Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-06, 17:58   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Kvinner frifinner for voldtekt

Kvinnelige jurymedlemmer kan være raske til å stemple offeret som lett på tråden. Det kan være årsaken til at mange voldtektstiltalte blir frikjent, viser en unik undersøkelse

Frifinnelsesprosenten i voldtektssaker er langt høyere enn i andre straffesaker. For å finne ut hvorfor, har riksadvokat Tor-Aksel Busch satt ned et utvalg som skal granske spørsmålet. Som ledd i dette arbeidet har man tatt for seg voldtektssaker der juryen har frifunnet i ankesaken, etter at det først var blitt avsagt fellende dom i tingretten. For første gang er jurymedlemmer blitt intervjuet om hva som skjer på juryrommet under rådslagningen i slike saker. Dette er normalt omgitt av dyp taushet.

Resultatet er oppsiktsvekkende: I flere av sakene forteller juryformannen om sterkt fordømmende og moraliserende holdninger overfor offerets oppførsel, og de kvinnelige jurymedlemmene som skiller seg ut som mest fordømmende.Intervjuene er gjort av pensjonert lagdommer Lars-Jonas Nygard. Han forteller at ett av jurymedlemmene skal ha omtalt offeret som en "tøyte", som visste hva hun gikk til. Tre kvinner mente at "en ordentlig jente blir ikke igjen (på nachspielet, red.anm.) slik"."De mannlige medlemmene var ikke enige i dét!", unnskylder juryformannen.Alle sakene dreier seg om overgrep der offer og gjerningsmann har hatt mer eller mindre grad av kontakt før hendelsen. Det er altså ikke snakk om overfallsvoldtekter.

Moralsk pekefinger.

I én sak mente flere av jurymedlemmene at "hun var med opp og var med på klining, da kan hun ikke plutselig ombestemme seg og bli tatt på alvor"."De kvinnelige medlemmene var nok ikke helt fordomsfrie", forteller en annen juryformann, i en sak der alle de fem kvinnene i juryen konkluderte med at samleiet var frivillig, og at voldtekten var diktet opp for å skjule utroskap.En jury består av fem kvinner og fem menn. Hvis minst fire stemmer "nei", skal tiltalte frifinnes.

Ville stoppet.

Nygard mener undersøkelsen gir et bilde av at mange kvinnelige jurymedlemmene er fordomsfulle overfor offeret.- Man finner disse holdningene hos begge kjønn, men på kvinnesiden er den overraskende bred og sterk. Hvis offeret har oppført seg i strid med det disse kvinnene selv har oppdratt sine døtre til å gjøre, så sitter "skyldig"-svaret tydeligvis langt inne, sier Nygard.- Hvordan ville du som dommer reagert hvis en meddommer kalte fornærmede for "tøyte" under domskonferansen?- Da hadde jeg måttet stoppe konferansen, minnet vedkommende om forsikringen som er avgitt og bedt vedkommende om å trekke uttalelsen tilbake. En slik karakteristikk er jo helt usaklig og klart tendensiøs, sier Nygard.

Trenger hjelp.


Nygard mener undersøkelsen viser at jurymedlemmer legger stor vekt på hvordan fornærmede fremstår i retten. Hennes troverdighet trekkes fort i tvil dersom forklaringen er rotete og nervøs.- Ofte gjør ikke disse ofrene noen god figur i retten. Når tiltalte så fremstår som en "kjekk gutt", så brukes dette mot dem. Aktor burde kanskje hjelpe mer til med sin menneskekunnskap under fornærmedes forklaring.- Gjør ikke aktor det i dag?- Det er nok ikke alltid, sier Nygard.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 18:02   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Det siste avsnittet, om hvordan ofrene fremstår i retten, det har jeg hørt om i forbindelse med vold-i-hjemmet-saker. Kvinner som er utsatt for vold i hjemmet vil reagere med så mye frykt når de møter i retten, at de vil fremstå som uartikulerte og lite logiske, de vil ha dårlig sammenheng i forklaringen og ikke ha noen god tidslinje.

Dette er i følge forskere på Alternativ Til Vold på grunn av at man som volds- og voldtektsoffer vil gå inn i en slags primaltilstand, hvor hjernen roper "Fare! Fare! Du må flykte eller finne en måte å nøytralisere situasjonen på!" Og da er hjernen opptatt med det, og det er vanskelig å fremstå som samlet. Selvsagt. Når man er kjemperedd er det ikke lett å ha en grei og sammenhengende forklaring.

Men det jeg ikke skjønner er at jurymedlemmer og dommere vet så lite om dette.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 22-12-06 kl 18:33.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 19:48   #3
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Jeg så dette på nyhetene i dag tidlig, var trøtt og tenkte: dette må være feil, men når jeg tenker meg om litt forundrer det meg ikke. Trist å tenke på at det er så mange fordomsfulle og lite empatiske kvinner i verden.

Lurer også litt på hvor rettferdig en jury egentlig er? Men dette vet jeg ingenting om, utover det jeg har sett på amerikanske TV serier.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-06, 20:29   #4
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Lurer også litt på hvor rettferdig en jury egentlig er? Men dette vet jeg ingenting om, utover det jeg har sett på amerikanske TV serier.

Hvor rettferdig en jury er er vel vanskelig å si noe om? De skal jo i prinsippet representere et utvalg av befolkningen.

Min erfaring (har vært jurymedlem i 6 år) er at slik man valgte ut jurymedlemmer tidligere, de politiske partiene nominerte, så ble det en overvekt av middelaldrende mennesker, gjerne med akademisk bakgrunn. Så hvor representativt det egentlig var kan man jo spørre seg om. Jeg har merket stor endring på det. Nå er utvelgelsesprosessen annerledes, og det merker jeg godt når jeg møter i retten. Tidligere var jeg alltid den yngste (er 31 nå), og spranget opp til nestemann var alltid 15-20 år.
Jeg opplever veldig ofte at forsvarer ønsker å velge meg vekk (de velger vekk 4 jurymedlemmer) når det er voldtektsaker, nettopp fordi jeg er ung og kvinne. Tviler ikke på at undersøkelsen det er referert til her er riktig (selv om jeg ikke har opplevd helt det samme selv, men har hørt kommentarer i nærheten av det som refereres her), og det er jo fryktelig synd. At kvinner skal være så dømmende og lite empatiske er trist synes jeg.

Voldtektsaker er forøvrig noe av det verste jeg er med på som jurymedlem. Det er forferdelig å høre kvinnene måtte fortelle i detalj om hva de har opplevd.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 02:32   #5
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Jeg for min del ville kanskje hatt mere tiltro til en forklaring som var rotete og nervøs. For man kan vel ikke tro at det er lett å fortelle i detalj om overgrepet.
At kvinner ofterer frifinner overrasker meg dessverre ikke.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 07:12   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

"Kvinne er kvinne verst" blir det påstått. Jeg har vel sjelden hørt et bedre eksempel på det enn dette her. Så trist.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 11:18   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

"Kvinne er kvinne verst" blir det påstått. Jeg har vel sjelden hørt et bedre eksempel på det enn dette her. Så trist.

Ja, er det ikke veldig veldig trist? Jeg blir skikkelig lei meg av dette her. For dette betyr at jenter ikke kan gå på nachspiel, kline litt med en fyr eller være litt full, uten at hun har "fått som fortjent" og bli kalt "tøyte", dersom hun blir voldtatt. Er det RART at nesten ingen jenter anmelder voldtekter, dersom de blir behandlet på denne måten i retten? Nesten alle voldtekter er jo bekjentskapsvoldtekter, der nei ikke blir tatt for nei.

Hva er det disse damene i juryen mener? At de eneste "reelle" voldtektene er de der kristne dydsmønstre på vei hjem fra møte i syforeningen blir overfalt av en skummel fyr som lå i buskene? De såkalte busk-voltektene er det forsvinnende lite av. Og de som blir utsatt for den slags, de kan mye enklere sortere i eget hode i fht hvem som var skurken. De trenger ikke å ha skyldfølelse i samme grad, de risikerer i mindre grad å bli mistenkeliggjort.

Jeg bekymrer meg veldig, som jentemamma, for at jenta mi skal bli utsatt for noe sånt, og er opptatt av at hun skal sette grenser og ta vare på seg selv. Og vite at hun er verdt å ta vare på og fortjener det beste. Men ting kan skje. Og da vil ikke jeg oppleve at hun skal dømmes av sine egne medsøstre fordi hun var med på nachspiel eller klinte litt, mens de lar gutten gå fri. Pokker ta dem. Drittkjerringer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 11:34   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Det er veldig deprimerende å lese at det er sånn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 12:58   #9
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er veldig deprimerende å lese at det er sånn.

Her kan jeg bare signere helhjertet. Jeg trodde virkelig at vi var kommet lenger enn som så. Den som sier at 8. mars er en anakronisme kan komme til meg og få seg et realt fiskeklask!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 13:02   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Kvinne er kvinne verst, ja. Ikke overraskende...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 13:37   #11
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Virkelig deprimerende lesning!
Som mamma (til gutt og jenter) fokuserer jeg mye på respekt for andre og andres grenser, og ikke minst empati for andres situasjon og følelser. Jeg håper jeg klarer å gi mine barn så mye selvtillit at de klarer å sette klare grenser for seg selv, for det er ikke alltid lett å si nei. Det gjelder både i slike overgrepssituasjoner og ellers når grensene deres blir utfordret.

Det må selvsagt være lov for jenter å kle seg "utfordrende", kline og flørte og fremdeles bli respektert når de sier "hit men ikke lenger". At det er andre kvinner som moraliserer ovenfor disse jentene og dermed frifinner overgriperne er bare trist ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 16:02   #12
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg for min del ville kanskje hatt mere tiltro til en forklaring som var rotete og nervøs. For man kan vel ikke tro at det er lett å fortelle i detalj om overgrepet.

Dessverre så går det jo ofte veldig lang tid før disse sakene (også) kommer opp i retten. Hvem som helst kan jo ha problemer med å huske (eller ville huske) detaljer etter så lang tid.

Når man i tillegg ofte må sitte i samme rom som overgriperen, så skjønner jeg godt at mange sliter litt ekstra.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 16:17   #13
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Jeg er ikke det minste overrasket. Etter mange år på kvinnedominert arbeidsplass, og som admin i kvinnedominerte nettfora, så har jeg sett hvordan mange kvinner oppfører seg, på godt og vondt. Det er ofte ganske overraskende hvem som fremfører de groveste holdningene, og "kampanjene".

Ellers syns jeg at det er provoserende at retten tillater jurymedlemmer og meddommere å uttalt basere sine vurderinger på "sladder-fakta", som artikkelen over viser til.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 00:37   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Jeg har aldri frifunnet noen i voldtektssaker de 8 årene jeg satt som meddommer.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 01:38   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner frifinner for voldtekt (Aftenposten)

Jeg leste også artikkelen og ble ganske deppa og litt overrasket over den. Jeg trodde virkelig at vi var kommet lenger.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no