Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips til en god bok som likevel få har lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-07, 11:56   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til en god bok som likevel få har lest?

Jeg vil gjerne kjøpe en bok i gave til min leseglade venninne. Problemet er at hun leser mye, så det er vanskelig å finne noe hun trolig ikke har lest. Gavekort er litt kjedelig å gi bort, synes jeg ...

Er det noen som kan anbefale en skjult litterær skatt eller noe sånt?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 12:08   #2
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Jeg er veldig glad i "Måter å dø på" av Zakes Mda. (Jeg tror navnet hans skrives slik. ) Den var en tankevekker.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 12:11   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Kan den være på engelsk?

Jeg anbefaler The Poisonwood Bible, av Barbara Kingsolver. Den er oversatt, men jeg tror det er umulig å gjøre det bra.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 12:39   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg vil gjerne kjøpe en bok i gave til min leseglade venninne. Problemet er at hun leser mye, så det er vanskelig å finne noe hun trolig ikke har lest. Gavekort er litt kjedelig å gi bort, synes jeg ...

Er det noen som kan anbefale en skjult litterær skatt eller noe sånt?

Skammen av Bergjlot Hobæk Haff ihvertfall en skatt av en bok!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:36   #5
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Skammen av Bergjlot Hobæk Haff ihvertfall en skatt av en bok!

Den fikk jeg av denne venninna i sin tid.

Takk for tips! Skal sjekke ut de to andre.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:38   #6
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Rohinton Mistry: Balansekunst.
En herlig murstein, som vekker alle slags følelser.

Nelly Nickers er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:38   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Lars Amund Vaage: Kunsten å gå.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:52   #8
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.760
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Jeg er spesielt begeistret for Joseph Heller: Catch 22. http://www.studvest.no/kultur.php?se...ser&art_id=861
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...d=66200&rom=MP

Jeg vil også anbefale Reisen til nattens ende av Louis-Ferdinand Celine. http://www.nrk.no/nyheter/kultur/2031691.html
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=117574

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 15:10   #9
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

"Mesteren og Margarita" av Mikhail Bulgakov er en skatt som kanskje ikke så mange har lest. Eller - det er vanskelig å si. Men bra er den i alle fall.

  Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 15:53   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Making history av Stephen Fry er en deilig, creepy bok, og jeg kjenner bare Rhett og Skilpadda som har lest den, så vidt jeg vet. :kvalitetsstempel:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 16:06   #11
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Wally Lamb: She's come undone? eller I know this much is true.
Ellers anbefaler jeg jo villig vekk alt av Haruki Murakami.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 16:15   #12
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Making history av Stephen Fry er en deilig, creepy bok, og jeg kjenner bare Rhett og Skilpadda som har lest den, så vidt jeg vet. :kvalitetsstempel:

Stephen Fry, som i skuespilleren? Visste ikke at han skrev bøker jeg.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 17:09   #13
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Oj, oj, nå begynner jeg å få så mange idéer at det blir vanskelig å velge.

Tusen takk for tips alle sammen!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 22:43   #14
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.913
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Rohinton Mistry: Balansekunst.
En herlig murstein, som vekker alle slags følelser.

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Wally Lamb: She's come undone? eller I know this much is true.
Ellers anbefaler jeg jo villig vekk alt av Haruki Murakami.

Har ikke lest "She's come undone", men de to andre kan jeg signere helhjertet! I tillegg nevner jeg også Tidevannslandet av Amitav Ghosh

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 23:43   #15
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Min favorittbok over alle favorittbøker - som ingen jeg kjenner har lest - heter "kvinner og epletrær" av Moa Martinsson skrevet i 1934 Den er helt fantastisk.

Mandino

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 10:11   #16
Gwaihir
Nybegynner
 
Gwaihir sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 11
Gwaihir har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Oj, oj, nå begynner jeg å få så mange idéer at det blir vanskelig å velge.

Tusen takk for tips alle sammen!

Här får du ett tips till
Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson

__________________
Lilla Heidi föddes 28 februari kl 15.44
Hon var 51 cm och vägde 3740 gram
Gwaihir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 14:00   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.920
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Wally Lamb: She's come undone? eller I know this much is true.

Dette var de to bøkene jeg ville anbefale. I know this much is true, er så utrolig, fantastisk bra. Bør leses.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-07, 17:33   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.142
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

"The diving bell and the butter fly", eller noe som ligner. Skal se om jeg husker å sjekke navn på forfatteren etterpå. Det er en bok som gav meg veldig mye, men jeg kjenner ingen andre som har lest den, tror jeg.

Det samme med "Professor Caritat og jakten på den best tenkelige verden". Skal sjekke tittel og forfatter på denne også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 19:19   #19
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.820
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Shopgirl av Steve Martin (han skuespilleren) er en fornøyelig bok!

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 19:39   #20
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til en god bok som likevel få har lest?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Making history av Stephen Fry er en deilig, creepy bok, og jeg kjenner bare Rhett og Skilpadda som har lest den, så vidt jeg vet. :kvalitetsstempel:


Jeg har flere venner (ihvertfall to) som har anbefalt meg den. Kanskje det er på tide å få lest den?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no