Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Gode råd for maling av hus?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-09, 17:00   #1
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Gode råd for maling av hus?

Jeg og gubben diskuterer litt hva vi skal gjøre med huset.
Det må beises/males (har ikke sjekka om det er beis eller maling enda) i sommer.
Mannen vil leie inn folk og betale noen for å gjøre det.
Jeg mener det er noe vi strengt tatt kan fikse selv.
Jeg har før beisa et helt hus, men det var ubehandla, så jeg trengte ikke gjøre så mye med det først.

Hva må vi evt gjøre før beising? Vaske? Hvordan, og med hva? Er høytrykkspyler fy-fy? Hvor lenge må huset tørke etter vask?

....og til sist: hvor lang tid må jeg beregne for maling hvis vi skal gjøre det selv? Tror huset har en grunnflate på 120 kvm. Det er kun en etasje som skal males, men den skal til gjengjeld skifte farge fra grønn til hvit-ish.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:36   #2
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Vi vasker alltid huset/bygning med høyttrykksspyler, dette skal iflg min malermesterpappa helst gjøres når det er fuktig i været (gjerne når det regner), da løsner løs maling lettere. Dermed slipper man så mye skraping.

Huset må tørke mange dager, vi pleier alltid vaske bygningen så fort snøen er borte vi da.. Husvask fås hos fargehandler, vi har også på et strøk soppguffe (husker ikke hva det heter).

Tiden er vanskelig å si, det kommer an på om det er flatt osv. Huset vårt er vel 85 kvm grunnflate, halvannenetg med sokkel. Vi brukte en hel helg (inkl fredagskveld) på et strøk, da var vi tre personer som malte hele tiden, men det inkluderte vel også en del rekkverk, samt maler av vinduskarmer underveis. Ene veggen er vanskelig å male pga en skråning, brukte en hel dag bare på den ene..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 18:39   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Mitt beste råd for maling av hus er å ansette polakker.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 18:43   #4
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Mitt beste råd for maling av hus er å ansette polakker.

Du og mannen er enige

Takk for gode råd, Maxine!

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 19:28   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Du kan bruke høyttrykksspyler, men det må gjøres forsiktig - treverket må ikke bli ødelagt og vann må ikke komme inn mellom panelbordene. Dvs. du må holde avstand og ikke ha for høyt trykk. Vi har bare brukt vanlig vannslange og skrape (når det er maling og oljedekkbeis så må du skrape).

Uansett: Husvask først, så mekanisk fjerning av løs maling/dekkbeis - så antisoppmiddel.

Det er ikke noe problem å male selv. Hele flater tar kort tid. Det som tar lang tid er rundt vinduer (fordi maskering tar tid) og rekkverk. Rekkverk er djevelens verk.

Her er "oppskrift": http://www.maxbo.no/Tips-og-rad/Utve...joring-av-hus/

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 19:39   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Jeg er helt enig med mannen din Snippa. Vi malte hus sist sommer, og du verden for en jobb. Vi måtte skrape hele skiten først, så vaske, tørke og male 3 strøk på et digert hus med flere etasjer. Men selve huset er ikke så mye pes å male, men vinduer og andre sånne smådetaljer
Jeg hadde definitivt betalt noen for å gjøre det.

  Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:38   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Rekkverk har vi ikke.

Sjekka malinga nå -det er dekkbeis.
Det er ikke noe løs maling noe sted, så skrapinga tror jeg blir lett match.

Enig i at en polakk hadde vært trivelig, men lommeboka er liksom ikke heeeelt enig der

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 21:40   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Jeg har forresten sandblåst et helt hus før, og så mala karmer, rekkverk og hele huset helt aleine. Men det var ikke kjempegøy, nei.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 02:09   #9
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Gode råd for maling av hus?

Må bare få legge til at man ikke trenger å maskere glass. Man bare maler, og griser man skraper man det vekk med barberblader a la de man bruker på keramiske komfyrtopper.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no