Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode og lettlagede muffins ?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-09, 18:36   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Gode og lettlagede muffins ?

Forrige helg fikk jeg superhjelp her til eplekakeoppskrift til 9 åringen. Nå er det han på snart 7 som skal bake muffins og jeg spør om litt hjelp igjen !
Vi skal på tur i morgen og skal ha med masse muffer, vi blir 8 voksne og 10 barn.
Det kan gjerne være noe i dem som gir smak, for vi dropper melisglasur i og med de skal bære i sekk på skogstur.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 19:39   #2
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Gode og lettlagede muffins ?

Jeg bruker å lage amerikanske muffins, gjerne med litt havregryn i stedet for bare hvetemel.

Det våte: 2,5 dl melk, 1 egg
3/4 dl matolje
Det tørre: 4,8 dl mel, 3 store ts bakepulver, en klype salt, ca 1,5 dl sukker (gjerne brun farin)
Smakstilsetning:
Du kan velge nær sagt hva som helst; blåbær, eplesyltetøy og kanel, nøtter, most banan, sjokoladebiter, ost, vaniljekrem, andre typer syltetøy

Det tørre og det våte blandes hver for seg (inkl. smakstilsetninger), deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal IKKE være jevn; da blir muffinsene seige og fæle! Her er foodprosessor forbudt - alt må gjøres for hånd.
Stekes i muffinsbrett; sett gjerne papirformer i bunnen. Fyll i så mye røre som du overhodet tør!
Stekes ved 200-220º i ca 15-20 minutter

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 20:38   #3
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Gode og lettlagede muffins ?

Her er også en superenkel muffinsoppskrift:

2 dl hvetemel
1,5 dl sukker
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 egg
0,5 dl melk
50 g smelta smør

Ha alle ingrediensene i en foodprosessor med kniver og kjør i 20-30 sekunder. Små muffinsformer ca 3/4 full, 16 stk.....
Kan smaksettes med hva du vil....Vi bruker frosne bringebær og/eller blåbær. Raspet eple og kanel er også godt. 2-3 ts kakao og litt mere sukker funker også....
Stekes på 200 grader i 10-15 min.
Så enkle at til og med far osv, osv.....

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 20:43   #4
VisiliA
Brenner seg ut
 
VisiliA sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 161
VisiliA er litt kul
Standard

Sv: Gode og lettlagede muffins ?

Har også en eplekake i samme sjangeren....

150 g smelta smør
150 g sukker
2 egg
2 ts bakepulver
3 dl hvetemel

Alt kjøres i foodprosessor med kniver
Haes i springform, stapp nedi epler i båter, strø på kanel og sukker. Stekes på 200 grader i ca 40 min.....

__________________
Storebror -87
Lillebror -91
Attpåklatten -99
VisiliA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 20:54   #5
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Gode og lettlagede muffins ?

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Jeg bruker å lage amerikanske muffins, gjerne med litt havregryn i stedet for bare hvetemel.

Det våte: 2,5 dl melk, 1 egg
3/4 dl matolje
Det tørre: 4,8 dl mel, 3 store ts bakepulver, en klype salt, ca 1,5 dl sukker (gjerne brun farin)
Smakstilsetning:
Du kan velge nær sagt hva som helst; blåbær, eplesyltetøy og kanel, nøtter, most banan, sjokoladebiter, ost, vaniljekrem, andre typer syltetøy

Det tørre og det våte blandes hver for seg (inkl. smakstilsetninger), deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal IKKE være jevn; da blir muffinsene seige og fæle! Her er foodprosessor forbudt - alt må gjøres for hånd.
Stekes i muffinsbrett; sett gjerne papirformer i bunnen. Fyll i så mye røre som du overhodet tør!
Stekes ved 200-220º i ca 15-20 minutter


Denne oppskriften pleier jeg også bruke, veldig enkel og grei oppskrift. Bare det at man ikke trenger mixer er jo genialt!
pp:

Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no