Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Finnmarkinger og politikk

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-09, 19:55   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Spørsmålet er om det finnes noen vaksine, eventuelt medisin for de som allerede er rammet?

  Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 19:57   #22
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 21:40   #23
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Samehatet, som ea sier, er stort.

Rasisme er et stort problem i Finnmark. Mange steder er det mer normalit å være skikkelig rasist enn å ikke være det. De er kjemperedde for muslimer, og tror på alle skremmebilder fra Frp. Jeg har aldri møtt maken til aksept for å være rasist noe sted som det er i Finnmark. Man må jo nesten unnskylde seg for ikke å være det mange steder....

I tillegg er vel utdanningsnivået lavere i Finnmark enn i resten av landet?

Rasismen fra nordmenn ovenfor den samiske befolkningen og motsatt er i grunnen langt verre enn den som har med muslimer å gjøre, Snippa. Man skulle nesten ikke tro det gikk an i enkelte tilfeller.

Utdanningsnivået i Finnmark tar seg faktisk opp, utrolig men sant så er det ikke en gjeng med uutdannede tullinger som raver rundt i Finnmark. Men at det er lavere enn resten av landet, noe som kan forklares både i kultur og ikke minst infrastruktur.
Litt statistikk:
http://www.fifo.no/finnstat/utdannin...sniv%C3%A5.htm

  Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 22:34   #24
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Tror det er en samisk politiker fra FRP der oppe som er på valg til å komme inn på Sametinget. Hans kampsak er å få hele Sametinget lagt ned

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 22:41   #25
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Samene hater både nordmenn og muslimer. Det var en reportasje for ikke så lenge siden der en samerepresentant var ute i media i forbindelse med den s.k. hijabsaken i politiet. Der gikk han sterkt ut mot kravet om å bære religiøse plagg i tjenesten og kunne fortelle at man ikke bare kunne komme i den samiske kulturen og ta seg til rette. Og det er helt normalt. Rasisme, kalles det så presist, generaliserende og uproblmatisk...

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 23:02   #26
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Samene hater både nordmenn og muslimer. Det var en reportasje for ikke så lenge siden der en samerepresentant var ute i media i forbindelse med den s.k. hijabsaken i politiet. Der gikk han sterkt ut mot kravet om å bære religiøse plagg i tjenesten og kunne fortelle at man ikke bare kunne komme i den samiske kulturen og ta seg til rette. Og det er helt normalt. Rasisme, kalles det så presist, generaliserende og uproblmatisk...

Snakk om å generalisere!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 10:16   #27
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Samene hater både nordmenn og muslimer. Det var en reportasje for ikke så lenge siden der en samerepresentant var ute i media i forbindelse med den s.k. hijabsaken i politiet. Der gikk han sterkt ut mot kravet om å bære religiøse plagg i tjenesten og kunne fortelle at man ikke bare kunne komme i den samiske kulturen og ta seg til rette. Og det er helt normalt. Rasisme, kalles det så presist, generaliserende og uproblmatisk...

Det klør i fingrene for å si det mildt.........men jeg skal la den ligge og ikke la deg tirre meg igjen. : Peace and love:

  Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 23:04   #28
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det klør i fingrene for å si det mildt.........men jeg skal la den ligge og ikke la deg tirre meg igjen. : Peace and love:

Bare å kjøre på, love. Jeg er hardhudet

Men for å være seriøs. Jeg kan lite om Finnmark. Men jeg vet såpass at det er mange konfliktlinjer, og at det, vi i det etniske Norge definerer som rasisme, får passere lett i samiske kretser som "legitimt forsvar" for egen minoritetskultur. I møtet med det fremmede ser det ut til at de historiske, etniske konfliktlinjene innad i landsdelen viskes ut og danner felles front mot det fremmede. Ikke en vitensakpelig belagt konklusjon, men snarere en hypotese utledet fra observasjoner i tilgjengelige media. Dette er interessant. Det rokker ved om fenomenet i det hele tatt kan kategoriseres som såkalt rasisme, og ikke snarere et mindre politisk ladet, mer treffende vitenskapelig sosioligisk begrep...

__________________
...på bedringens vei?

Sist redigert av Brutus_ : 17-08-09 kl 23:19.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 23:40   #29
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Bare å kjøre på, love. Jeg er hardhudet

Men for å være seriøs. Jeg kan lite om Finnmark. Men jeg vet såpass at det er mange konfliktlinjer, og at det, vi i det etniske Norge definerer som rasisme, får passere lett i samiske kretser som "legitimt forsvar" for egen minoritetskultur. I møtet med det fremmede ser det ut til at de historiske, etniske konfliktlinjene innad i landsdelen viskes ut og danner felles front mot det fremmede. (..) Det rokker ved om fenomenet i det hele tatt kan kategoriseres som såkalt rasisme, og ikke snarere et mindre politisk ladet, mer treffende vitenskapelig sosioligisk begrep...

Det, Brutus, var kansje den mest presise analysen jeg har hørt noen gang. Den er såvidt jeg skjønner kompatibel med -ea-'s, og jeg tror jeg har skjønt en liten bit av noe jeg også har lurt på. Takk!

(For å være helt klar; jeg vet vi gjerne ryker i hverandre, så jeg presiserer at jeg mener det uten ironi.)

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:02   #30
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Problematikken rundt "hatet" av samer i Finnmark er ganske komplekst. Problemet her blir i stor grad hvordan samene har brukt sin "historiske tilstedeværelse" for å skaffe seg rettigheter og i praksis _tjene penger_ når ett eller annet skal gjøres.

Man kan ha et område som i nyere tid aldri har blitt benyttet til reinbeite, men man skal jaggu vite at hvis det planlegges noe der, så skal reineierne ha kompensasjon.

At samene utnytter dette tror jeg er det største elementet for hvorfor samer blir mislikt. Mye er snakk om at de vel i basis ønsker å ta seg til rette når det passer dem i henhold til beiteområder eller hva de vil gjøre med landområder.

Ut over dette, må jeg vel faktisk si at jeg ikke kjenner noen som har spesielt annet "stygt" å si om samene. "Fra Oslo" kan man vel også si at det er et mangel på kontroll for hvordan samene skal utnytte ressurser. Det har vært for mye rein, og store områder har blitt ødelagt av overdreven beite. Når antallet rein skal reduseres har det vært krav om kompensasjon for at de ikke kan ha like mye rein som før.

(mrc = utflytta finnmarking)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:26   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Men om jeg har rett til å bruke et område - og jeg velger å ikke benytte denne retten en stund - så skal jeg vel likevel ha kompensasjon for å miste en rett jeg har?

Jeg tror jeg forstår det dit at man ser på samer slik at de lett snylter? Altså at de skal ha penger ut av det offentlige for ting som ikke anses som rimelig at det offentlige bør gi noe for? Men da bør man jo diskutere dette sak for sak mener jeg - og ikke la det ende med samehat. Samer har jo levd under en massiv undertrykking i mange år, det er vel egentlig litt greit at de får vilkår som gjør at det som er igjen av kulturen deres kan ivaretas?

Eller er det slik at den jevne same har 50" flatskjerm i lavvoen?

Jeg avslører kanskje at jeg aldri har vært nord for Trondheim nå, men det stemmer forsåvidt også...

  Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:39   #32
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Rasismen fra nordmenn ovenfor den samiske befolkningen og motsatt er i grunnen langt verre enn den som har med muslimer å gjøre, Snippa. Man skulle nesten ikke tro det gikk an i enkelte tilfeller.

Det er jeg ikke enig i I hvert fall ikke i de områdene i Finnmark jeg kjenner godt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 13:33   #33
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Finnmarkinger er best



:har ikke noe å tillegge i diskusjonen:

Mange ønsker bedre kollektivtransport. Som suger noe veldi i store deler av Finnmark.
*(Nordland og Troms og for den saks skyld)

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 09:49   #34
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er jeg ikke enig i I hvert fall ikke i de områdene i Finnmark jeg kjenner godt.

Kjenner du de delene hvor norskspråklige er minoriteten?

  Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 10:03   #35
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.073
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kjenner du de delene hvor norskspråklige er minoriteten?

De delene kjenner jeg til, men ikke godt (dvs vært noen ganger, men ingen dyp kjennskap). Genrelt minst kunnskap om øst-Finnmark.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 10:05   #36
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

De delene kjenner jeg til, men ikke godt (dvs vært noen ganger, men ingen dyp kjennskap). Genrelt minst kunnskap om øst-Finnmark.

Dersom du valgte å bo der som minoritet ville du føle rasismen på kroppen.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 10:29   #37
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

De delene kjenner jeg til, men ikke godt (dvs vært noen ganger, men ingen dyp kjennskap). Genrelt minst kunnskap om øst-Finnmark.

Øst kjenner jeg godt til

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 21:25   #38
Vetlemy
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 5
Vetlemy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Er det noen som har fått med seg hvor mange som stemmer sofapartiet i Nord da?

Vetlemy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 21:47   #39
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Samene hater både nordmenn og muslimer.

Gjør vi? Takk for opplysningen.

Jeg begynner å skjønne at du spissformulerer deg for å provosere, så jeg har ikke tenkt å reise busta så skrekelig høyt denne gangen.
For det er mye rasisme ute og går blant den samiske befolkningen, mye er på grunn av fornorskningen og undertrykkelsen vi ble utsatt for før i verden.
Det sitter hardt i hos mange.
Jeg kan bare ikke helt skjønne hva det skal gagne vår folkegruppe å snu hatet andre veien, men det er nå meg, da.
*kumbayah*

Men når det er sagt, så er samene like individuelle som folk flest.
Det finnes mange åpensinnede og opplyste samer også, jeg regner meg selv som en sånn.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-09, 21:48   #40
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Finnmarkinger og politikk

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er jeg ikke enig i I hvert fall ikke i de områdene i Finnmark jeg kjenner godt.

Da skulle du prøvd å være 11 år i Finnmark på åttitallet og være så uheldig å ønske å ta samisktimer.
Det var ikke måte på drittslenging i gangene på skolen.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no