyrt med bunad, at bare det å gå med bunad, vil for mange være et " se hva pappa kjøpte til meg"- showoff. I alle fall dersom man skal se det fra ditt synspunkt, Acsa.

Vi har kost oss i bunadene våre i dag! Jeg med min arvebunad etter svigermor, (hvor den ene søljen visstnok ikke hører til, men er innmari fin) og datteren i sin flotte vestfoldbunad, 32- modell, uten stølebelte, desverre. Vakker var hun uansett! Minstemor hadde festdrakt fra Name it ( bare så det er nevnt også )

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no