Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Musikk til åtteåring?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-15, 13:53   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg sensurerer ikke musikk jeg heller. Jeg bare velger å bestemme selv hva jeg utsetter egne ører for, og har ikke noen flere sperrer på å fortelle barna hvorfor Erik&Kriss er søppel, som hvorfor Paradise Hotel er søppel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 14:10   #22
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

JEG sensurerer gjerne musikken hører på. Kjører ikke totalforbud på annet enn låter med ekstreme tekster, men han får lære seg å forstå de forskjellene mellom kvalitet og europrismusikk. Selv om den grensen av og til kan være vag. Spiller han type One Direction, lar jeg han tydelig få se at dette synes pappa er teit..

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 14:12   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Greien er vel å fortelle hvorfor man reagerer på kvaliteten. De kan få høre på så mye musikk de bare vil i genre jeg ikke liker, men det er kvalitetsforskjeller i alle genre. Og det er ikke rom for kvinnehatende eller sexistiske tekster hos meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 14:17   #24
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Det er vel omtrent der jeg har min linje, også. Ikke sexistisk, ikke rasistisk, ikke alkohol-/rusfremmende (det får vente noen år..).

Har ingen sjangerfordommer, men det må være kvalitet. Og kvalitet kan defineres, selv om det ikke alltid er like lett.

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-15, 15:07   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

10-åringen min blir oppriktig knust hvis jeg prøver meg på den "Broiler og E&K har dårlig musikkvalitet". Som i hulkegråt og såret. Han synes det er ekstremt dårlig gjort av meg å disse hans preferanser, fordi det er det samme som å si at han føler feil.

Jeg har sagt hva jeg mener, og lovet å la det ligge.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 15:18   #26
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

10-åringen min blir oppriktig knust hvis jeg prøver meg på den "Broiler og E&K har dårlig musikkvalitet". Som i hulkegråt og såret. Han synes det er ekstremt dårlig gjort av meg å disse hans preferanser, fordi det er det samme som å si at han føler feil.

Jeg har sagt hva jeg mener, og lovet å la det ligge.

Å bruke argumentet "dårlig musikkvalitet" er neppe veien å gå i forhold til en tiåring. Forsåvidt i forhold til folk flest dessverre.

Men det må da gå an å si at tekstene suger? Uten å la barnet føle seg nedverdighet. Lyrikken til både Broiler og E&K har da et stort potensiale for å danne grunnlaget for en saklig diskusjon om både generelle kvalitetskriterier og ikke minst innhold?

__________________
sappo
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 15:40   #27
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg unner barna mine av fullt hjerte å finne frem til musikk selv og utvikle sin egen smak. Når de er små er det jo vi som bestemmer hva de skal høre på, men 12-åring har vært nysgjerrig og utforskende på egenhånd i flere år og har stor, stor glede av musikk. Så får det heller være at det er listepop hun sverger til. Jeg skal til og med på 1D konsert, så jeg er veldig raus og fordomsfri på området.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 15:45   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

1D er jo bare søte og uskyldige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 15:50   #29
sappo
Fullverdig medlem
 
sappo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
sappo er litt kul
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

God smak og evnen til å skilne mellom god og dårlig kvalitet må læres som alt annet. Og derfor nødvendigvis læres bort, det er et foreldre- og voksenansvar.

Det betyr ikke at du fratar ungene frihet til også å høre på, og finne kvaliteter i, den musikken venner og jevnaldrende hører på.

Men strekker meg problemfritt og med god samvittighet nært opp til grensen for indoktrinering, om det blir nødvendig. En viss kulturell dannelse er obligatorisk, etter min mening er det noe av det viktigste vi kan gi barna og samfunnet de skal vokse opp i. Alt annet er en unnlatelsesynd av verste sort. Så det.

(Og svaret var til Røverdatter..)

__________________
sappo

Sist redigert av sappo : 06-02-15 kl 15:51. Årsak: Presisering
sappo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 21:04   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg liker verken sensur av bøker eller musikk, men i jula satte jeg en stopper for den derre julesangen til Ylvis ( ) og en sang om nissefar og tissemann og sexy damer uten klær. Men til og med moren min utbrøt litt indignert: "Det er jo bare en sang!"


Sist redigert av Hyacinth : 06-02-15 kl 21:09.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 23:44   #31
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg er direkte uinteressert i musikk. Hører kun på radio eller lydbøker. Mannen er sånn litt interessert og ingen av ungene hører på på Justin Bieber eller andre sånne ungdomsidoler. Dvs de hører nok på noen "syngedamer" jeg ikke kan navnet på, men de hører også på Kiss, Queen, Dum Dum Boys, The Doors, Bruce Springsteen. Litt sånn ymse gamlismusikk. Kiss kommer fra barnehagen, resten fra faren.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 00:10   #32
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.029
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Poenget er å kjøre på med musikk du liker, på full guffe og ved alle anledninger.


Derfor ber mine to 5-åringer om å høre Sabaton og Dio i bilen. (Og Kaptein Sabeltann...man må svelge noen elefanter for å få spise noen karameller.(

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 18:22   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Man må jo bare.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 22:23   #34
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

1D er jo bare søte og uskyldige.

Ja, jeg tenkte vel mer på kvaliteten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 23:21   #35
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.691
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Min far er stor musikk- elsker og innehaver av rundt 10 000 lp- plater. Ivrig konsert- gjenger (og festival) også i dag. Han har alt mulig, virkelig, og elsker å oppdage ny musikk enten det er rock eller kinesisk folkemusikk. Spilte i rockeband, åpnet musikkforetning, hadde musikkprogram på radio osv.

Selv hørte jeg på listepop og digget NKOTB som fjortis. Han disset aldri det, men forærte meg Absolut music- cder og billetter til NKOTB. Elsker han fortsatt for det.

Poenget mitt er å la barna få glede av musikk. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan introdusere musikk man synes er bra selv, men likevel viktig å la dem få ha egen smak.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 02:04   #36
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg er en musikkelsker, i et musikkmiljø og får gjerne litt tyn for noe av musikken jeg hører på (svensk skranglepop, EMD, Tropical House) men skiter i det og står fjellstøtt for for det jeg liker.
Jeg har noen minimennesker i livet mitt som ikke er blitt introdusert for musikk fra fødsel, og opplever at disse småingene veldig gjerne fenges av elektronisk musikk.
Jeg spiller siste Røyksopp, ulike mikser av f. eks Dillon Frances, Kygo eller Matomas soundcloudopplastninger og det til stor begeistring hos disse små.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 09:11   #37
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Musikk skal skape følelser og ekko.
Det kan skje både når jeg hører på Hanna Montana, Kaizers eller Foo Fighters.

Spill musikk du liker. Fortell barna hva musikken gir deg. Målet må vel være at musikken skal gi ungene dine de positive opplevelsene den gir deg.
Og ved at du forteller om bra saker, vet de hva de skal kjenne/lete etter. Mulig finner de det i Bowie, eller kanskje i Erik og Chris.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 12:47   #38
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.


Poenget mitt er å la barna få glede av musikk. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan introdusere musikk man synes er bra selv, men likevel viktig å la dem få ha egen smak.

Veldig enig. Vi har også et hjem med mye musikk og barna er oppvokst med musikk fra de var babyer. Da er det ekstra viktig at de får mulighet til å utvikle sitt eget forhold til musikk uten innblanding og uten at vi griper inn for å hindre dårlig kvalitet/dårlig språk/whatsnot. Selvsagt hvis de har interessen i utgangspunktet da.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 20:14   #39
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Opprinnelig lagt inn av sappo, her.

JEG sensurerer gjerne musikken hører på. Kjører ikke totalforbud på annet enn låter med ekstreme tekster, men han får lære seg å forstå de forskjellene mellom kvalitet og europrismusikk. Selv om den grensen av og til kan være vag. Spiller han type One Direction, lar jeg han tydelig få se at dette synes pappa er teit..

Du tuller nå? Evt. foreslår jeg at du kutter "dette synes" fra den siste setningen, så passer det bedre.

Jeg har ikke som kampsak at ungene skal høre 1D og den type musikk, men å håne barna fordi de hører musikk som kanskje ikke akkurat kommer til å bli et varig forhold synes jeg er arrogant og viser mangel på respekt for barna. "Jeg er voksen, derfor vet jeg best. Uansett."

Barna må få høre på det som kommer dem for øret mener jeg. Det er selvsagt verdifullt å fore dem med annet enn listepop og døgnfluger, og jeg tror det er noe som gir avkastning på sikt.

(Jeg har ikke tatt med tekster som ikke passer seg for barneører her, det synes jeg vi har et naturlig ansvar for å sensurere bort.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 20:20   #40
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Musikk til åtteåring?

Jeg er ikke spesielt musikkinteressert, og henger sikkert litt i 80tallet når det gjelder musikk. Dette preger ungene selvsagt, så for tiden vil de høre OleiDole. De har også har perioder med DDE(det er farens feil, ikke min), og jeg nekter dem ikke å høre det. En periode var det Jonny Cash, i det hele tatt mye forskjellige greier.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no