Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 13:10   #261
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg har aldri opplevd at den aktuelle tiden ikke brukes til nettopp planlegging, altså. Bare at nevnte planlegging gjøres f.eks to onsdagskvelder i stedet for en inneklemt fredag på dagtid.

Sånn gjør vi det også. Enten eller. Seminarer, kurs eller en hel plandag i barnehagen. Og, ved inneklemt plandag vurderer vi om vi kan ta det over to kvelder. Vi i barnehage er avhengig av å bruke tid på planlegging, det er mer tidkrevende enn mange tror.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:11   #262
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Du burde bli lærer, Elin.

Altfor dårlig lønn!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:14   #263
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det var ment som en digresjon, for om mulig å få enkelte til å tenke over sin egen situasjon. At du synes det er usaklig, og ikke er opplyst nok til å forstå at mange faktisk ikke har betalt for å jobbe på ugunstige tider og uten å få betalt for det, det ønsker du bare ikke å tro på? Jeg har grunnlønn. Punktum. Jeg har diett og kostgodtgjørelse basert på hvor mange overnattinger jeg har og hvor lenge jeg er borte hjemmefra. Punktum.

Det er ganske stygt av deg å si at man er bevisstløs i fht. egne rettigheter. Jeg er overhodet ikke bevisstløs, men jeg har ikke krav på mer. Det visste jeg når jeg ble ansatt, og jeg synes det er greit.

Du visste hvilke rettigheter du hadde da du ble ansatt, og valgte det selv. Du synes det er greit, likevel fremstiller du det som om "jeg fatter ikke hvorfor dere andre er opptatt av hvilke rettigheter dere har, se hvor synd det er på meg". Jeg tror selvfølgelig på at andre har andre typer avtaler, men ikke at man ikke visste dette da man startet i jobben. Og forøvrig: Hadde jeg hatt en jobb med ubekvem arbeidstid og overtid uten godtgjørelse, skulle jeg hatt en god grunnlønn - det er det jeg mener med at det er kompensert for, og dette er jo ikke uvanlig. Hadde jeg ikke hatt det, ville jeg vurdert det som ikke-kompensert, og valgt en annen jobb.

Jeg mener ikke at du er bevisstløs ift egne rettigheter, men at det høres ut som om du mener vi andre skal være det. For det vi diskuterer her, det er ting som nedfelt i våre arbeidsavtaler, du vet det? Det diskuteres hvordan ting kan løses gitt de avtalene man har i barnehage og skole - evt om man bør endre avtalene - og om det er mulig å få til noe slikt.

På deg høres det ut som om vi skal blåse i hva vi har rett og krav på iht våre avtaler, bare fordi du ikke har akkurat de rettighetene. For meg blir det akkurat det samme som at du bare skulle overse at du ikke fikk diettgodtgjørelse for et halvår eller så.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)

Sist redigert av apan : 31-01-11 kl 13:51.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:17   #264
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Har dere ikke feriedager som kan brukes?

Bare sånn til opplysning; feriedager er noe man bare har et visst antall av. Og når man kanskje også har barn i skolen, så må man bruke mye av ferien når SFO er stengt om sommeren. Fire uker her hvor vi bor.

Det burde gå an å få til planleggingsdager/teambuilding og lignende også for barnehageansatte uten at man samtidig påfører foreldrenes arbeidsgivere ulempe og tap.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:48   #265
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Det som provoserer meg er at det virker som om mange her tror det er barnehagen som "finner på" plandagene. Vi gjør da bare det vi får beskjed om fra høyere hold!
Og så lenge vi er nødt til å ta ut 5 plandager i løpet av barnehageåret, så må det da være revnende likegyldig for andre om hva vi gjør den ene inneklemte dagen? Barnehagen vil uansett være stengt 5 dager i løpet av det året.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:50   #266
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Du visste hvilke rettigheter du hadde da du ble ansatt, og valgte det selv. Du synes det er greit, likevel fremstiller du det som om "jeg fatter ikke hvorfor dere andre er opptatt av hvilke rettigheter dere har, se hvor synd det er på meg". Jeg tror selvfølgelig på at andre har andre typer avtaler, men ikke at man ikke visste dette da man startet i jobben. Og forøvrig: Hadde jeg hatt en jobb med ubekvem arbeidstid og overtid uten godtgjørelse, skulle jeg hatt en god grunnlønn. Hadde jeg ikke hatt det, ville jeg vurdert det som ikke-kompensert, og valgt en annen jobb.

Jeg mener ikke at du er bevisstløs ift egne rettigheter, men at det høres ut som om du mener vi andre skal være det. For det vi diskuterer her, det er ting som nedfelt i våre arbeidsavtaler, du vet det? Det diskuteres hvordan ting kan løses gitt de avtalene man har i barnehage og skole - evt om man bør endre avtalene - og om det er mulig å få til noe slikt.

På deg høres det ut som om vi skal blåse i hva vi har rett og krav på iht våre avtaler, bare fordi du ikke har akkurat de rettighetene. For meg blir det akkurat det samme som at du bare skulle overse at du ikke fikk diettgodtgjørelse for et halvår eller så.

Jeg mener at man skal slutte å sutre. Uansett stå-sted og egenvalgt yrkeskarriere. Jeg trives. Jeg ser at andre sutrer over svært ordnede fohold og svært nedtegnede og fastsatte avtaler. Det forundrer meg at man ikke er litt mer fleksibel. Jeg innser dog at man ikke trenger å være spesiellt fleksibel i endel yrker fordi man har avtalen godt trykket til brystet og på den rikker man ikke.

Så når man fyrer seg opp over at enkelte foreldre faktisk har gjennomskuet bruken av s.k. planleggingsdager i enkelte barnehager og at de brukes til å være alt i fra det det skal være, til shopping og fritid, så får man ikke så må mye forståelse fra meg. Jeg skulle ønske at bruken skal stå i samsvar med utnyttelsen av disse dagene og det er kanskje greit med helt fri også - men kall det da FRI - for ungen min har fri fra barnehagen de dagene, og jeg må skaffe annen barnepass. Min arbeidsgiver gir ikke meg avspasering fordi at barnehagens ansatte avspaserer...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:50   #267
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Og om det gjelder 1 dag i løpet av året, så hadde hvertfall jeg hatt råd til en fridag. (Selvfølgelig om det passer med arb.situasjon)
Jeg har "problemet" jeg også fordi jeg jobber i bhg selv og har et barn i en annen barnehage. Men det er rart at det alltid løser seg likevel?!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 13:56   #268
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg mener at man skal slutte å sutre. Uansett stå-sted og egenvalgt yrkeskarriere. Jeg trives. Jeg ser at andre sutrer over svært ordnede fohold og svært nedtegnede og fastsatte avtaler.

Det kan da ikke være sånn at man ikke skal kunne sette fingeren på noe bare fordi man har et ordnet arbeidsforhold?

Forøvrig er jeg enig med deg i at man skal slutte å surve, men jeg synes ikke akkurat det budskapet kom klart fram i kommentaren din rundt hvor mye man har rett og krav på.

Jeg synes også man skal slutte å surve over ting som følger av det å ha barn jeg. Og disse planleggingsdagene er noe av det. For meg er det likegyldig om barnehagen planlegger disse dagene eller gjør det 2 kvelder eller hva som helst, men jeg synes selvsagt de bør gjøre det en eller annen gang når de er pålagt det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:00   #269
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Så når man fyrer seg opp over at enkelte foreldre faktisk har gjennomskuet bruken av s.k. planleggingsdager i enkelte barnehager og at de brukes til å være alt i fra det det skal være, til shopping og fritid, så får man ikke så må mye forståelse fra meg. Jeg skulle ønske at bruken skal stå i samsvar med utnyttelsen av disse dagene og det er kanskje greit med helt fri også - men kall det da FRI - for ungen min har fri fra barnehagen de dagene, og jeg må skaffe annen barnepass. Min arbeidsgiver gir ikke meg avspasering fordi at barnehagens ansatte avspaserer...

Gjennomskuet bruken? Tror du at de som legger kommunenes skole- og barnehageruter humrer i skjegget og tenker at nå gir vi de ansatte noen fridager, og så tror foreldrene at de brukes til noe faglig? Eller at de ansatte får denne dagen uten å arbeide den inn igjen?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:00   #270
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Det som provoserer meg er at det virker som om mange her tror det er barnehagen som "finner på" plandagene. Vi gjør da bare det vi får beskjed om fra høyere hold!
Og så lenge vi er nødt til å ta ut 5 plandager i løpet av barnehageåret, så må det da være revnende likegyldig for andre om hva vi gjør den ene inneklemte dagen? Barnehagen vil uansett være stengt 5 dager i løpet av det året.


Hvorfor provoserer det deg? Altså jeg skjønner at det provoserer deg hvis du får kommentarer på hvordan dere avvikler disse plandagene, men det er vel ikke helt det som diskuteres? Noen av oss mener at det burde være mulig (på overordnet plan, ikke for den enkelte barnehageansatt) å finne en annen løsning som ikke påvirker samfunnet så mye. Kanskje medfører det at noen barnehager må ha en ekstra ansatt for å dekke opp for de ansattes avspaseringsuker, men det kan likevel være at det er samfunnsøkonomisk riktig å prioritere det på den måten.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:02   #271
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Og om det gjelder 1 dag i løpet av året, så hadde hvertfall jeg hatt råd til en fridag. (Selvfølgelig om det passer med arb.situasjon)
Jeg har "problemet" jeg også fordi jeg jobber i bhg selv og har et barn i en annen barnehage. Men det er rart at det alltid løser seg likevel?!

Av og til "løser det seg" ved at foreldre ringer inn og sier de har "sykt barn". Dette er et problem. Ikke bare fordi man har begrenset antall feriedager, men for at alle ikke får ta ut disse feriedagene samtidig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:03   #272
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg tenker at det kan godt hende man burde sett om man fant en løsning på dette som gjorde at barnehagene ikke måtte stenge denne dagen, men jeg må innrømme jeg synes det er veldig mye som bør prioriteres først. Personlig vil jeg mye heller ha bedre dekning ved sykefravær i barnehagen året gjennom for eksempel, enn å slippe disse dagene. Og så ser jeg for meg at løsningen ville blitt noe tilsvarende som personalmøteløsningen i vår barnehage; redusert bemanning en hel dag uten opplegg og sleng en pølse etter ungene til lunsj.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:07   #273
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Og om det gjelder 1 dag i løpet av året, så hadde hvertfall jeg hatt råd til en fridag. (Selvfølgelig om det passer med arb.situasjon)
Jeg har "problemet" jeg også fordi jeg jobber i bhg selv og har et barn i en annen barnehage. Men det er rart at det alltid løser seg likevel?!

Men det gjelder ikke én dag i året. I beste fall gjelder det fem, og i verste fall mange fler.

Inntil for et år siden hadde vi et barn på skole og et i barnehage, og disse hadde ikke sammenfallende planleggingsdager, og følgelig måtte vi dekke opp for ti fridager hvert år, i tillegg til ferie. Det sier seg selv at dette er en utfordring å få til for mange.

Og selvsagt løser det seg på et eller annet vis, men det hadde virkelig hjulpet mange, og vært samfunnsøkonomisk gunstig, hvis man kunne funnet en annen måte å avholde planleggingsdager enn å stenge skolen eller barnehagen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:07   #274
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det med bruk av omsorgsdager på planleggingsdager vet jeg er utbredt. Eller dvs. jeg vet det ikke. Jeg vet at en del arbeidsgivere sier at arbeidstakere har påfallende ofte syke barn på planleggingsdager. Det kan jo være at barn er mer syke på planleggingsdager enn ellers.. Eller det kan hende at foreldre synes det er greit å bruke omsorgsdager på slikt.

Det kunne virkelig aldri falt meg inn, og dersom det er vanlig, er det kanskje et hovedargument for å prøve å gjøre noe med det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:09   #275
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.


Så når man fyrer seg opp over at enkelte foreldre faktisk har gjennomskuet bruken av s.k. planleggingsdager i enkelte barnehager og at de brukes til å være alt i fra det det skal være, til shopping og fritid, så får man ikke så må mye forståelse fra meg. Jeg skulle ønske at bruken skal stå i samsvar med utnyttelsen av disse dagene og det er kanskje greit med helt fri også - men kall det da FRI - for ungen min har fri fra barnehagen de dagene, og jeg må skaffe annen barnepass. Min arbeidsgiver gir ikke meg avspasering fordi at barnehagens ansatte avspaserer...

Det er litt spesielt å bruke ordet "gjennomskue" i forhold til en så velkjent ordning. Alle vet jo at det er 4-5 planleggingsdager i skole/bhg. Om disse tas ut i helg, kveldstid eller på den aktuelle dagen er jo irrelevant. Hvis man som arbeidstaker blir pålagt å jobbe på et tidspunkt som overskrider avtalen man har (f.eks. 8-16 dagtid), så er det jo naturlig at dette tas ut et sted. Hvorfor skulle de kalle det fri? Det er forskjøvet arbeidstid, og ikke noe de trenger å forsvare for noen. Det er avtalen vi som foreldre har gått med på ved å velge barnehage som vår barnepasstilbyder.

Hvorvidt de kunne løst det på en annen måte blir en annen sak. Men å se på det som en form for lureri blir litt søkt

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:15   #276
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Og om det gjelder 1 dag i løpet av året, så hadde hvertfall jeg hatt råd til en fridag. (Selvfølgelig om det passer med arb.situasjon)
Jeg har "problemet" jeg også fordi jeg jobber i bhg selv og har et barn i en annen barnehage. Men det er rart at det alltid løser seg likevel?!

Eh? Man er jo bare nødt til å få det til å løse seg. Noen er heldige og har pensjonerte foreldre i nærheten, andre må ta barna med på jobb. Eller tar en egenmeldingsdag. Dette kunne vært ordnet på annet vis.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:33   #277
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Velger man barnehage, får man den pakka. Det er en tjeneste man kjøper som inneholder visse forutsetninger. Jeg kan være enig i at det sikkert kunne løses på en mer samfunnsøkonomisk måte, men det er nå en gang slik det fungerer. Velge en annen løsnig kanskje? Dagmamma?
Barnehagen skal ha et pedagogisk innhold, det er nedfelt i lov og rammeplan. Det er også pålagt med felles plandager. Jeg ser på det som noe ytterst positivt! Er det noe barnehagepersonell trenger, så er det mulighet til samkjøring og felles planlegging. En mer hektisk hverdag skal du lete lenge etter, både i positiv og negativ forstand.

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:40   #278
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Velger man barnehage, får man den pakka. Det er en tjeneste man kjøper som inneholder visse forutsetninger. Jeg kan være enig i at det sikkert kunne løses på en mer samfunnsøkonomisk måte, men det er nå en gang slik det fungerer. Velge en annen løsnig kanskje? Dagmamma?

Mener du seriøst å foreslå at man velger dagmamma framfor barnehage fordi man er kritisk til hvordan avviklingen av planlegging i barnehage skal foregå, altså? Hehehe!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:51   #279
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Velger man barnehage, får man den pakka. Det er en tjeneste man kjøper som inneholder visse forutsetninger. Jeg kan være enig i at det sikkert kunne løses på en mer samfunnsøkonomisk måte, men det er nå en gang slik det fungerer. Velge en annen løsnig kanskje? Dagmamma?
Barnehagen skal ha et pedagogisk innhold, det er nedfelt i lov og rammeplan. Det er også pålagt med felles plandager. Jeg ser på det som noe ytterst positivt! Er det noe barnehagepersonell trenger, så er det mulighet til samkjøring og felles planlegging. En mer hektisk hverdag skal du lete lenge etter, både i positiv og negativ forstand.

Det er vel ikke et eneste menneske som er uenig i at det trengs plandager, det de fleste er kritisk til er måten man organiserer dette på.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 15:01   #280
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Uansett hva lærere og barnehageansatte sier, så er det et dilemma for foreldre å få fri til disse dagene. Høstferie, vinterferie, juleferie, påskeferie, planleggingsdager og sommerferie pluss 2 foreldresamtaler per barn. Det er ikke nok feriedager/avspaseringer til alt dette. Hos oss er SFO stengt jul og påske, 5 planleggingsdager samt hele juli. I tillegg har vi 6 foreldresamtaler i løpet av året. Her prøver vi å få samkjørte timer slik at det ikke blir 6 ulike dager, men likevel. Det er i arbeidstiden vår stortsett. (opplevde faktisk at ny lærer for eldstemann tok det på ettermiddagen, det har vi ikke opplevd før)

Vi har klart å ordne oss til nå, men det er ikke like lett alltid. Jeg synes det bør på politisk nivå for å se om ting bør endres.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no