Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hva gjør dere med sengetøy før bruk? (flervalg)
Jeg vasker ikke sengetøy før bruk (Barn 0-2 år) 3 1,45%
Jeg vasker sengetøy en gang før bruk (Barn 0-2 år) 140 67,63%
Jeg vasker sengetøy minst to ganger før bruk (Barn 0-2år) 18 8,70%
Jeg vasker ikke sengetøy før bruk (Barn 2-12 år) 12 5,80%
Jeg vasker sengetøy en gang før bruk (Barn 2-12 år) 148 71,50%
Jeg vasker sengetøy minst to ganger før bruk (Barn 2-12år) 14 6,76%
Jeg vasker ikke sengetøy før bruk (Barn over 12+ voksne) 19 9,18%
Jeg vasker sengetøy en gang før bruk (Barn over 12+ voksne) 161 77,78%
Jeg vasker sengetøy minst to ganger før bruk (Barn over 12+ voksne) 8 3,86%
Annet 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 207. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-09, 22:13   #21
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Det er ikke så voldsomt ofte vi har nye sengetøy her i huset, men sist det var noe nytt til barna ble det vasket to eller tre ganger, pga. sterk kjemisk lukt, som Hulda nevner.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:14   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

To ganger? Har jeg aldri hørt før. Jeg vasker alltid sengtøy før bruk, men kun én gang. Og tromler det etterpå. Uvasket, nytt sengtøy er bare ekkelt i konsistensen og lukter ikke godt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:23   #23
Ullvott
Plutselig tilbake
 
Ullvott sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 582
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Vaskes alltid en gang på 60 grader og tørketromles, uansett hvem som skal ligge i det.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:37   #24
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Normalt vasker jeg bare en gang. Men de siste gangene har det fortsatt luktet og vært rart etter en vask, så da har det fått en omgang til før bruk.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:40   #25
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Ja, vasker alltid 2 ganger. Første gang uten skyllemiddel og på de gradene som er anvist på det for å bevare farger best mulig. 2.. gang blir vanligvis på 60 grader og med skyllemiddel, og så senger jeg det i trommelen etterpå.

Jeg klør meg nesten i hjel i nytt sengetøy som ikke er vasket to ganger, og får utslett som irriterer meg. Datteren er også plaget med det så det er virkelig ikke store bryderiet å sette det på to ganger for å unngå sånt.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:43   #26
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Det vaskes for alle i familien minst to ganger. Første vask med halv dose pulver, og ekstra skylling. Neste vask med full vaskepulverdose og litt tøymykner, avhengig av hvem av oss som skal ha det. Barna får ikke tøymykner. Tørker det i trommel etterpå.

Lukta er det jeg sliter mest med og den gir seg ikke før etter minst to vask.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:44   #27
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Nye dyner luftes godt før bruk, akkurat som madrasser o.l.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 23:20   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Vasker sengetøyet en gang med ekstra skylling før bruk.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 23:56   #29
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker ungenes; både 1.5 åringen og 3.5 åringen sine evt. nye sengetøy - sløvere når det kommer til oss voksne!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 00:28   #30
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Vasker alt sengetøy en gang før bruk.

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 00:28   #31
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker det en gang før bruk.

Jeg kjenner jeg blir mer rystet av at noen ikke vasker i det heletatt, en t folk vasker to ganger.
Jeg mener, det er jo helt stivt og ekkelt før det blir vasket.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 09:03   #32
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker det kun en gang. Nye dyner og puter vasker jeg også før bruk.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 11:40   #33
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker ikke dyner og puter. Trenger man det da?

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 11:48   #34
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

To ganger før bruk på alt sengetøy, men uten vaskemidler, så man kan vel si det blir grundig skylt opp.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:27   #35
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.511
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker alt sengetøy en gang før bruk.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:28   #36
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vasker sengetøyet en gang med ekstra skylling før bruk.

Det gjør jeg også. Har vel hendt en gang at jeg faktisk endte opp med en ekstra vask. Det sengesettet var ekstremt stivt og luktet kjemisk.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:49   #37
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker sengetøy både til barna og meg en gang før bruk. Med ekstra vann og forvask.

Det har hendt et par ganger at jeg har vasket to ganger om ikke all lukt har blitt borte under første runde i vaskemaskin. Men det er ikke ofte det skjer.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 14:05   #38
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jaja, jeg kjører nå første runde i maskinen, så får vi se hvordan det blir.
Dynene har jeg forresten også vasket. (Den første ihvertfall)

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 14:15   #39
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Sengetøy vaskes én gang før bruk, dyner ikke. Det er for øvrig svært sjelden jeg tar i bruk nytt sengetøy, for det er så stivt og ubehagelig. Det beste sengetøyet er det som er så utvasket at det revner for et godt ord.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 14:29   #40
myr
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
Innlegg: 228
myr er litt kul
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg har alltid vasket sengetøy til hele gjengen en gang før bruk (klær og forsåvidt) men ikke dyner nei.

myr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no