Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Keisersnitt endrer barns DNA

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-09, 08:38   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Keisersnitt endrer barns DNA

Dette er jammen en ganske så spennende oppdagelse synes jeg. Blir veldig interessant å følge den forskningen som nødvendigvis vil følge dette. Særlig synes jeg det vil bli interessant å se om dette har en langtidsvirkning og i tilfelle hva det gjør for arvemassen.

http://www.bt.no/forbruker/article875691.ece

Orginalartikkelen:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3132499.svd


Sist redigert av Skvetten : 29-06-09 kl 09:07. Årsak: Lagt til opprinnelig artikkel
  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 08:44   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Det var interessant, og ikke minst skummel lesning med tanke på at jeg har et KS-barn.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 08:48   #3
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det var interessant, og ikke minst skummel lesning med tanke på at jeg har et KS-barn.

Det er også litt av det jeg har tenkt på, for hvilken betydning vil dette ha for KS-barn i det lange løp. Kanskje det er slik at dette justerer seg tilbake på et senere tidspunkt eller at det er andre mekanismer som trer inn slik at det utlignes. Nå er det interessante funn uten at det er så mange funn da.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 08:48   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Og jeg har to.
Hannah har vært veldig frisk da, men hun var jo med i 1 døgn på en stressende fødsel før det ble ks.
Peder har vært ganske mye syk, og har tendens til astma. Men. Barn 2 blir vel ofte sykere også, er min erfaring.

Spennende forskning, men jeg kjenner at jeg tar det ikke til meg så mye. Det er jo uansett ikke noe jeg kan gjøre noe med nå.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 08:50   #5
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Ikke noe man kan gjøre noe med, men utrolig fascinerende at det er mulig å se slike endringer i DNA. Det er tross alt ikke så lenge siden DNA ble avkodet om man kan kalle det for noe sånt. Når vi nå kan finne så mye når det gjelder DNA synes jeg er utrolig spennende, men så har jeg litt sære interesser.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 10:23   #6
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Spennende forskning. Jeg har selv et barn som er tatt med akutt ks uten at fødselen var i gang. Han er helt klart den av barna som har vært sykest. Nå hadde hverken jeg eller han ovetlevd uten ks så da er vel astma en liten pris å betale. Selv om i vårt tilfelle nok andre gener er med å påvirker negativt.

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men. Barn 2 blir vel ofte sykere også, er min erfaring.

Der har jeg motsatt erfaring.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 08:57   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Poden er KS-barn og ytterst frisk. Nå ble han tatt ved 9 cm åpning fordi han ikke visste livstegn. Så om stress er en faktor, som det antydes her, så bør han være som barn født vaginalt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:02   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Poden er KS-barn og ytterst frisk. Nå ble han tatt ved 9 cm åpning fordi han ikke visste livstegn. Så om stress er en faktor, som det antydes her, så bør han være som barn født vaginalt.

Ja, det tenker jeg gjelder for mine, også. Tatt etter rier i hhv 24 og 18 timer. Men hva med styrtfødsler? Tenker man at et par timer eller mindre også er nok til å sette barnets immunforsvar i beredskap?

Også tror jeg at nyhetsoverskriften er litt overdramatisert. Det er nok ikke snakk om endringer i selve DNA, men hvordan det kommer til uttrykk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:06   #9
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det tenker jeg gjelder for mine, også. Tatt etter rier i hhv 24 og 18 timer. Men hva med styrtfødsler? Tenker man at et par timer eller mindre også er nok til å sette barnets immunforsvar i beredskap?

Også tror jeg at nyhetsoverskriften er litt overdramatisert. Det er nok ikke snakk om endringer i selve DNA, men hvordan det kommer til uttrykk.

Her er det snakk om en liten kobling som blir annerledes på grunn av at den delen mest sansynlig er stressaktivert. I den opprinnelige artikkelen står det at under vaginalfødsler bygges stresset gradvis opp, dermed kan det tenkes at styrtfødsler vil ha samme konsekvenser for DNA som KS.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 12:50   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Det er jeg også nysjerrig på, ettersom jeg har hatt to styrtfødsler. Storesøster - som kom etter en normalt lang fødsel har vært mye syk, mens lillestoresøster - som kom med et *plopp* i full fart, er nesten aldri syk.
Så blir spennende å se med Jr., som også kom med et *plopp*!

Min som har vært sykest, uten at noen har vært særlig mye syke, var den som ble igangsatt før termin.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:03   #11
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Interessant. Så langt har jeg to ks-barn, men de har begge blitt påført stress da fødselen var i gang med begge to før det ble besluttet ks. En eventuell tredjemann vil ikke bli påført dette stresset. Jeg er spent på hva videre forskning viser!

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:09   #12
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Arvestoff er kanskje forklaringen, men at det for barnet kanskje er gunstigere med hastesnitt enn planlagt snitt er vel gammelt nytt. Det hørte jeg av legen som fulgte meg for 6-7 år siden. Hun mente jo at sjokket for et barn som ble hentet ut helt uten veer var formidabelt og ugunstig.

Jeg synes det høres veldig logisk ut at fødselen setter igang prosesser.

Nå håper jeg ikke det blir med dette som med amming, at det blir dårlig samvittighet for å ha fått keisersnitt. Men kanskje trenden som går mot at dette blir normen (ikke i Norge enda) kanskje vender seg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:24   #13
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Du sier noe der, Maz. Det må jo sies at dette er nyt funn, isolerte funn, definitivt ikke sett på ove tid. Som med det meste annet er det nok slik at naturlige prosesser vi være det beste rent biologisk. Heldigvis er det slik at teknologien gjør det mulig å optimalisere de fleste forhold også tildels de biologiske under gitte forutsetninger.

Dette er mer en utdypning i forhold til hva som påvirker DNA og dets koblinger. Hva utløser den og den koblingen, det er jo veldig interessant. Vi vet jo lite om dette i og med at denne forskningen er ny.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:28   #14
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Du sier noe der, Maz. Det må jo sies at dette er nyt funn, isolerte funn, definitivt ikke sett på ove tid. Som med det meste annet er det nok slik at naturlige prosesser vi være det beste rent biologisk. Heldigvis er det slik at teknologien gjør det mulig å optimalisere de fleste forhold også tildels de biologiske under gitte forutsetninger.

Dette er mer en utdypning i forhold til hva som påvirker DNA og dets koblinger. Hva utløser den og den koblingen, det er jo veldig interessant. Vi vet jo lite om dette i og med at denne forskningen er ny.

Jeg er ikke i mot slik forskning, men jeg tror ikke teknologi klarer å overgå naturens prosesser, det er for mange faktorer som spiller inn, mange av dem har man ikke stilt spørsmål ved enda. Problemet er jo ikke å finne svar på spørsmål, men å komme på de rette spørsmålene.

Jeg fryter at denne typen forskning ikke vil få tilstrekkelig støtte. Det er for mange såre tær der ute som føler seg tråkket på.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:32   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg er ikke i mot slik forskning, men jeg tror ikke teknologi klarer å overgå naturens prosesser, det er for mange faktorer som spiller inn, mange av dem har man ikke stilt spørsmål ved enda. Problemet er jo ikke å finne svar på spørsmål, men å komme på de rette spørsmålene.

Jeg fryter at denne typen forskning ikke vil få tilstrekkelig støtte. Det er for mange såre tær der ute som føler seg tråkket på.

Heldigvis ligger Karolinska Instituttet fremst på denne typen forskning, de har i lengre tid forsket på KS og ulike faktorer som kan føre med seg det ene og det andre. Det er helt klart et ømtålig tema men viktig at man tør å se på. Jeg håper og tror at det sitter kloke mennesker på pengesekken slik at denne forksningen får fortsette.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:27   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Du store. Veldig interessant. Ikke minst tanken på at DNA kan trigges eller ikke trigges med stress - og kanskje det er der sammenhengen ligger i at man ved ekstreme stressituasjoner ofte er mer disponert for å få for eksempel kreft eller andre sykdommer?

Også er det viktig å ikke ha dårlig samvittighet for alt mulig da. Jeg hadde så dårlig samvittighet at jeg kunne druknet meg da jeg ikke fikk til å amme storebror. Han er den friskeste, sunneste ellveåringen i kommunen. Stor og pen og snill.

Lillebror ble ammet til han var halvannet og har jobbet seg gjennom refluks med spiserørsbetennelser, astma, søvnvansker, et temperament du kan steke egg på, aldri en frisk og snørrfri dag i vinterhalvåret osv.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:30   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Du store. Veldig interessant. Ikke minst tanken på at DNA kan trigges eller ikke trigges med stress - og kanskje det er der sammenhengen ligger i at man ved ekstreme stressituasjoner ofte er mer disponert for å få for eksempel kreft eller andre sykdommer?

Det er sånt som dette jeg tenker på også. For om det kan vise seg at man kan "lese" DNA i forhold til en rekke slike sykdommer, vel så kan man optimalisere behandlingen også. Hvem vet, det kan vise seg at denne oppdagelsen vil føre med seg et skred av lignende oppdagelser. For tenk om man finner triggerne som gjør at DNA gjør disse krumspringene.

Dette er i allefall noe som elevene mine skal få snakke om når vi skal stå med DNA strengen bokstavelig talt i hånden til høsten.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:36   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Jeg kjente jeg automatisk tenkte sånn at, farsken, kanskje jeg burde droppet planlagt snitt med Peder, og heller tatt akutt om det ikke funket.
Men man kan liksom ikke tenke sånn. JEG hadde ikke taklet å gå inn i en fødsel igjen, og legene var jo enige i beslutningen. Men uansett kan slike ting gjøre noe med tankene ja.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:41   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

guniss - husk at dette er statistikk. Det er de store tallene. Det er ikke regelen for alle tilfeller. Hadde det vært ekstremt stor risiko for at ungene vokste opp til sykdom ved keisersnitt så hadde sammenhengen vært åpenbar forlengst uansett om man visste årsaken eller ikke. De aller fleste ks-forløste blir ikke syke.

Akkurat som det at noen mme-oppfødde unger ikke får en eneste allergi heller, mens ammede søsken får.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:44   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Keisersnitt endrer barns DNA

Hannah ble jo tatt med ks + at hun ikke ble ammet.
Skikkelig dårlig odds. Men frisk som en fisk.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no