Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Koker jeg poteter feil!?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvordan koker du poteter?
Jeg koker dem selvsagt opp med vannet. 170 86,73%
Jeg koker opp vannet og slenger dem oppi. 11 5,61%
D'oh! Det kommer an på poteten! 13 6,63%
Liker ikke potet. 2 1,02%
Deltakere: 196. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-12, 16:44   #41
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Alltid tatt det i kokende vann, det er det jeg har "lært". Og for en gangs skyld er jeg i massivt mindretall her, ser jeg!

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 16:49   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Gotta love Henriette! Jeg skal se hva min "haandbok for fruentimmere" fra 1700-tallet sier.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 16:52   #43
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Det er minst smertefullt for poteten om den kastes rett i kokende vann, da lammes den med en gang.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 16:52   #44
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg koker både poteter og egg opp med vannet.

Når du koker egg opp med vannet, hvordan vet du da når de er ferdige? -Når de er bløtkokt, smilende eller hardkokte?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 16:53   #45
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Eller vent, er det bedre for poteten at vannet varmes sakte opp rundt den, slik at den ikke merker at den blir kokt? Kanskje den svimer av underveis? Nå ble jeg i tvil.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 16:54   #46
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Det beste er nok å synge en sang for de vannløselige vitaminene først, for da hender det at de blir værende.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:01   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Når du koker egg opp med vannet, hvordan vet du da når de er ferdige? -Når de er bløtkokt, smilende eller hardkokte?

Jeg tar tiden fra de begynner å koke.

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Eller vent, er det bedre for poteten at vannet varmes sakte opp rundt den, slik at den ikke merker at den blir kokt? Kanskje den svimer av underveis? Nå ble jeg i tvil.

Det er min teori.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:03   #48
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.806
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg kan antakelig telle på en hånd hvor mange ganger i året det blir kokt potet her i huset, men når det skjer, blir de vasket, putta i kaldt, lettsaltet vann og så kokt opp sammen med vannet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:10   #49
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg tror også at å ta livet av potetene litt sånn veldig gradvis umerkelig er mest humant. Killing me softly, liksom.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:14   #50
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Kokes opp med vannet. Enkelt og greit. Det er tross alt bare potet, jeg tviler på at de smaker annerledes om de legges i etter at vannen er kokt opp.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:19   #51
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.796
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Vi bruker dampkjele.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:27   #52
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg damper dem. Med damprist i bunnen av vanlig kjele.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:39   #53
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Da jeg tok heimkunnskap på lærerskolen, lærte jeg at poteter skulle legges i kokende vann for å bevare mest mulig av næringsstoffene. Det var ok at de lå i kaldt vann og i kokende vann, men i temperaturer rundt 60 grader er det visst størst næringsstofflekkasje ut i vannet. Derfor legger jeg poteter i kokende vann. Jeg har ikke sjekket andre kilder, og går på ingen måte god for teorien, men når det ikke kan skade, og det er like enkelt som å koke opp med vannet, så gjør jeg det på den måten.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 17:50   #54
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg har vokst opp med dampkoking av poteter. Det fungerer. Nå koker jeg dem opp med vannet. Mandelpoteter tas av idet det koker og får trekke, andre poteter småkoker litt hos meg. Jeg må ha et argument for at de ikke kan koke opp med vannet for at jeg skal gidde å slippe dem i kokende vann.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 18:03   #55
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Når du koker egg opp med vannet, hvordan vet du da når de er ferdige? -Når de er bløtkokt, smilende eller hardkokte?

Jeg legger de i kaldt vann, koker de opp og starter klokken når vannet koker. Da lar jeg de koke i 7 min for hardkokte egg. 5 min gir smilende egg.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 18:09   #56
energibombe
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 173
energibombe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Jeg lærte å koke dem opp med vannet. Og hvis jeg skrella potetene ble de lagt oppi etterhvert som jeg skrella. Har aldri tenkt på å sjekke ut hvordan poteter skal kokes før jeg så denne tråden.

energibombe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 18:17   #57
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Hjemmenfra lærte jeg å koke med vannet, men i Sveits lærte jeg at det var FEIL. Der kokte man egg med vannet, og puttet poteter i kokende vann. Bakvendtland sa jeg og var overbevist om at Mor hadde rett. Men visstnok har hun ikke det.

Jeg koker både egg og poteter med vannet!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 18:31   #58
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Koker opp sammen med vannet. Selvsagt. Man sparer strøm der man kan

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 18:38   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Gotta love Henriette! Jeg skal se hva min "haandbok for fruentimmere" fra 1700-tallet sier.

Fruentimmere i 1795 kokte ikke poteter, tydeligvis. De bare farget silke grønt, oppbevarte morellene i brønnen fram til jul og fjernet blodflekker fra teppet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 18:39   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koker jeg poteter feil!?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fruentimmere i 1795 kokte ikke poteter, tydeligvis. De bare farget silke grønt, oppbevarte morellene i brønnen fram til jul og fjernet blodflekker fra teppet.

Fantastisk!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no