Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Musikk til åtteåring?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-15, 18:13   #1
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Musikk til åtteåring?

Sønnen er i ferd med å vokse seg vekk fra den obligatoriske barnemusikken og jeg forsøker desperat å styre han i andre retninger enn Hits for Kids o.l. Er det noen som har tips, både i form av konkrete artister og i forhold til metodikk?

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 18:18   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Talking Heads, David Bowie, Skambankt, Michael Jackson, Dum Dum Boys. Mine sønner er kraftig manipulert, det er til deres eget beste.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 18:21   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Ville går stadig og nynner på Imperial march fra Star Wars, og Oslo Ess.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 18:28   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Karpe Diem og Kaizers har lykkes her, og også enkeltsanger av Placebo, Pulp, Blondie, Marit Larsen og Eggum.

Men vi slipper ikke unna Katy Perry, DJ Broiler og Cir.cuz helt, ass.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 18:51   #5
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Wow! Imponert over så kjapp respons!

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 18:58   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg er mest opptatt av musikkjærlighet i denne fasen, og å eksponere dem for kvalitetsmusikk. Å fortelle mine barn hva de skal like, funker direkte dårlig.

Det viktigste praktiske tipset er egentlig sin egen Wimp-liste (eller Spotify), helst en de kan ha offline på en device de har tilgang til. Så oppfordrer vi dem til å legge ting på listen, når som helst når de gir uttrykk for at de liker noe. Min sjuåring har 214 låter på sin favoritt, ser jeg. Og hun sitter på rommet sitt nuh og hører på musikk.

Du traff en nerve her.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 19:00   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.965
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Nå har ikke jeg den aller mest avanserte musikksmaken selv, men jeg har lykkes i å få ungene til å synes at min musikk er til å leve med. Og det var med stor glede jeg konstaterte at snuppa likte konserten med Karpe Diem bedre enn den med Justin Bieber.

Men uansett går det for det meste i listepop.

Jeg antar at de blir litt mer sofistikerte etter hvert. Eller ikke. Musikkgleden er i hvert fall på plass hos begge.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 19:03   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg er tilhenger av å pumpe de fulle med kvalitet, og være ærlig på at det finnes mye søppel. Litt som med mat. (Og musikk er jo mye viktigere. Sjelens helse, og så videre.)

... og jeg er streng på hva jeg vil høre her hjemme. Tekstene til Erik & Kriss er like uaktuelt å høre på her, som å se Paradise Hotel.

Ungene mine kommer til å ende som afterski-DJ-er i pur trass.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 19:06   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg som hører på Fan, fan, fan hadde ikke så mye å komme med.

Men joda, jada. Jeg forteller at jeg ikke synes det er bra, hverken på tekst eller kvalitet. Jeg har valgt å ikke sensurere musikk likevel. Videoer har derimot blitt banned.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 19:11   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Thåstrøm før DJ Broiler anyday. Jeg trigger ikke på banning, men Ølbriller-låta til E&K tippet kraftig over i kvinnesyn, ass.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 19:16   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Candy, dette har vi diskutert noen ganger før, minnes jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 21:50   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jepp, og vi er jo ikke uenig om mål, bare virkemidler.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 22:50   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Queen

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-15, 23:38   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.833
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Poenget er å kjøre på med musikk du liker, på full guffe og ved alle anledninger.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 14:42   #15
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Talking Heads, David Bowie, Skambankt, Michael Jackson, Dum Dum Boys. Mine sønner er kraftig manipulert, det er til deres eget beste.

Talking Heads ruler i heimen! Litt redd for at guttungen skal sette fyr på huset, men fantastisk å høre at en gammel favoritt nå dundrer ut av anlegget, fremført med en litt særegen andrestemme -for full hals!
En innertier av et tips, tusen takk!

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 15:00   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Barn liker Queen og Freddie Mercury. Jeg sa ikke at det alltid var bra.

ABBA er evergreen.

Gabrielle får vel ringe sjøl, men han høres ikke ut som om han er interessert, så bare gå videre med livet ditt. Sånn malapropos.

Greia er at vi gæmliser liker gæmlismusikk. Har omsider lært at mine favorittforfattere ikke duger blant dagens unge, og tenker at det nok gjelder musikk også.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 17:24   #17
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

[quote=Charlie;4153934]Barn liker Queen og Freddie Mercury. Jeg sa ikke at det alltid var bra.

Tror ikke det er slik at man kategorisk kan si at barn liker Queen og Freddie Mercury. Kategorisk kan man vel heller si at barn er fullstendige ulike, akkurat som folk i andre aldersgrupper..

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 11:10   #18
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Talking Heads, David Bowie, Skambankt, Michael Jackson, Dum Dum Boys. Mine sønner er kraftig manipulert, det er til deres eget beste.

Talking Heads ruler i heimen! Litt redd for at guttungen skal sette fyr på huset, men fantastisk å høre at en gammel favoritt nå dundrer ut av anlegget, fremført med en litt særegen andrestemme -for full hals!
En innertier av et tips, tusen takk!

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 13:38   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Shazam-app på telefonen (sånn at de kan shazame låter de hører og liker) og tilgang til Spotify.

Hvis ungene vil høre på One Direction, så er det greit for meg. Det viktigste er at de finner sin egen smak.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 13:44   #20
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg som hører på Fan, fan, fan hadde ikke så mye å komme med.

Men joda, jada. Jeg forteller at jeg ikke synes det er bra, hverken på tekst eller kvalitet. Jeg har valgt å ikke sensurere musikk likevel. Videoer har derimot blitt banned.

Fan, fan, fan.

Jeg sensuerer heller ikke musikk, men det er virkelig ikke alt av musikkvideoer jeg føler for å eksponere de for. Jeg hører mye musikk, og hører litt forskjellig, så ungene blir følgelig eksponert for en del forskjellig. (Barnemusikk har jeg visst aldri maktet høre på, så det vet de vel knapt hva er ... )

Seksåringen er svak for Adele, femåringene digger Kate Perry og Sia. Syngedamer er tydeligvis greia.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no