Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat glemt på benken: OK eller ikke

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-14, 17:36   #21
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Kaster.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 17:45   #22
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Spist, men datteren min synes jeg er ekkel.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 17:47   #23
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Kastet, ja. Særlig i denne varmen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 17:53   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Kastet. Uten tvil. Jeg tror ikke nødvendigvis blir syk, men halveringstiden på bakterier er enormt liten og starter fortere enn folk tror. 30 grader er optimal temperatur for bakterievekst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 18:03   #25
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Kastet uten tvil!

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 18:16   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.544
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Spist. Uten å tenke over engang.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 18:19   #27
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Den har stått på benken, er varmet opp igjen og en prøvekanin har sjekket for 2,5 timer siden.....vil det si at du virkelig har tenkt å varme den opp igjen enda en gang??

Nei, vi tok ut en prøve som ble varmet separat selvfølgelig. Resten har stått kaldt siden vi oppdaget tabben.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 18:26   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Ikke relevant for HI, men verdt å tenke over generelt:

http://dinmat.no/Artikler/Pasta-og-r...-vaere-dodelig

http://www.forskning.no/artikler/2012/juni/323974 (bla litt ned)

http://www.nrk.no/livsstil/middagsre...ige-1.11288007

http://m.db.no/2013/07/17/tema/sykdo...8235648/?www=1

http://www.kk.no/livsstil/så-varm-bø...din-være-20076

Jeg har på ingen måte bedrevet utstrakt kildekritikk, men artiklene gir er bilde som ikke burde komme som noen bombe på noen.

Jeg provoseres litt over harseleringen med de som tenker på matskkkerhet og hygiene. De blir ofte beskyldt for å være hysteriske, og "det gikk bra med meg"-kortet trekkes stadig fram. Vel, det gikk bra med meg uten bilbelte i barndommen også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 18:40   #29
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.


Jeg provoseres litt over harseleringen med de som tenker på matskkkerhet og hygiene. De blir ofte beskyldt for å være hysteriske, og "det gikk bra med meg"-kortet trekkes stadig fram. Vel, det gikk bra med meg uten bilbelte i barndommen også.

Helt enig, vi har et helt naivt forhold til mattrygghet i Norge. Til og med en del gravide blåser i rådene de får (eller blir bedt om å gjøre det), fordi man ikke må være hysteriske.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 18:49   #30
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Jeg hadde ikke spist det. Det går sikkert bra i de aller fleste tilfeller, men jeg klarer det ikke likevel. Mannen min hadde vel glatt varma det opp igjen, eller kanskje han er avlært nå, han har i alle fall begynt å kaste pizza som har stått over natta. For å si det sånn: Jeg spiser ikke rester hos svigermor.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:00   #31
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Ok her, skjer også stadig vekk forøvrig ....

Ris derimot har jeg sluttet å spise oppvarmet hvis det har stått lenge eller over natta.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:00   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Jeg tenker at det høyst sannsynlig er greit. Det er bare bakterier som lager toksiner som kan være problematiske, for bakteriene dør jo når man varmer opp maten på nytt. Og om dette er mat (i dette tilfellet gryterett) som har vært skikkelig kokt første gang så er det lite sjans for at det er toksin-produserende bakterier der.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:02   #33
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Helt enig, vi har et helt naivt forhold til mattrygghet i Norge. Til og med en del gravide blåser i rådene de får (eller blir bedt om å gjøre det), fordi man ikke må være hysteriske.

Synes du? Jeg synes vi er overhysteriske i forhold til nesten alle andre land jeg har besøkt og/eller bodd i periodevis.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:03   #34
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.447
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, vi tok ut en prøve som ble varmet separat selvfølgelig. Resten har stått kaldt siden vi oppdaget tabben.

Da hørtes det ikke så ille ut lengre!
Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen nå i sommervarmen men muligens om det hadde hendt på kjøligere tidspunkt. Uansett, hva man tar sjansen på hjemme hos seg selv er en ting, noe annet om det hadde vært til gjester/spisested.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:06   #35
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Helt enig, vi har et helt naivt forhold til mattrygghet i Norge. Til og med en del gravide blåser i rådene de får (eller blir bedt om å gjøre det), fordi man ikke må være hysteriske.

Jeg er enig med Lisa, jeg synes folk er mye mer slækk i andre land. Gravide spiser muggost og folk skiller ikke på hva de kutter på skjærebrettene.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:07   #36
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker at det høyst sannsynlig er greit. Det er bare bakterier som lager toksiner som kan være problematiske, for bakteriene dør jo når man varmer opp maten på nytt. Og om dette er mat som har vært skikkelig kokt første gang så er det lite sjans for at det er toksin-produserende bakterier der.

Denne gryta hadde kokt i flere timer i går og fikk stå på kok ganske lenge i dag også.

Ris, pasta eller noe egg- eller melkebasert ville jeg også kastet tvert hvis noen skulle lure, men dette var noe annet synes jeg og det var derfor jeg spurte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:09   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er enig med Lisa, jeg synes folk er mye mer slækk i andre land. Gravide spiser muggost og folk skiller ikke på hva de kutter på skjærebrettene.

Det er sant. Men de er ofte mye mer flinke på å bruke ferske råvarer og å tilberede straks. Det har de vel lært seg i varmen gjennom mange år.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:11   #38
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er enig med Lisa, jeg synes folk er mye mer slækk i andre land. Gravide spiser muggost og folk skiller ikke på hva de kutter på skjærebrettene.

Jeg leste da det var Listeria-utbrudd i Norge for noen år siden (2007) at f.eks. i Frankrike så "visste alle" (som at det var sterke tradisjoner, ikke noe myndighetene trengte å informere om) at gravide, syke og svake ikke skulle spise upasturiserte oster. At det var

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:13   #39
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Synes du? Jeg synes vi er overhysteriske i forhold til nesten alle andre land jeg har besøkt og/eller bodd i periodevis.

Men synes du at å følge rådene som gis til gravide er å være "overhysterisk"? Jeg synes det er idiotisk å gi blaffen i den type råd fra myndighetene.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-14, 19:17   #40
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat glemt på benken: OK eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Men synes du at å følge rådene som gis til gravide er å være "overhysterisk"? Jeg synes det er idiotisk å gi blaffen i den type råd fra myndighetene.

Jeg vet ikke, er det samme råd i andre land? Jeg tror ikke norske helsemyndigheter eier noe sannhet som andre ikke vet om.

Jeg husker forresten legen min sa at fisken vi spiser nå inneholder så mye gift at hun anbefalte meg å ikke spise den overhode, gravid eller ikke.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no