Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-06, 16:33   #1
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.310
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg har lyst til å levere morsmelk til sykehuset, og har i dag snakket med både Riksen og Ullevål. Riksen trenger ingen givere nå, så det blir i så fall Ullevål. Der lå M på Barneintensiven og fikk morsmelk fra banken de første dagene, så det blir fint å gi litt tilbake.

Men, hvor mye tid går med hver dag? Må man pumpe hver dag?

Erfaringer og tips tas mot med takk!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)



Sist redigert av Hønni : 16-11-06 kl 18:55.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 17:35   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg har ingen erfaringer, men ville bare gi deg en klem fordi du gjør dette. På grunn av sånne som deg som donerer melk så fikk Lille B en fin start selv om jeg ikke fikk melk med det første.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 18:00   #3
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg pumpet meg, eller tømte meg, etter hvert måltid jentungen hadde (bortsett fra om natten). På den måten økte jeg produksjonen og kunne fryse ned mer og mer etter hver dag.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 18:05   #4
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg vet heller ikke noe om dette, men lillegutt fikk også bankmelk den førte tiden, så jeg er evig takknemlig for sånne som deg, som gjør dette mulig!

Jeg pumpet meg i 8 og en halv månede, men alt det gikk rett i guttungen!

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 19:38   #5
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg leverte til Ahus da lillebror var liten. Det er faktisk godt betalt og man får utlevert dobbeltpumpe, begre til å fryse melken i og papirhåndklær. Hygiene er selvsagt viktig og de testet all melken. Den melken de ikke kunne bruke fikk jeg i retur til mitt eget barn (det var jo mine bakterier som han var vant til).

Fikk et nydelig kort med bilde av en pitteliten baby da jeg sluttet. Om det er samme rutiner på Ullevål vet jeg ikke..

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 22:36   #6
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Fikk et nydelig kort med bilde av en pitteliten baby da jeg sluttet. Om det er samme rutiner på Ullevål vet jeg ikke..

Nei, man får et veldig koselig, håndskrevet diplom med opplysninger om hvor mye melk man har levert tilsammen!

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 22:43   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg må signere de mange andre her: Er så flott at noen kan gi MM! All honnør til dere!

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 22:48   #8
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Har levert over 130 liter morsmelk!
Hadde enorme mengder melk da storebror ble født, og en av barnepleierne anbefalte meg å bli giver. Da prinsessa ble født tenkte jeg at jeg hadde gjort mitt, men jeg ble så plaget med stuvning og tette melkeganger at jeg kastet meg over pumpa igjen. Startet å levere med en gang snuppa ble født, men pga. hjerneslaget måtte jeg holde opp å gi de to månedene jeg tok blodfortynnende.

Kravene til vasking og desifisering av utstyret har blitt mye strengere fra da jeg gav første gang, og nå testes all melk - mot stikkprøver tidligere. (Bakterieprøver)

Jeg pumpet morgen og kveld da jeg leverte, og ca. 150 ml på hver pupp hver gang. Om du skal starte å gi må du sikkert "pumpe deg opp" slik at det ikke blir for lite til lille A.

Det er jo litt pes med rengjøring av utstyr, og litt tid går det jo(er jo individuelt hvor "lettmelket" man er) men man får jo noen kroner for det. Dessuten gjør man en god gjerning for de aller minste som trenger morsmelk aller mest.
Send meg gjerne en pm om du lurer på noe!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 19:51   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Har ingen erfaring men vil bare takke for initiativet. Prototypen fikk MM fra bank mens han lå på nyfødtintensiven de første to leveukene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 19:54   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Du kan jo sende en PM til Møøse, hun har gitt masse melk til Ullevål og er godt kjent med forholdene der.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 21:14   #11
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg ville bare innom denne tråden og si at dette er et flott initiativ. Vi som har barn som har måttet få bankmelk i en periode, er veldig takknemlige for at det finnes kvinner der ute, som vil dele overskuddet sitt med noen som virkelig trenger det. Tusen takk!

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 22:28   #12
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

I utgangspunktet er de kjempeglade for alle henvendelsene de får, og i fjor på denne tiden hadde jeg en liten ververunde inne på NM fordi jeg ble opplyst om at de hadde så lite melk da, og om jeg kanskje kunne levere mer... da var barnet mitt ett år og jeg følte i grunnen at samtidig med jobbing ble dette litt vanskelig. Imidlertid ble enkelte av de som meldte seg etter hvert "avvist" - så det skulle ikke så mange til før behovet var relativt dekket. Men mindre de har stor mangel så ønsker de (Ullevål i hvert fall) helst så nybakte mødre som mulig. Så du kvalifiserer sånn sett, Hønni
Du må ringe Inger på Morsmelksentralen på Ullevål. Tlf er 22118815. Da får du time til en samtale og du må fylle ut et skjema med spørsmål om livsstil etc. og du får rekvisisjon til blodprøver. Så får du leie elektrisk pumpe, som er gratis så lenge du leverer melk. Egentlig er det et "krav" på å levere 1/2 liter per uke, men jeg tror ikke de er på milliliteren strenge, og dessuten er det ikke så vanskelig å levere omtrent så mye (men dette vil selvsagt variere fra mor til mor). Det som kan være litt plundrete er at alt skal være sterilt og bakteriefritt, men egentlig kommer man så å si aldri borti selve melka med fingrene, så jeg har i hvert fall ikke opplevd at melka har hatt for høyt bakterieinnhold (og jeg var da ikke SÅ nøye...? ). Man SKAL imidlertid være nøye med hygienen, da. Men man kommer raskt inn i det!
Jeg pleide å pumpe den siden babyen ikke fikk på. Særlig siden hun ikke ville ha noe særlig på høyre side, så det var greit å få tømt den også. (Hadde jeg ikke pumpet, hadde jeg antakelig fôret henne opp på én pupp ) Noen ganger når hun ikke ville ha så mye som vanlig, eller det gikk lenge mellom to måltider, dobbeltpumpet jeg imellom.
Men ta en telefon du! Du kan jo bare hilse fra meg (jfr. PM) Lykke til!

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004

Sist redigert av Møøse : 16-11-06 kl 22:35.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 11:50   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som gir bort morsmelk til sykehuset?

Jeg pleidde å ta en økt på formiddagen. Da satt jeg gjerne 15-20 minutter og pumpet den ene puppen mens gutten spiste av den andre. Av og til gjorde jeg det to ganger.

Det ble vel en kvartliter om dagen, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no