Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Nok en bunadsvalgstråd

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-13, 13:26   #101
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.003
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg skulle vel egentlig hatt Finnmarksbunad. Jeg liker den godt med svart stakk, men ender nok opp med bunad fra her jeg bor. Hva er prisen på Finnmarksbunaden?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 13:58   #102
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg skulle vel egentlig hatt Finnmarksbunad. Jeg liker den godt med svart stakk, men ender nok opp med bunad fra her jeg bor. Hva er prisen på Finnmarksbunaden?

Dette skrev jeg for et snaut år siden:

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Ferdig sydd (uten sølv) koster Finnmark ca 20 000,-, litt avhengig av om du ønsker fôr i bomull/ull. Med alt av sølv ca 28 000,-. Dette inkluderer alt sammen med cape, kyse ++. Materialene koster ca halvparten, med cape og full pakke 8 000,-. Uten cape/lue lander man på omkring 5 500,- for stoff/materialer til stakk, skjorte, vest og veske. Da kommer du relativt rimelig ut når/hvis du har en bestemor eller andre som syr gratis.

Ganske ferske tall fra Åsne´s bunadverksted i Bjørnevatn.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 14:13   #103
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Har du blitt noe mer vant med tanken nå, Tjorven?

Sølvet tas i bruk på 17. mai. Det viste seg nemlig at det i slekta til mannen min finnes en barnebunad i str 8-12 år. Denne har vi nå fått i hus. Den er uten sølv, og har derfor ikke blitt brukt på mange år. Vi har jo allerede sølvet, så nå må jeg bare sy stakken fast til vesten i riktig lengde og sy fast hespene. Alt dette må jeg visst gjøre selv, for svigermor har en ødelagt skulder for tiden. Jeg vedder på at jeg sitter og strever med dette natt til 17. mai.

Jeg synes fremdeles at bunaden er svært enkel, men snuppa gleder seg veldig til å ha "ordentlig" bunad på 17. mai i år. Det er første året hun får gå i barnetoget, og synes at det skal være veldig stas å pynte seg så fint.

Etter å ha lest de mange konfirmasjonstrådene på FP håper jeg egentlig at snuppa velger å avstå fra konfirmasjon. Vi tar i hvert fall ikke noen beslutning om bunad nå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 14:37   #104
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Men så utrolig koselig da - at dere i alle fall får brukt sølvet til et slikt arvestykke! Og så lenge snuppa føler seg skikkelig fin er det jo virkelig flott. Med positive opplevelser og et forhold til bunaden så tidlig, kan det jo godt hende at det blir den bunaden hun aller helst vil ha når man kommer så langt!?

Men, vesten fast på stakken? Det må være noe spesielt med barnevarianten det, eller? Det er jo normalt todelt. Men man må ta vesten over hodet pga. sølvet.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 14:44   #105
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Ja. Det er nok spesielt for barnevarianten (jeg har jo aldri studert en voksenmodell så veldig nærgående). Men det er for at man skal kunne gjøre justeringer på lengden og dermed få bunaden til å vare ganske lenge. Jeg finner nok ut av det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 14:48   #106
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Aha, nemlig. Du må ha lykke til med monteringen, det går sikkert greit unna når du bare får satt deg ned.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-17, 21:27   #107
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.


Men, vesten fast på stakken? Det må være noe spesielt med barnevarianten det, eller? Det er jo normalt todelt. Men man må ta vesten over hodet pga. sølvet.

Gammel tråd, men vesten over hodet? Det trengs ikke, sølvet hektes på.

Hvordan går det med bunadplanene, Tjorven?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-17, 10:25   #108
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Hvordan går det med bunadplanene, Tjorven?

Ting skjer i løpet av 5 år. Jeg har nå ingen tro på at svigermor kommer til å sy bunad. Hun skulle sy til mannen min i 40-årspresang. Jeg kjøpte inn alt materialet, men hun satte aldri i gang med å faktisk sy. Til slutt betalte jeg for montering hos Husfliden.

Snuppa har vokst ut av barnebunaden, så nå har hun sølv til en finnmarksbunad. Som økonom velger jeg å se på dette sølvet som "sunk cost", og mener at hun står helt fritt til å velge bunad når den tid kommer. Som vi foreldre betaler. Finnmarksbunad vil kunne være et alternativ, men hun kan også velge både fra Østfold, Nordland og Oslo.

Jeg er så sær at jeg håper at hun ikke skal konfirmere seg (av flere årsaker), og i så fall tenker jeg det er greit å vente med bunad til man er 18. Så vi har fremdeles god tid på oss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-17, 10:35   #109
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Det er jo faktisk mulig å bruke noe sølv til andre bunader også da. Det er enda mer økonomisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-17, 10:38   #110
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo faktisk mulig å bruke noe sølv til andre bunader også da. Det er enda mer økonomisk.

Sølvet til denne bunaden er ganske spesielt, så jeg er usikker på hvor mye som kan gjenbrukes.

Men det er en meget enkel sølje, og denne bruker hun til den festdrakten hun bruker nå (som hun "arvet" her på FP ).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-17, 10:38   #111
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Enig med Tallulah. Bunad er en levende tradisjon og mange brukte det de hadde. Kanskje kan sølvet brukes, eller det kan brukes som smykker i seg selv.

I min familie har vi en del gudbrandsdaldrakter og min mormor brukte søljene også som brosjer på andre ting. Brosjer er kanskje ikke det store i motebildet akkurat nå, men kan absolutt komme igjen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-17, 10:42   #112
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Jeg brukte mine generiske barnesøljer til jeg var nesten 40, tror jeg. Da spanderte jeg det som liksom hører til min bunad på meg selv. Som Blå sier; bunad er en levende tradisjon, og det har alltid vært slik at man har brukt det man har.

Ellers går det selvsagt an å selge bunadssølv, om det ikke blir brukt og man vil ha noe annet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-17, 11:14   #113
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Lurt. Ser flere av de som har fått bunad til konfirmasjonen selger den etter bare noen år, fordi den er for liten. Alle er ikke ferdigvokst til konfirmasjonen.
Jeg har Finnmarksbunad, og sølvet er nok ikke det enkleste å bruke til andre bunader.
Enig med deg at hun bør stå fritt til å velge bunad når det er dere som må ta kostaden ved det.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 20:16   #114
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Ble spent på hvordan sølvet ser ut.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 20:43   #115
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Lurt. Ser flere av de som har fått bunad til konfirmasjonen selger den etter bare noen år, fordi den er for liten.

De fleste bunader må vel kunne syes slik at det er mulig å sy om flere størrelser? De sydde seg ikke bare en ny bunad dersom den ble for liten før i tiden, de tilpasset den.
Jeg fikk bunad til konfirmasjonen (Vest-Telemark). Tipper jeg var str. 34/36. Denne bunaden er nå sydd ut/lagt ned slik at den passer en barmfager str. 46.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-17, 22:21   #116
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Ble spent på hvordan sølvet ser ut.

Det ser slik ut

Vedlagte bilder
Filtype: jpg page4-1016-full.jpg (114,4 KB, 39 visninger)
Filtype: jpg 925005_319872351511160_715026791_n.jpg (22,2 KB, 58 visninger)
Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-17, 23:30   #117
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Skjønner at det ikke er så enkelt å gjenbruke. Men barnebunader er koselig å ha da. I vår familie er det en barnebunad som har gått på kryss og tvers til alle jentene i flere tiår. Den 17. maien de passer x str...

Men ellers er det helt fint å bruke det sølvet man har. En venninne av meg har annen arvesølje til bunaden - som ikke "hører til", og det er så kjempekoselig at hun bruker den.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-17, 08:22   #118
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en bunadsvalgstråd

Det var en unik sølje! Bunaden blir ikke kjedelig med denne på bringa. Veldig fin og spesiell.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no