Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Et restaurerings-prosjekt

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-08, 21:48   #61
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Så spennende! Det kommer til å bli kjempefint. Gleder meg til å følge med her

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 21:54   #62
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

A er syk, så i dag har jeg ikke fått vært så mye nede på "byggeplassen". Sendte kamera med mannen da de gikk ned for å ta sisteøkta, og venter spent på bilder som viser dagens innsats. Har hørt rykter om at første vindu er på plass

Ellers blar jeg i fargekart, og lurer på hvilken farge jeg skal male gulvene i. Vil ha de lyse, og har tenkt på lys grå, men lurer på om det blir kaldt.
Kanskje latte, efenben eller en farge som heter "lys nougat" (litt mørkere)?
Lurer også på hvordan jeg skal overflatebehandle de nye gulvene vi skal ha i førsteetasjen. Det blir heltre gulv (furu?). Jeg er glad i malte gulv, men lurer på om det er for galt å male helt nye gulv, at de derfor må lakkes / oljes / beises?

Mottar gjerne tips og synspunkter...

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 21:57   #63
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Jeg vurderte nougat på hyttegulvet vårt, men den kan visstnok bli litt rosa og da slo jeg det fra meg. Vi valgte sand, og det ble kjempefint.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 21:59   #64
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Jeg ville styrt unna lakk - foretrekker olje. Dersom man gjør det riktig, er det mye enklere å utbedre skader. Dessuten får man en mattere overflate enn med lakk.

LIker best malte gulv selv.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:03   #65
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Jeg ville styrt unna lakk - foretrekker olje. Dersom man gjør det riktig, er det mye enklere å utbedre skader. Dessuten får man en mattere overflate enn med lakk.

LIker best malte gulv selv.

Heller også mot olje, siden jeg er enig med deg at lakk ikke er finest. Lakk blir liksom så hardt og blankt, og ikke helt den stilen jeg vil ha i huset. Men er det greit å vaske olja gulv?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:05   #66
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Vi har oljede furugulv her, og jeg synes ikke det er noe problem. Det viktigste er å slipe godt over før man oljer, fukte gulvet og slipe med fint papir slik at man slipper at busten reiser seg. Det gjelder jo uansett. Det som er deilig med olje, er at man kan "flekkolje", man må ikke ta hele gulvet dersom det er litt tørt noen steder.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:08   #67
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg vurderte nougat på hyttegulvet vårt, men den kan visstnok bli litt rosa og da slo jeg det fra meg. Vi valgte sand, og det ble kjempefint.

Rosa må det ikke bli Mener mamma har malt "sand" i deres gamle hus. I fargekart ser den for meg litt kjedelig ut, men fargekart er jo håpløst. Det er jo bare en line firkant...

Siden jeg vil ha samme farge på alle gulvene, men ikke samme farge på alle veggene, så må jeg finne en nøytral gulvfarge, men som likvel ikke blir kjedelig.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:10   #68
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Sand er veldig nøytral, derfor går den til alle farger.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:11   #69
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Vi har oljede furugulv her, og jeg synes ikke det er noe problem. Det viktigste er å slipe godt over før man oljer, fukte gulvet og slipe med fint papir slik at man slipper at busten reiser seg. Det gjelder jo uansett. Det som er deilig med olje, er at man kan "flekkolje", man må ikke ta hele gulvet dersom det er litt tørt noen steder.

Hvordan blir netodikken når man skal førstegangsbehandle et nytt gulv?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:18   #70
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Hvordan blir netodikken når man skal førstegangsbehandle et nytt gulv?

Mener du nytt ubehandlet gulv?

Vi gjorde det slik:
Vask gulvet grundig med trerens (fås i malerforretning). La det tørke helt. Slip lett over med fint papir (100/120), ggjerne med papir på stang slik at du kan stå og gjøre det.
Støvsug.
Fukt gulvet lett, dusj det med en sprayflaske e.l. Slip en gang til.

Olje det:
Følg bruksanvisning på pakken, men i hovedsak: hell ut olje i et ikke altfor stort felt. Dra det ut med en nal. La det trekke inn i gulvet 20 min, sørg for at det er blankt over hele. Dra av overskytende olje, og hell på litt til på neste felt. Gni oljen på det første feltet inn i gulvet, poler gjerne.

Fortsett til du har tatt hele gulvet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:23   #71
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Tusen takk Observatøren!
Jepp det blir nytt ubehandla tregulv i første etasje, mens trappa og andre etasje beholder sine gamle gulv, men de skal males om (de er mørke brune og veldig slitte nå). I den nye yttergangen blir det skifer eller fliser.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-08, 22:36   #72
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Vi skal snart legge nytt gulv i "ny"-huset, men jeg tror det blir bambus denne gang. De malte gulvene skal få ny farge, riktignok.

Jeg kan forresten tipse om Kronegulv, de har et ferdigoljet furugulv med hvitpigment, veldig pent. http://www.maxboshop.com/prod/seeprod.php?pid=8&id=38

Vi la dette for snart 5 år siden, og det har hittil ikke hatt behov for mye etterbehandling.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 23:52   #73
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Bare 12 vinduer igjen
...og en del annet som gjenstår, men det går framover



http://blogshg.blogspot.com

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 00:16   #74
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Nå har jeg lest og sett bilder i bloggen din. Utrolig spennende prosjekt! Skal dere bruke det som fritidsbolig eller helårsbolig?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 06:29   #75
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Hvis dere vil adoptere meg, er det helt greit.

Jeg blir så utrolig imponert over folk som fikser og ordner selv, altså.

Dette blir et nydelig hus, tror jeg. Lykke til!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 09:12   #76
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Jeg følger også med fra sidelinja. Liker slike serier som dette

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 10:42   #77
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Så flinke dere er! Er helt imponert

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 18:43   #78
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nå har jeg lest og sett bilder i bloggen din. Utrolig spennende prosjekt! Skal dere bruke det som fritidsbolig eller helårsbolig?

I første omgang blir dette fritidsbolig, men vi kommer til å være her mer og mer, etter som vi nå overtar gården som huset er en del av. I dag bor vi en drøy time herfra. På sikt er det ikke umulig at vi flytter hit, og kanskje inn i det nyrestaurerte huset for en periode, men vi snakker også om at det vil være behov for å bygge et større hus.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 22:21   #79
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Første veggen er ferdig, og det blir rett og slett et fantasktisk fint hus!
Jeg elsker dette huset, og kunne tenke meg å flytte inn med en gang!



Taket skal også skiftes, og hjørnene blir tatt i tilknytning med tilstøetende vegg. Foran inngangen skal muren pusses og det blir 60 cm med skifer før det kommer et lite trinn ned til bakken.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-08, 23:18   #80
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et restaurerings-prosjekt

Herlighet, skal si dere står på! Huset kommer til å bli nydelig!

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no