Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Smøring og fjerning av skismurning

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-15, 13:19   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Smøring og fjerning av skismurning

Er dette komplisert?

Jeg har ikke eid ski siden barneskolen og kan absolutt ingenting om dette. Til nå har vesla hatt smørefrie ski. (Hun er akkurat blitt 6 år) Kjøpte noen brukte ski nå som er smøreski. Dette gruer jeg meg til å begi meg ut på og har nesten lyst til å si at ski kan hun ikke få ha.

Nei, det funker jo ikke så her må dere lære meg litt. Hun kommer til å bruke skiene stort sett ute i hagen og evnt på skolen da jeg ikke har ski og dermed kommer vi ikke til å begi oss ut på skiturer de første årene. Hun har ikke gått veldig mye på ski til nå heller. Jeg er litt "neida, trenger ikke ski på skolen. Ta med deg akebett du".

Hvor ofte må smurning fjernes? Og hvor ofte må de smøres? Bør alt gjøres hver dag skiene skal i bruk? Jeg kommer altså ikke stå å fjerne smurning og smøre på nytt hver morgen hun skal ha de med på skolen så det er sagt.


Sist redigert av Luvi : 11-01-15 kl 14:24.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:42   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismørning

Jeg har en smørefanatiker i huset med egen smørebod, men selv gjøre jeg det veldig enkelt. Før jeg ble sammen med han, kunne tørrsmurning (altså det som ikke er klister) sitte på lenge. Da klarte jeg meg med:

  • Tørrsmurning: blå ekstra, blå og grønn (tror jeg det var). Da har man det man trenger for det meste fra 0 til -20.
  • Jeg hadde også en boks med universalklister (boks som man bare smører rett på skiene - omtrent som en deo), for litt bløtere føre.
  • Smurningsfjerner.

Smurningen skal ligger midt under skiene. Tørrsmurning legges i flere (2-3-) tynne lag og gnis ut med en kork. En grei skibutikk kan hjelpe deg med å merke av det feltet du skal ha smurning. Klister skal legges på litt kortere enn tørrsmurning.

For å få god gli, kan man ha på glider foran og bak på skiene, men dette gjorde ikke jeg tidligere, og det gikk bra med meg. Nå har jeg altså en mann som kan dette, og skiene mine glir bedre enn de fleste andres.

Hvor ofte må smurning fjernes? Tja, min venninne neon kunne ofte gå på påskeklister de første turene neste vintersesong, men det er nok ikke anbefalt. Når det er store værskifter som gjør at det blir is eller klabber under skiene, bør smurningen vekk.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:46   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismørning

Ja, og et par ting til.

Skiene ungene har med på skolen blir smurt søndag kveld. På skolen driver de meste med lek og aking, og da klarer de seg godt med lite feste. Så lærer de seg å skøyte også.

Mange skibutikker har gratis smørekurs. Har du tid, så sleng deg med på et. Sport1 har hos oss i hvert fall.

Hvis skiklubber eller andre har skilek for barn der du bor, kan det være fint å bli med på det. Å få inn litt balanse og teknikk gjennom lek, gjør det å gå på ski mye morsommere. Og hvis man får inn litt teknikk, blir smurning litt mindre viktig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 22:01   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Er det mye arbeid/vanskelig å fjerne smurning da?

Skal ting bli gjort må det nemlig være raskt og enkelt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 22:18   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Nei, jeg synes ikke det. Du trenger smørningsfjerner og sånn papir som ikke loer og en sånn skrape som sikkert har et eget navn. Alt dette får du i en sportsbutikk. Hvis det er mye smørning under skiene, tar du på fjerner, lar den virke bittelitt og skraper av det verste med skrapen. Så tørker du av resten med litt smørningsfjerner på sånn papir. Det er fort gjort altså, og det er ikke noe du trenger å gjøre ofte. Og husk at du bruker smørningsfjerner bare der du har hatt smørning. Du renser ikke hele skia.

Du kan jo gjøre det på stua mens du ser på tv, som noen gjør.

Dropp forresten å kjøpe grønn tørrsmurning. Når det er så kaldt, er det uansett trått føre, så da trengs det ikke mye smurning. Rød kan kanskje være kjekk å ha. Spør i butikken. Det kan hende de har en sånn pakke med alt du trenger.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 22:29   #6
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Takk, noen.

Å gjøre det på stua hørtes ut som noe for meg om det skal bli gjort. Da skal jeg få tak i slikt utstyr en dag her og prøve å få la vesla gå litt mer på ski om det blir mer snø i vinter. På plena bare for det holde uten at jeg styrer med å smøre, men greit at hun kan få brukt de skikkelig andre plasser i tillegg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 22:30   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Swix har en serie med YouTube-filmer med smøretips. Det virker litt overveldende med en gang, men anbefales.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 23:42   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Det finnes smøretape som mange synes funker utmerket til de fleste forhold.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 06:47   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Jeg prøvde smøretape i fjor, det funka helt greit.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 20:26   #10
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Smøretape?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 20:32   #11
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Jeg googlet og finner ut at smøretape absolutt kan dekke behovet vi har. er begrenset hvor lange turer hun vil komme til å gå denne sesongen. Men jeg må uansett fjerne klisteret som er på skiene fra før. Slik det så har de som eide de smurt absolutt hele skilengden inn med klister.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 09:17   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Det går fint, følg fremgangsmåten til noen. La klisterfjerner virke, skrap av, gni av resten med klisterfjerner på sånn papir. Det tar 10 minutter.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 09:25   #13
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Så flott om du kan klare deg med smøretape!

Det hadde sikkert vært bra å fått på litt glider foran og bak på skiene, men dette er utenfor mitt kompetanseområde.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 09:30   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Klister er noe drit, men klisterfjerner er nesten litt tilfredsstillende å bruke, for det løser virkelig opp. I fjor var jeg flink, jeg fjernet klister av alt (og da mener jeg alt - ting hadde lgget sammen i takboksen så det var klister på 6 par langrennski, slalåmski, staver og alt!) ved slutten av sesongen, og satte alle sålene på alle ski inn med glider.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 09:36   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Det finnes sånn deo-glider også. Av en eller annen grunn er det enklere å smøre på det hver gang enn å fikse det én gang i sesongen sånn ordentlig.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 09:40   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Ordentlig gliding krever nesten smørebenk, og det virker virkelig veldig overkill å kjøpe inn en sånn. Tro du meg, jeg kløyp meg litt i armen da jeg stod i kjelleren og så på merakkelset jeg hadde dratt i hus.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 09:44   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Jeg har en, umontert. Og smørejern. Pent i pakken sin.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 09:46   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Du trenger ikke ekspertsmøring til en seksåring med den bruken. Da storebror gikk i friluftsbarnehage gikk de mye på ski, og det ble bedt om at de hadde ski som kunne smøres. Vi fikk da beskjed om at rødt eller blått holdt, smør med blått om det er kuldegrader, smør med rødt om det er 0 eller varmere.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 10:24   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Du trenger ikke ekspertsmøring til en seksåring med den bruken. Da storebror gikk i friluftsbarnehage gikk de mye på ski, og det ble bedt om at de hadde ski som kunne smøres. Vi fikk da beskjed om at rødt eller blått holdt, smør med blått om det er kuldegrader, smør med rødt om det er 0 eller varmere.

Godt tips.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-15, 10:40   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smøring og fjerning av skismurning

Spray på og tørk av. Ikke vanskelig. Sjekk temperatur og ha et lite utvalg av smurning av de vanligste kategoriene. Ikke vanskelig. Smør på under midten (der skien er bøyd) og evt litt bakerst, dersom det er litt glatt. Lær henne å ta på litt mer om det trengs.

Dette må ikke vitenskapeliggjøres før man trenger det, altså.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no