Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan uttales Dyveke?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-11, 19:48   #41
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan uttales Dyveke?

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Nei,si det.. Jeg vet jo ikke hva jeg selv snakker om engang,når jeg tenker meg om. For meg er det bare èn måte å uttale Benedicte på,som høres riktig ut i mine ører,men det blir jo på samme måte som Dyveke/Vibeke,de to navnene uttales jo også på forskjellige måter. Var nå egentlig det som var poenget mitt,men siden jeg ikke vet hva jeg snakker om,skal jeg la være å uttale meg mer om det,tror jeg.

Du uttaler det vel som du ville uttalt "hånd-i-hanske", det gjør ihvertfall jeg. Men har hørt andre uttale det som "Alexandra".

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 20:18   #42
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales Dyveke?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Du uttaler det vel som du ville uttalt "hånd-i-hanske", det gjør ihvertfall jeg. Men har hørt andre uttale det som "Alexandra".

Da går det på tonem, og ikke på trykk.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 20:21   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales Dyveke?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Iogmed at vi har tradisjon for å beholde opprinnelig uttale på navn og stedsnavn i norsk språk mener jeg man bør følge reglene der navnet har sin opprinnelse. I Nederland finns det en rekke med -eke navn:

Dyveke
Vibeke
Tineke
Janeke
Anneke
Osv

Alle uttales på samme måte med ekke og trykk på første stavelse med kort vokal. Nederlansk y er ikke lik den norske y en og derfor er det vanskelig å forklare hvordan man skal uttale den. Dyveke er det eneste ordet jeg kjenner på nederlandsk som uttaler y som 'y' og ikke 'ei'. I tillegg er y etterfulgt av en v, en lyd som heller ikke er lik den norske v.

Jeg vet hva du mener, og jeg kan en del nederlandsk. Dyveke er forøvrig et navn som opprinnelig kommer fra Nederland og betyr liten due. Men det er jo blitt et norsk ord, og jeg trodde vitterlig alle i Norge uttalte det med lang y.

Jeg har forøvrig aldri hørt om noen i Nederland som heter Dyveke og Vibeke (slik som i Norge). Det ville jo også blitt en veldig spesiell uttale. Tineke, Janeke osv er jo derimot typiske nederlandske navn.


Sist redigert av Hyacinth : 13-09-11 kl 20:30.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 22:25   #44
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.461
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan uttales Dyveke?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvor kommer du fra i landet? Endel vestlendinger greier å uttale det slik du beskriver, mens det faller veldig unaturlig for de fleste andre. Hvis ikke er jeg enig i at jeg også tror du snakker om tonem og ikke trykk.

Jeg er innbarka østlending,og du har nok rett i at det er tonem,men det vet ikke jeg hva er engang,så det tør jeg ikke svare på.

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Du uttaler det vel som du ville uttalt "hånd-i-hanske", det gjør ihvertfall jeg. Men har hørt andre uttale det som "Alexandra".

Ja,hånd-hanske lyder på samme måte som jeg sier Benedicte,der sa du det!

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no