Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Planter og blomster - i fjellsone

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-09, 15:50   #1
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Planter og blomster - i fjellsone

Vi bor langt på landet (mange her ville nok sagt vi bor i bushen ), og gården ligger vel omtrent 500 m.o.h.

Hittil har jeg ikke plantet noe nytt, men bare fikset på det begredelige som var her. Av en merkelig grunn har vi faktisk eplehage hvor det vokser epler (ingen i mils omkrets som har epletrær..), kirsebær og litt annet. De kommer sent, men godt hvert år etter at jeg ryddet opp litt.

Har et langt bed inntil låvebrua som har sol hele dagen, der vokser det opp flotte orange blomster hver sommer, jeg tror det er keiserkroner. Disse kommer nok til å bli, de passer så godt inn. Skal i år som før plante noen solsikker der også, står i stua nå, men kommer ut om noen uker.

Her har vi minst en halvmeter snø på plen og jorder enda, sier litt om at det er lenge til vi kan plante så mye. Men, vi skal grave og gjøre om litt foran huset, og skal da plante i en østvendt skråning, og noe som er i skyggeparti fra midt på dagen. Prøver å få litt mindre plen, har vel 4 mål å klippe nå, det føles unødvendig mye ut...

Etter det jeg har skjønt og opplevd hittil, er det ikke alt som overlever her oppe uten at man diller med plantene hver dag. Det har ikke jeg planer om, og trenger tips til hva som faktisk vokser i en slik fjellsone som vi bor i, hvor vekstsesongen er noget kortere enn mange andre steder i landet.

Jeg har ikke grønne fingre, men jeg har veldig stor hage

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 16:08   #2
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planter og blomster - i fjellsone

Her tenkte jeg å snike på hagetips, og så bor du praktisk talt i syden.
Jeg ser halvmeteren din med snø, og høyner med en halvmeter til. Det er faktisk snøstorm her i dag. Siden du faktisk har både epler og kirsebær i hagen så tror jeg nok at hagetipsene for din hage blir litt for milde for klimaet her.

Men dersom noen har ekstremhagetips så følger jeg spent med.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 16:26   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planter og blomster - i fjellsone

Nå har vi bare 1 cm snø akkurat nå, men jeg bor nord for polarsirkelen. Jeg kjøper ikke planter hvis det ikke står H7 eller H8 som harførhetsgrad på dem.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 16:34   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planter og blomster - i fjellsone

Hurdalsrose er veldig fin, og den er utrolig herdig. Sone 8 tror jeg. Den hadde jeg i hagen da jeg bodde på Skarnes. Ganske likt klima som hos deg tror jeg? Ellers går det fint med liljer, ridderspore, løytnantshjerte osv. Det var de jeg kom på at jeg hadde da. Jeg vil anbefale deg å se i en hagebok, eller gå inn på Norsk hagetidend sine sider og se hva som finnes av herdige planter. Det er ganske mye som tåler en trøkk.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 17:01   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planter og blomster - i fjellsone

Skarnes ligger nok i et litt mildere strøk enn her.. Det kalles fjellsone her visstnok, og hagesenteret vi har har nok en del å velge i, men mye beregnet på "sentrumssonen", som er en god del lavere, og har andre temperaturer. Spørs om jeg skulle investert i ei bok etterhvert, men det er lissom kjekt å få noen gratis tips fra noen som allerede har grønne fingre da

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 17:12   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planter og blomster - i fjellsone

Takløk.
Det overlever vel omtrentlig alt, inklusive skrinn jord.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no