Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-09, 10:24   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?

Jeg fniser litt av at dette blir kalt snikislamifisering, og at to muslimske sanger ved ID-feiring skal gjøre islam dominerende. Når det er sagt, så hadde jeg ikke vært så glad for at disse sangene ble sunget, hvis det ble fremlagt i en sånn-er-det-setting.

På avdelingen til Glitterbarnet går det for øyeblikket 9 barn med bakgrunn fra ulike muslimske land, og 5 barn med bakgrunn fra vestlige land. Da syns det er helt naturlig at Id-feiringen er synlig i barnehagen, og at barna lærer om bakgrunnen til dette.

Det jeg syns barnehagen kunne bli bedre på er å også ha en naturlig distanse til kristendommen. Når de snakker om islam og andre religioner kommer det veldig tydelig frem at dette er det noen tror på, men når det er snakk om kristendom gjøres ikke denne presiseringen i like stor grad.

Som ateist så tror ikke jeg at barnet mitt blir kristen av å gå i kirken eller synge religiøse sanger, og jeg syns det er en litt misforstått kritikk av dem som ikke ønsker religion som en aktiv del av barnehage- og skoleliv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 14:00   #42
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal til for å rokke et barns tro eller mangel på tro?

Jeg ønsker at mine barn skal lære om religion, etikk, livssyn, kultur, samfunnsfag, politikk, biologi osv. Det kan ikke bli slik at religion og livssyn skal være et ikke-tema i skole og barnehage. Forkynnelse i skolen er ikke lov. Det kan være at noen lærer gjør det, men jeg håper virkelig at de snart ikke er i skolen lengre. De bryter i så fall det som ligger i RLE-faget.

Jeg er en troende. Jeg vil ikke settes i en bås der jeg er kristen, muslim eller noe annet. Jeg er ganske enkelt en troende. Mine barn vet at jeg tror, samtidig snakker vi om andres tro eller mangel på tro. Jeg fordømmer ingen for hva de tror eller ikke tror. Om barna mine blir troende eller ikke vet jeg ikke. Det er deres valg. De tror litt, så tror de ikke osv. Det er helt greit. Dette må de finne ut av selv.

Minstejenta kom hjem gledesstrålende denne uka. I grendehuset ved siden av skolen har de "klubb" hver 14. dag. Det er et kristent opplegg, men barna hadde fått beskjed om at om de ikke ønsket å høre bibelfortellinger så var det helt greit. Datteren min ønsket å høre på det. Hun var mest opptatt av at de hadde singstar der, og at hun fikk møte vennene etter skolen, og ikke minst at hun slapp SFO. Hun fikk også mat for 20,- kr. der. Hun har også sunget i et kristent kor i kirka og trivdes med det. Dette har hun valgt selv, fordi hun er glad i å synge og det har vært det tilbudet hun har hatt for å få synge i kor. Da jeg var liten deltok jeg i ulike kristne tilbud. Det var både hobbyklubb, kor osv. Det var ikke det som gjorde meg troende. Det var i voksen alder jeg ble troende etter noen opplevelser jeg hadde.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no