Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Mer - mere

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-07, 13:38   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mer - mere

Jeg trodde ikke "mere" var et ord, tar jeg feil?

Eller tenker jeg da på de som bruker mere og flere om hverandre. Ser noen bruker ordet "mere" der det for eksempel burde ha stått "fler enn"(flere?)

Grøss og gru, hvorfor kan jeg ikke dette

Strengt tatt burde kanskje denne tråden ligget under Divines forum.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 13:42   #2
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Mer - mere

Jeg er ganske sikker på at det heter "mer" og "flere", og at det ikke er noe som heter "fler" og "mere".

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 14:00   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer - mere

Jeg trodde heller ikke det var lov, men Bokmålsordboka er ikke enig med meg.

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)meremer el. mere adj (eg komp av mye, jf *mest, norr meiri, adv meir(r)) 1større i mengde el. grad vil du ha m- kaffe? / få m- mat, penger / gjøre m- skade enn gagn / subst: få m- enn nok av noe / det er m- enn jeg vet det vet jeg ikke / det er ikke m- å si / bedre han har vel ikke m- vett / du er m- enn snill svært snill 2adv: i høyere grad, i større monn; temmelig streve m- enn før / bli m- og m- elendig / han er m- eller mindre gal / lenger de bor ikke her m- / oftere, for framtiden jeg vil ikke dra dit m- / så mye m- som særlig fordi 3brukt til å lage komp: m- innviklet, komplisert, selvstendig mere adj el. mer s d

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:02   #4
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mer - mere

I min dialekt så sier vi mer og mere.
Men jeg skriver mer og flere hehe

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 15:08   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer - mere

Fra 1. juli 2005 har det vært lov å skrive både mer og mere, fler og flere. Før 2005 var det bare lov å skrive mer og flere.

Betydningsforskjellen på de to er ganske grei: Om det er snakk om noe som kan telles, blir det flere, om det ikke kan telles eller oppfattes som en masse, blir det mer. «Flere biler», «flere epler», «flere sandkorn», men «mer trafikk», «mer frukt» og «mer sand».

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 20-10-07 kl 15:15.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 18:16   #6
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mer - mere

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Fra 1. juli 2005 har det vært lov å skrive både mer og mere, fler og flere. Før 2005 var det bare lov å skrive mer og flere.

Jeg trodde nemlig jeg lærte at mere og flere ikke var tillatt i norsktimene på ungdomsskolen, da stemmer det.

Ser min forklaring var noe dårlig formulert, men jeg fikk nå svar alikevel

Tusen takk for alle oppklarende og informative svar!

Syntes mere er et forferdelig ord.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 01:11   #7
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mer - mere

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Fra 1. juli 2005 har det vært lov å skrive både mer og mere, fler og flere. Før 2005 var det bare lov å skrive mer og flere.

.

JIPPI

ikke noe mere dårlig samvittighet på meg nå altså!

Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no