Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Verdens dyreste fagbok?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-07, 17:20   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Verdens dyreste fagbok?

Jeg skjønner at fagbøker kan koste både en og to tusenlapper, men dette er det dyreste eksemplaret jeg har sett til nå

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 17:30   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.786
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Å fytti!

Jeg syter om bøkene mine koster mer enn 700,-

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 17:43   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.874
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Jeg tror nesten ikke det finnes grenser for hvor dyre de kan være. Jeg kjenner en som måtte ut med 20 000 for én rapport ved en anledning.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 18:19   #4
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Dæven.
Men det er nok snakk om flere bøker her, siden det står

Sitat:

The articles covered in this extraordinary multi-volume set (...)

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 19:47   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Men det er nok snakk om flere bøker her, siden det står

Men likevel bare 1700 sider. Nuh vel. Vi kjøper en annen bok

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 19:52   #6
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Det er jo hyggelig gjort av forelesere å ikke sette denne på pensumsplanen i 2 vektallskursene i strategisk analyse eller tilsvarende

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 19:53   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Får kjøpe den fra amazon, sparer en del tusen på det gitt!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 20:00   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Jeg håpet egentlig i det lengste at det var en skrivefeil

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 20:31   #9
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

*dåner i vinkel*

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 20:36   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg håpet egentlig i det lengste at det var en skrivefeil

Det var derfor jeg dobbeltsjekket den mot amazon ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 20:36   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Å kjære vene! Ingen bok er så god at den er verdt det vel?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 20:50   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Å kjære vene! Ingen bok er så god at den er verdt det vel?

Det vet man jo ikke før man har lest den

Er vel det man kan kalle dyr lærdom.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 21:00   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Dyrekjøpt lærdom ja - av en litt annen kaliber enn våre artikkelsamlinger antar jeg

  Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 21:01   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Det vet man jo ikke før man har lest den

Er vel det man kan kalle dyr lærdom.

Jeg stemmer for biblioteket. Hvis de har hatt råd til å kjøpe den da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 21:07   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.495
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Det verste av alt er at jeg fikk lyst på den.
Er det du som skal ha den? Hvorfor skal du lære noe om spillteori? Kan du gi meg et tips hvis du finner en god bok med mye lavere pris?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 21:17   #16
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det verste av alt er at jeg fikk lyst på den.
Er det du som skal ha den? Hvorfor skal du lære noe om spillteori? Kan du gi meg et tips hvis du finner en god bok med mye lavere pris?

Det er ikke meg nei, men mannen min. Han vil lese om den fordi den ble utviklet av John Nash, mannen som filmen "a beautiful mind" handler om. Han har vunnet en nobelpris for denne spillteorien som boka handler om. Spillteorien ble brukt som utgangspunkt for hvordan USA forholdt seg til Sovjetunionen under den kalde krigen. Den er også brukt av blandt andre New Labour i Storbritania når de skulle reformere hele det offentlige systemet. Teorien går i korthet ut på at mennesket er en egoistisk skapning som alltid handler ut fra egeninteresse. Mannen min så en BBC dokumentar om emnet, og ble facinert (og engasjert. Og sur. Og sier han aldri skal stemme ved et valg igjen).

Jeg kan høre med han hva han finner av alternativ litteratur

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 21:30   #17
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Hørtes jo interessant ut, men en helt utrolig pris!!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 21:56   #18
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Jeg har et par hyllemetere med bøker om spillteori, men ingen av disse var i samme prisklasse som den du linket til her. Går det an?

Spillteori er artig, om enn skrekkelig komplisert. Lykke til til mannen din, zol. Håper han finner en rimeligere bok å fordype seg i.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 22:10   #19
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Teorien går i korthet ut på at mennesket er en egoistisk skapning som alltid handler ut fra egeninteresse.

Må bare legge til at teorien antar at mennesket er rasjonelt. Det handler ikke så mye om egoisme egentlig. Men om at man i en Nash-likevekt ikke vil ha incentiv til å handle annerledes. Nash var matematiker, og forskningen hans var ikke psykologi.

Et typisk kjent spill er fangens dilemma:
To innbruddstyver blir tatt av politiet. I avhørsrom får A beskjed om at dersom han tyster mens B ikke tyster, så vil A slippe fengsel (0 år) mens B vil få lang straff (10 år). Dersom A ikke tyster, og B ikke tyster vil begge få kort straff (1 år). Dersom begge tyster vil begge få middels straff (5 år). B får samme beskjed. Her vil Nash-likevekten bli at begge tyster, og de får 5 år. Det optimale for begge ville vært at kompisen holdt kjeft mens man selv tystet. Men det blir ingen likevekt, for ved å tyste vil man kunne havne i en situasjon hvor man ender opp med 0 år. Og det er bedre. Det ville også vært bedre om begge holdt kjeft, for 1 år er bedre enn 5 år. Men dersom A holder kjeft så ville B hatt incentiv til å tyste for å komme enda heldigere ut. Altså ingen likevekt.

Hensikten her er ikke tyvenes slette personligheter, men at man kan legge en strategi basert på at mennesker har et rasjonelt handlingsmønster.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 22:11   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.495
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens dyreste fagbok?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Det er ikke meg nei, men mannen min. Han vil lese om den fordi den ble utviklet av John Nash, mannen som filmen "a beautiful mind" handler om. Han har vunnet en nobelpris for denne spillteorien som boka handler om. Spillteorien ble brukt som utgangspunkt for hvordan USA forholdt seg til Sovjetunionen under den kalde krigen. Den er også brukt av blandt andre New Labour i Storbritania når de skulle reformere hele det offentlige systemet. Teorien går i korthet ut på at mennesket er en egoistisk skapning som alltid handler ut fra egeninteresse. Mannen min så en BBC dokumentar om emnet, og ble facinert (og engasjert. Og sur. Og sier han aldri skal stemme ved et valg igjen).

Kanskje jeg er mannen din? Jeg er elsket filmen "a beautiful mind" og syntes dette med spillteori hørtes skrekkelig morsomt ut (menhelst på et overfladisk plan, da!).

Jeg lurer på om spillteorien forholder set til mange årsaksforklaringer i biologi? Der har man jo forklart homoseksualitet blant dyr som noe som er i artens egeninteresse og som dyrene handler ut fra.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no