Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Lær meg om toll

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-11, 12:51   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lær meg om toll

Har bestilt massevis oppigjennom fra bl. annet ebay. Kun en gang har jeg fått regning i ettertid på toll og moms og sånt, men det var en feil, så jeg ringte og ordnet opp og slapp å betale. Handler jo for under 200 kr.
Nå bestilte jeg 4 par sko fra ebay. Hvert skopar verd ca 110 norske, inkl frakt kommer hvert par på ca 160 kr. Ba selvsagt om å sende dem separat, og det er gjort. I dag har vi fått 3 brev fra Posten. Melding om ankommet ufortollet sending. Det siste kommer vel sikkert da i morgen, er vel lite sannsynlig at en av fire pakker går gjennom tollen.

Vi må da sende inn fullmakt for at de skal få åpne pakkene og fortolle dem står det. Det jeg ikke helt skjønner er om vi må betale for dette eller ei. Det står at ikke deklarasjonspliktige varer behandles gratis, betyr det da at så lenge vi er under 200 kr grensa skal vi ikke betale noe ekstra? Og hvorfor har de egentlig stoppet pakkene, er det bare en stikkprøve for å se at varer og beløp stemmer overens med oppgitt beløp og innhold? Så lenge varens verdi pr pakke er under 200 kr slipper vi vel å betale noe ekstra selv om vi har bestilt fra samme leverandør samtidig og får fire pakker derfra? Sender vi inn disse fullmaktene og kvitteringene i ett og samme brev, eller separat? Jeg aner jo ikke hvilket par sko som ligger i hvilken pakke, men de koster alle det samme.

Vi rakk i allefall ikke få dem til skolestart, slik vi håpet.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 12:54   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om toll

Du kan risikere at de slår sammen sendingene, det har de egentlig hjemmel til.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 12:56   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om toll

Du skal ikke betale så lenge de er sendt separat, nei.

Antagelig kommer du langt med å maile dem en screenshot av faktura e.l. og skrive på en høflig måte at de er tøysefolk og må sende deg pakken din med en eneste gang, og at det er helt i orden at de åpner pakkene. Står en epostadresse på brevet du har fått, ja? Her i oslotraktene er det postfortolling.pgo@posten.no når det er posten som tar seg av fortollingen, og de behøver oppgitt referansenummeret (som vanligvis tilsvarer sporingsnr).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 12:56   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om toll

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du kan risikere at de slår sammen sendingene, det har de egentlig hjemmel til.

Virkelig?

Snodig regel. Oh well. :aldri opplevd sammenslåing:

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 12:58   #5
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om toll

Og hvis de gjør det, fortollingspris på varer under 1000 kr er 117 kr står det, betaler jeg da 117*4 eller totalt 117? Skal de slå sammen pakker bør de slå sammen tollpris også synes jeg.
Jaja, grusomt dyre sko kan det vel ikke bli uansett.
25% mva, ikke sant?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 13:06   #6
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om toll

Har sendt dem en mail nå og spurt om det i allefall kan gjøres på raskere måte enn snailmail.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:19   #7
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om toll

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Og hvorfor har de egentlig stoppet pakkene, er det bare en stikkprøve for å se at varer og beløp stemmer overens med oppgitt beløp og innhold?

Jeg tror at det står en høyere verdi på pakken enn hva du har betalt, eventuelt at det ikke står noe i det hele tatt. Send en e-post og legg ved kopi av dine kvitteringer.

De kan ikke slå sammen beløpene, så lenge de kommer i individuelle pakker.

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:29   #8
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om toll

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Jeg tror at det står en høyere verdi på pakken enn hva du har betalt, eventuelt at det ikke står noe i det hele tatt. Send en e-post og legg ved kopi av dine kvitteringer.

De kan ikke slå sammen beløpene, så lenge de kommer i individuelle pakker.

Takk! Fant til slutt ut det på postens nettsider. Antakelig står det vel ikke nok info utenpå pakkene da tenker jeg. Håper det stemmer at de ikke kan slå sammen pakkene.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:56   #9
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Lær meg om toll

Så vidt jeg vet kan de ikke slå sammen verdi på pakker som er sendt separat da er jo hele vitsen borte i dette tilfellet. Du har jo betalt for varen + frakt og hver vare er under 200. Antageligvis står det ikke hva pakken inneholder av verdi og blir tatt til kontroll, i en stikkprøve. Uansett hva du gjør så betaler du ingenting for det skal du ikke. Har du kvittering på kjøpene dine så faxer du dem eller sender dem på epost til tollstasjonen, men dette trenger du ikke gjøre før du får kravet om fortolling

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:29   #10
Celtex
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 53
Celtex har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lær meg om toll

En annen ting er jo at Sko går som tollfri vare... Så om du hadde bestilt sko i samme pakke så skal du i følge tollvesenet ikke betale toll på dette.

Celtex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:36   #11
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om toll

Den siste pakken gikk faktisk gjennom tollen og ankom i går. Selger hadde merket som gave, og med riktig verdi utenpå pakka.
En av fire har dermed nye sko til skolestart. Venter fortsatt på svar fra posten på mail.
Har aldri hørt at sko er tollfritt, har du noen link med info om dette?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:46   #12
Celtex
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 53
Celtex har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lær meg om toll

http://www.toll.no/templates_TAD/Imp...epslanguage=no

Celtex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:24   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om toll

Opprinnelig lagt inn av Celtex, her.

En annen ting er jo at Sko går som tollfri vare... Så om du hadde bestilt sko i samme pakke så skal du i følge tollvesenet ikke betale toll på dette.

Hun måtte uansett betalt moms på 24 %, så det er absolutt et poeng å dele opp sendingen selv om det er tollfrie varer. Det er nesten ingen varer som kan innføres momsfritt, jeg vet bare om bøker/trykksaker.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:33   #14
Celtex
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 53
Celtex har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lær meg om toll

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hun måtte uansett betalt moms på 24 %, så det er absolutt et poeng å dele opp sendingen selv om det er tollfrie varer. Det er nesten ingen varer som kan innføres momsfritt, jeg vet bare om bøker/trykksaker.

Ja, moms må man betale om varen går over 200,- . Men det var vel snakk om at det var tollavgiften som var et spørsmål. Det jeg skulle få frem

Celtex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:42   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om toll

Fortolling og tollavgift er ikke det samme. Når sendinger sjekkes for å se om det skal betales moms og/eller tollavgift på dem, fortolles de, og det må man betale fortollingsavgift på hvis det viser seg at varen er moms- og/eller tollpliktig. Det er nok det mamaria opplever her.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:48   #16
Celtex
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 53
Celtex har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lær meg om toll

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Fortolling og tollavgift er ikke det samme. Når sendinger sjekkes for å se om det skal betales moms og/eller tollavgift på dem, fortolles de, og det må man betale fortollingsavgift på hvis det viser seg at varen er moms- og/eller tollpliktig. Det er nok det mamaria opplever her.

Ja, men om varen er under 200,- så skal man vel slippe mva og toll uansett?
Selv om det ikke ser sånn ut ettersom hun har fått brev i posten.

Celtex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:57   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om toll

Sånn som jeg har forstått det tar de stikkprøver hele tida, sikkert fordi de vet at enkelte butikker skriver lavere pris på utsida enn den riktige for å omgå reglene, så varer som er under grensa kan godt stoppes de også. Regner med at det ikke lå god nok dokumentasjon i pakkene, derfor må mamaria sende inn. Hvis hun kan dokumentere at verdien er under 200 slipper hun å betale.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 19:24   #18
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg om toll

Sendte de som sagt en mail på Fredag, og lurte på om ikke dette kunne fikses litt kjappere, og om de virkelig trengte skriftlig fullmakt.
I dag har mannen ringt, og jeg deretter sendt email med kvitteringene fra ebay. De har de ikke rukket å behandle engang tror jeg. Men jeg har fått svar på den jeg sendte på Fredag, og dette skrev de:
Alle pakkene er oppdatert tollfri

Så da antar jeg de har enten latt være å åpne, eller åpnet de, og fått dem videre i systemet. Håper vi har sko her i løpet av en dag eller to da.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no