Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bygge eller pusse opp eldre hus?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-09, 19:56   #21
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Jeg ville tenkt som så:
Hva har vi råd til?
Hvor har jeg mest lyst å bo?

I vårt tilfelle ligger alle tomter på nye områder. Jeg vil ikke bo "midt i ei rundkjøring" med bare asfalt og stein rundt meg, og veldig tett til naboer. Derfor skal vi garantert kjøpe gammelt hus. Jeg håper bare vi finner et som er godt vedlikeholdt uten mangler, så skal vi heller klare å oppgradere det hvis det er bare smak det står på.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 20:22   #22
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Vi har bygd hus, og det er mange negative sider ved det:

- Mange dårlige håndtverkere og useriøse firma. Ikke stol blindt på dem selv om de er i en kjent ferdighuskjede, det er ingen garanti :smertelig erfart:
- Selv om man ikke skal gjøre noe selv er det MYE jobb. Det er dyrt å bygge, og de aller fleste velger av økonimiske grunner å gjøre en del egeninnsats på huset. Men i tillegg til dette kommer mange ting man ikke tenker på som garasje og opparbeiding av uteområder, som tar sykt mye tid.
- Man blir boende ganske så lenge på en byggeplass. Hvis man ikke har masse penger tar det ganske lang tid å anlegge plen, busker og blomsterbed. (vi har bodd i huset vårt i 8 år, nå begynner det å se bra ut ute) - og når man endelig føler man begynner å bli ferdig med alt ute så må man begynne å pusse opp og male utvendig.
- Det kan være uoversiktlig økonomisk å bygge. Vi endte opp med konflikt med byggefirmaet og pådro oss ganske mange ekstra omkostninger

Vi har sagt det til hverandre at hadde vi kunne gjort om valget vårt ville vi nok kjøpt et brukt hus. Men vi ville ikke valgt noe som måtte totalrenoveres, men kanskje et hus som er 15-20 år gammelt eller deromkring.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 21:43   #23
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Etter å ha lest tilstandsrapporten på det huset til 1,2 er det helt uaktuelt. Der sto det beskrevet om fuktskader, om behov for drenering og mange ny vinduer. Nei det gadd vi ikke kjente vi. Det er ikke drømme huset, det er ikke drømme tomta, det er ikke verdt det rett og slett.

Det er ingen andre hus tilsalgs pr dags dato, men det sies av megler at det kommer flere.. Vi får følge med. Men akkurat nå heller det veldig mot å bygge.

Dette var også en "byggeplass" da vi flyttet hit, men det kom plen på rull, og med familie m gartneri fikk vi litt trær osv til å fikse her. Mannen har grønne fingre, så det ordner seg nok :-)

Akkurat nå heller vi mot å bygge.....

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-09, 21:44   #24
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Trulte: Jeg har mye mer lyst å bo der vi har reservert tomt, enn der huset står. Det var fordi man tror det økonomisk sett blir billigere og pusse opp dette gamle huset. Men etter å ha lest tilstandrapporten tror jeg jaggu det kan bli dyrere jeg... :S

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 10:15   #25
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Vi har gjort begge deler. Først bygde vi hus i et stort nybyggerfelt og bodde der i en del år. Husbyggingen gikk fint uten de store komplikasjoner og det var et trivelig bomiljø.

Det var helt tilfeldig at vi kom over drømmehuset og drømmeplassen. Gammelt hus med 4 mål tomt. Idyllisk. Ingen naboer som kunne se hva vi la på grillen. Så vi slo til, og det har vi aldri angret på. Huset vi kjøpte er meget bra håndtverksmessig, rette vegger og gulv, ingen negative overraskelser. Det har kostet tid og penger å sette det i en slik stand vi ønsker. Vi har bodd her i 9 år og er ennå ikke ferdig. Men det er litt av sjarmen.

Hvis man skal kjøpe et eldre hus er det alfa og omega å bruke tid på å sette seg inn i husets tilstand og få en reell oversikt over kostnader som vil påløpe. Det er også viktig å bestemme seg på forhånd for hva som må gjøres med en gang, og hva som kan vente.

Lykke til med valget HI, det høres ikke ut som om det gamle huset var noe å satse på, men det kan dukke opp nye.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 13:16   #26
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Skjønner hva du mener Iana! Selv digger jeg gamle sveitserhus og vet om et som ligger fint til. Hadde det kommet til salgs hadde jegnok hatt mer lyst til å pusse opp det tipper jeg, for det er nydelig!
Men dette er et helt vanlig hus, ikke noe å drømme om i det hele tatt. D er bare et hus, som står der... og ikke et som ligger på sagbruket i plankeformat enda

Spørs om vi bare må bygge altså. Tomten vår ligger i enden av en gate.. Det ligger på et platå sånn at tomtene nedom vil være et hakk under oss. Dvs ingen innkikk i hovedetasjen. På venstre side er det en liten dal og en bekk, og et byggefelt på andre siden som er så langt unna at jeg ikke kan se, og det går ikke ann å gå dit heller pga bratt terreng. På andre siden ligger det to hus, men som ligger med "ryggen til". Jeg syns derfor tomta er sånn perfekt at den ikke er øde, men heller ikke midt i byggefeltet.. Den har utsikt til fjord og fjell :-)

Den er egentlig veldig fin!

Huff, det er vanskelig. Jeg kjenner at det hjelper ikkeå ha drømmetomta og drømmehuset, hvis man må leve på havregrøt, aldri kunne unne seg en ferie osv osv.... Blir det sånn? jeg er student nå og snart ferdig. Banken mener at når jeg begynner å jobber går dette bra, men jeg tenker på studielånet også.

Men vi får jo leieinntekter på det andre huset vårt da. Så det dekker jo endel av månedsutgiftene på huset... hm....

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 15:44   #27
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Slik som du beskriver det, hadde jeg jo ikke vært i tvil. Nytt hus.
Tenk langsiktig. Hvor vil du være fornøyd? Det er dyrt å bytte bolig...

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 17:59   #28
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Bygge eller pusse opp eldre hus?

Ja det er det. Dyrt og pes. Og ikke minst er det ikke noe kjekt for ungene!

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no