Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Nye Brelett med joggert

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-07, 14:47   #21
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men dere som irriterer dere; betyr det at dere mener at alle ord skal uttales slik som de skrives? At alle da skal snakke "bokmål" når de er på tv?

Ja selvfølgelig!
Nei, men jeg syntes at en ting er dialekt, en annen ting er når ting blir uttalt feil innenfor den dialekten som snakkes.
En annen tinger er hvordan egennavn eller mat/drikke som er oppkalt etter et distrikt eller lignende skal uttales. Der er jeg skikkelig striks og syntes at det skal uttales som opprinnelig. Min mann og jeg har hatt endel diskusjoner rundt dette da han har dialekt og jeg snakker bokmål.

Tilbake til utgangsordet, yoghurt, jeg syntes det er rart hvor mye dialekt kan vri på dette ordet. Jeg skal også være den første til å innrømme at jeg ofte uttaler youghurt som "joggert" når jeg snakker med min datter om dette.
Det som irriterer meg er når det "slurves" både på bokmål og dialekt på TV. Der syntes jeg det skal være mest mulig korrekt (legg nå hva du vil i det ordet).

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:51   #22
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

En annen ting som er litt på sidelinjen av dette er hva som blir sagt på pedagogiske barneprogrammer. Jeg husker ikke helt hva det var men på barne tv i går eller dagen før så ble et ord bøyet feil i flertall. Dette var en tegneserie og ikke live sending. Slikt irriterer meg mest av alt ... i noen minutter før det går over

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 22:38   #23
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men dere som irriterer dere; betyr det at dere mener at alle ord skal uttales slik som de skrives? At alle da skal snakke "bokmål" når de er på tv?

Ikke konsekvent når man er på TV, nei - dialekter er flott og bidrar til å gjøre språket vårt spennende og fargerikt.
Snakker finnmarksdialekt selv, så jeg synes det er fint å få en motvekt til østlandsk på TV.

Det jeg vel egentlig mente, var at når noen får et reklamemanuskript der det står at de skal lese "Brelett med Yoghurt", så synes jeg man skal lese "Brelett med Yoghurt" og ikke "Brelett med joggert".

Schnuppa sa forøvrig det jeg mente på en veldig god måte.

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 22:42   #24
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

Jeg som ikke gadd å åpne tråden før nå engang, fordi yoghurt var skrevet feil

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 22:42   #25
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

JOGGERT, sier jeg.
Synes det høres kårni ut å si joggert med u-lyd til slutt.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 22:45   #26
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Jeg som ikke gadd å åpne tråden før nå engang, fordi yoghurt var skrevet feil

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:51   #27
Sultana
Fullverdig medlem
 
Sultana sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 52
Sultana har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

Jeg sier Jågurt (eller skrives det [jå:gurt] når å'en er lang?), og det trodde jeg var østlandsk.
Og så heter det Jog, med laang o når jeg og mannen snakker i kodespråk om yoghurt foran lille Leon.

Alle dere som skriver at dere sier f eks Joggurt; mener dere egentlig Jåggurt da? (for en bra formulert setning. Ammetåke.) Jeg hører det sjeldent med O-lyd nemlig.


Sist redigert av Sultana : 04-03-07 kl 20:36.
Sultana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 19:25   #28
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye Brelett med joggert

Opprinnelig lagt inn av Sultana, her.

Jeg sier Jågurt (eller skrives det [jå:gurt] når å'en er lang?), og det trodde jeg var østlandsk.
Og så heter det Jog, med laang o når jeg og mannen snakker i kodespråk om yoghurt foran lille Leon.

Alle dere som skriver at dere sier f eks Joggurt; mener dere egentlig Jåggurt da? (for en bra formulert setning. Ammetåke.) Det hører det sjeldent med O-lyd nemlig.


Ja - det er "jåggurt" jeg mener!

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no