Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppskrift på knallgode skillingsboller

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-12, 19:43   #1
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Spørsmål

Oppskrift på knallgode skillingsboller

Kanskje noen her inne har det? Deilig, myk gjærbakst, seige av smør, sukker og kanel.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 19:45   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Henger litt her jeg...

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 19:45   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Tror det er Nessie som har en gjærbaksttråd, med oppskriften til Morten Schakenda. Det er verdens beste oppskrift på deig til kanelsnurrer. Prøv og søk om du kan finne den.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 19:50   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Det var Lhi my sin tråd:

Klippet ut derfra: (sitat Lhi-my)

Grunnoppskrift på boller á la Schakenda
1 kg hvetemel
½ l h-melk (kald)
150 g sukker
15 g salt (dette gjør bollene litt salte - du kan gjerne bruke 1-2 ts i stedet)
15 g kardemomme
1 stort egg
50 g fersk gjær (for søt gjærbakst)
150 g smør i terninger

1 pisket egg til å pensle med

Ha alle ingrediensene minus smøret i bakebollen, og la det elte i 15 minutter. Ha i smøret og la det elte i ytterlige 15 minutter. Legg plastikk over bollen og la det heve til dobbel størrelse i romtemperatur (det skal ikke stå i trekk). Det kan ta litt tid før det begynner å heve, så vær tålmodig! I følge Schakenda er det bedre at den får tid til å heve seg og få riktig luftig deg enn hurtigheving - baderomsgolv er fy-fy.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 19:59   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det var Lhi my sin tråd:

Klippet ut derfra: (sitat Lhi-my)

Grunnoppskrift på boller á la Schakenda
1 kg hvetemel
½ l h-melk (kald)
150 g sukker
15 g salt (dette gjør bollene litt salte - du kan gjerne bruke 1-2 ts i stedet)
15 g kardemomme
1 stort egg
50 g fersk gjær (for søt gjærbakst)
150 g smør i terninger

1 pisket egg til å pensle med

Ha alle ingrediensene minus smøret i bakebollen, og la det elte i 15 minutter. Ha i smøret og la det elte i ytterlige 15 minutter. Legg plastikk over bollen og la det heve til dobbel størrelse i romtemperatur (det skal ikke stå i trekk). Det kan ta litt tid før det begynner å heve, så vær tålmodig! I følge Schakenda er det bedre at den får tid til å heve seg og få riktig luftig deg enn hurtigheving - baderomsgolv er fy-fy.


Ja, dette er uten tvil verdens beste kanelboller. Det tar ikke mye lenger tid å heve en kald deig enn en vanlig gjærdeig. Jeg tror min deig pleier å stå i en drøy time. Forøvrig en helt fantastisk deig å jobbe med. Det er nesten litt terapeutisk.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 20:11   #6
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Etter en tråd her på FB, der det påstos at kanelknuter var bedre enn kanelboller, måtte jeg selvsagt prøve.
Brukte denne oppskriften, og de ble mye, mye bedre enn de kanelbollene jeg alltid har bakt i alle fall.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 20:15   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Hva er forskjellen på kanelboller og skillingsboller?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 20:36   #8
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Å! Dette savner jeg etter å ha måttet gå over til glutenfritt. :sikle:

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 20:42   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Helt enig. I boken hans får du forresten vist hvordan du lager "knuter" istedenfor snurrer. Jeg har gått over til den typen, og testet også ut å fylle vaniljekrem inni knuten. Nå fikk jeg lyst til å bake...

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 20:48   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Jeg bruker Hveteboller-oppskriften til Ingrid Espelid,
og smører på uanstendige mengder smør, sukker og kanel og da blir det nydelig.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 21:22   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Jeg lagde noen nydelige i helgen. Brukte bolledeigen til åpent bakeri og lagde fyll av smør, sukker, kanel og råmarsipan som jeg rørte godt sammen og smurte på. Og så toppen strødde jeg hakkede mandler.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 21:29   #12
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på knallgode skillingsboller

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hva er forskjellen på kanelboller og skillingsboller?

Trodde kanelsnurrer, kanelboller og skillingsboller var det samme, jeg.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no