Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilke planter skal vi pynte terrassen vår med i år?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-13, 19:58   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke planter skal vi pynte terrassen vår med i år?

Jeg synes vi ofte ender opp med de samme kjedelige plantene, og vil gjerne ha tips fra dere på fine og lettstelte planter.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 20:04   #2
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår i år?

Sånn er det hos meg også, så derfor henger jeg litt her for å finne ut hva andre har på sin terrasse

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 21:24   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår i år?

Jeg har kjøpt rosa hengepetunia som henger i en 2etg ampel der vi har kosekrok.


Kan se sånn ut om sommeren blir fin.



Og så har jeg kjøpt hvit hengelobelia til å ha på veggen



Nederst ved trappa har jeg stemor i to store krukker. De skal nok få stå der i sommer, spørs hvordan de blir utover..de holder seg fint om man er flink til å knipe visne blomster og stilken helt ned.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 21:24   #4
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår i år?

Margeritter er et fast innslag på min terrasse





I år har jeg lyst på et oliventre


Lavendel er også en favoritt

Hortensia liker jeg også godt:

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 06:16   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår i år?

Takk for tips! Er det vanskelig å få oliventreet til å trives?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 08:30   #6
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår i år?

Jeg kjøpte et stort oliventre sist sommer. Det har overvintret i garasjen og er nå fullt av små spirer. Satt det ut for en ukes tid siden, det står solrikt og krever minimalt med vann. I mine øyne er det veldig lettstelt. Er nok lurt å plante det over i en større krukke. Det har jeg gjort med mitt.
Tenkte jeg skulle investere i noen flere denne sommeren. Er jo genialt når de kan overvintre og tas frem år etter år.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 11:14   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.817
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

Jeg synes fuksia er fine. De finnes i hengende varianter også og så finnes de i mange fine fargekombinasjoner.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 19:06   #8
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.759
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår i år?

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Jeg kjøpte et stort oliventre sist sommer. Det har overvintret i garasjen og er nå fullt av små spirer. Satt det ut for en ukes tid siden, det står solrikt og krever minimalt med vann. I mine øyne er det veldig lettstelt. Er nok lurt å plante det over i en større krukke. Det har jeg gjort med mitt.
Tenkte jeg skulle investere i noen flere denne sommeren. Er jo genialt når de kan overvintre og tas frem år etter år.

I hvilken plantesone bor du og hvor kaldt blir det i garasjen på vinteren?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 19:06   #9
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.759
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

På forsiden av huset (ved inngangen) skal jeg plante hvite margeritter i en blå keramikkrukke i morgen. I verandakassene har jeg plantet hengepelargonium og i den blå keramikkrukken på terrassen har jeg plantet en hagehortenisa.

Jeg har to bed jeg skal ha noe i også. Det ene er det lavendel og en staude (hvit, ganske høy) jeg ikek vet hva heter, samt en syrin og det andre har jeg null kontroll på. Der tror jeg at jeg skal plante dagliljer.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 19:20   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

Takk for tips! Hortensia er fint, synes jeg. Det er en av de plantene jeg ikke har gått lei ennå. Petunia, lubelia og margeritter har vi liksom hatt bestandig.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-13, 21:28   #11
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

Jeg har kjøpt lavendel på Ikea i dag. Store, flotte planter til kr 69,-

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:12   #12
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår i år?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

I hvilken plantesone bor du og hvor kaldt blir det i garasjen på vinteren?

Jeg bor i Oslo sør. Aner ikke plantesone.. Men det kan bli ganske kaldt i garasjen på vinteren. Den er uisolert.

Oliventreet har fortsatt fjorårets blader på seg, men jeg ser det begynner å spire så smått med nye blader nå.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 11:31   #13
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.759
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

Da bor jeg like sør for deg... (dvs like sør for Oslo) Det spørs om ikke jeg må ut på oliventrejakt.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.


Sist redigert av ~TM~ : 15-05-13 kl 17:46.
~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 14:14   #14
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Da bor jeg like sør for deg... Det spørs om ikke jeg må ut på oliventrejakt.

Ja, jeg skal kjøpe fler hvertfall.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 20:20   #15
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

Hvor kjøper dere oliventrær?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:12   #16
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Hvilke planter skal pynte terrassen vår med i år?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Hvor kjøper dere oliventrær?

Jeg kjøpte mitt på Plantasjen i fjor. Jeg kjøpte det i august, fikk det til halv pris
Jeg var innom nordstrand hagesenter for et par dager siden og der hadde de noen fine trær. De hadde veldig mye annet fint også. Drar nok dit fremfor plantasjen heretter.
Ja, også gikk jeg akkurat forbi Stortorvet. Der hadde de også noen oliventrær.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 09:17   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke planter skal vi pynte terrassen vår med i år?

Jeg planlegger verandaen nå. Den er på ca. 21 kvadrat og i 2. etasje (sokkeletasje under), så jeg synes jeg trenger noe grønt der etterhvert. Lurer på selvvanningsblomsterkasser, siden det er solrikt der og potteplanter fort kan tørke ut, men jeg er usikker.

Ønsker meg noe hengegreier som liker sol i verandakasser utenpå rekkverket (eller er det helt ut? Mannen liker det ikke nemlig.), eller krukker med noe i. Fant en oppstammet busk som heter Sveitservier som jeg kjøpte i går til blomsterkassene på bakkeplan, den kan visst overleve i krukker utendørs om vinteren. Minner litt om oliventre egentlig, veldig fin.

Googlet bilde.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:56   #18
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke planter skal vi pynte terrassen vår med i år?

Takk, Tonjemor! Nordstrand Hagesenter er jo rett oppi her. Så du hva de kostet?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:59   #19
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke planter skal vi pynte terrassen vår med i år?

Hva kosta sveitservieren din, kokos?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:03   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke planter skal vi pynte terrassen vår med i år?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Hva kosta sveitservieren din, kokos?

Jeg kjøpte to små da, ca. 60 cm høye med krone. De kostet 99,- på Plantasjen. De hadde noen som var omtrent 1,2 m med krone, de kostet 249,-. Etter litt googling rundt forbi finner jeg priser for de som er på 60 cm stamme (+ krone) fra 199,- til 429,-.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no