Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-22, 10:10   #141
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Lurer på jeg må finne tråden fra i fjor, NÅr er det vi setter poteter? Vr et i april? Mail? Jeg skn sikkert se på bildene mine

Jeg har poteter fra egen avling som jeg har forstått er ok å bruke som settepoteter siden det altså er poteter av egen avling fra settepoteter, ikke middagspoteter fra kiwi. Og de har begynt å få kraftige groer noen av dem, så jeg tenker at de mest be-groede skal få bli settepoteter heller enn middag. Men, var det i april? Mai? før juni i alle fall vel? Hvor lenge må jeg vente?

Edit: søkte tilbake på bildene mine, jeg satte poteter 13. mai i fjor. Det er ganske lenge til, med tanke på de groene..

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-22, 14:07   #142
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Lurer på jeg må finne tråden fra i fjor, NÅr er det vi setter poteter? Vr et i april? Mail? Jeg skn sikkert se på bildene mine

Jeg har poteter fra egen avling som jeg har forstått er ok å bruke som settepoteter siden det altså er poteter av egen avling fra settepoteter, ikke middagspoteter fra kiwi. Og de har begynt å få kraftige groer noen av dem, så jeg tenker at de mest be-groede skal få bli settepoteter heller enn middag. Men, var det i april? Mai? før juni i alle fall vel? Hvor lenge må jeg vente?

Edit: søkte tilbake på bildene mine, jeg satte poteter 13. mai i fjor. Det er ganske lenge til, med tanke på de groene..

Sett dem inne i plastposer. Når det er lagelig ute planter du dem ut og så har du kjempetidlige poteter.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-22, 14:27   #143
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Klarer jeg å overføre dem fra plastposer til jora uten å skade dem, jeg antar de har vokst ytterligere da? Det var jo en plan jeg kan gjøre med noen i alle fall, som en test. Gøy med alt man kan prøve. Sette posen i jorda, forsiktig klippe hull i bunn og løvte den over plantene og vips, tidlig satt potet. Et forsøk verd.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-22, 14:30   #144
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Klarer jeg å overføre dem fra plastposer til jora uten å skade dem, jeg antar de har vokst ytterligere da? Det var jo en plan jeg kan gjøre med noen i alle fall, som en test. Gøy med alt man kan prøve. Sette posen i jorda, forsiktig klippe hull i bunn og løvte den over plantene og vips, tidlig satt potet. Et forsøk verd.

Jepp. Funker fint. Og posen i plastreturen etterpå
Jeg har nemlig fått kjeft for framgangsmåten på some før.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-22, 15:42   #145
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Når jeg kom hjem fra jobb nå så var det nesten 21 grader inne i drivhuset

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-22, 18:15   #146
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2022

Hvis jeg skal ha bare en agurkplante - hvilken skal jeg ha? Jeg leste om ampelagurk i dag. Det hørtes artig ut, men det hadde jo vært greit om de var gode også.

Det er ikke for seint å så agurk?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-22, 21:15   #147
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Det er ikke for seint! Jeg har ikke sådd agurk enda. Du vil ha frø som er F1, altså bare har hunnblomster. Så Google agurk F1.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-22, 17:27   #148
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

I dag har vi fått gjort klart det store bedet inne i drivhuset slik at jeg kan begynne å fylle det opp. Håper jeg får det helt klart til planting i løpet av et par uker. Det er på rundt 1.7 m3, så det er mye jord som skal inn der.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 18:50   #149
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2022

Løkene mine har begynt å spire, til tross for at naboens katt har herjet i bedet hele vinteren.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 19:07   #150
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Det er ikke for seint å så agurk?

Agurk er litt pinglete når det kommer til kulde. Den svenske hagebloggen Farbror Grön anbefaler å så agurk i mai og sette dem ut tidligst 10. juni, så du har god tid. De vokser fort når de først kommer i gang! Jeg har plass innendørs, så jeg tenker å så agurk i påsken, sesongen her jeg bor er nok litt kortere enn i Västerås.

Jeg sådde en del greier i vinterferien, men ingenting spirte. Nå har jeg ny jord og nye frø, så forsøker igjen til uka. Mamma har chili og 60 tomatplanter på gang, så det er i alle fall i rute. Hun har sådd agurk også, så nå skal jeg sammenlikne etter hvert om mine blir like fine med mye seinere sådd.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 19:20   #151
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har spadd fram pallekarmene fra snøen, kanskje jeg kan tidligså noe grønnkål, salat og ruccula neste helg, har fiberduktunnel til å ha over, funka fint i fjor og det er meldt plussgrader framover.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 19:24   #152
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

I dag har jeg startet å fylle opp bedet i drivhuset med kvister, mose, papp, visne løv, mose, gammel ved og sånt. Det gjør at det blir litt mer liv i jorda etter hvert, og så sparer det vel noen liter med jord.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 19:29   #153
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Vi har fortsatt en meter snø og kan fort få -25 om natta. Men det går rette veien her også. Monterte et slikt lite plastdrivhus i dag og satte det på kaldstua (plussgrader der nå, men ikke mer enn 3-10 grader) og sådde mer blomkål og brokkoli, purre, vårløk og sellerirot.
Snart skal grønnkål også i jorda. Så må jeg vente litt før jeg kan gyve løs på neper, mais og squash.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-22, 21:06   #154
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har sådd neper i dag. Har aldri prøvd det før.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 11:25   #155
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har sådd ute, i druebokser. Jeg glemte å merke dem og husker ikke helt hva jeg hadde oppi. Tror det er ringblomst, praktvindel og kanskje kornblomst. Antakelig kjenner jeg dem igjen når de spirer.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 12:04   #156
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Dagens såing er melon, noen her som har prøvd?
Skal stå i det planlagte drivhuset, som står ute i garasjen i form av gamle vinduer og etter planen skal materialisere seg i påskeferien. Kjøpte noen perfekte trekantvinduer på finn i går, nå mangler bare en brukt balkongdør så er jeg i mål med deler.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 17:24   #157
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Agurk er litt pinglete når det kommer til kulde. Den svenske hagebloggen Farbror Grön anbefaler å så agurk i mai og sette dem ut tidligst 10. juni, så du har god tid. De vokser fort når de først kommer i gang! Jeg har plass innendørs, så jeg tenker å så agurk i påsken, sesongen her jeg bor er nok litt kortere enn i Västerås.

Jeg sådde en del greier i vinterferien, men ingenting spirte. Nå har jeg ny jord og nye frø, så forsøker igjen til uka. Mamma har chili og 60 tomatplanter på gang, så det er i alle fall i rute. Hun har sådd agurk også, så nå skal jeg sammenlikne etter hvert om mine blir like fine med mye seinere sådd.

Jeg har kjøpt frø og hadde tenkt å så i dag, men da bør jeg kanskje drøye det litt. Kan jo fort være rimelig kjølig på Øvre Romerike til langt ut i juni. Hadde ikke tenkt å kjøpe varmevakt til drivhuset.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 22:13   #158
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

I dag har jeg plantet solsikker som jeg setter i det kalde drivhuset. Jeg tester også ut en "pose-agurk" som jeg kjøpte, og sådde det i dag.

Ellers spirer det og gror i kassene mine som står ute. Jeg venter fremdeles på at snøen og isen skal bli borte fra hagen slik at jeg får satt opp pallekarmene der mesteparten av det jeg har sådd skal være.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 22:30   #159
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Purreløken min spirer ute i kasse med lokk!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-22, 07:19   #160
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Foreløpig er det regnbuegulrot, mikrosalat, diverse lettuce, ruccola og reddik som har startet å spire her hos meg. Pittesmå saker enn så lenge.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no