Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Orkidé

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-08, 11:05   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Orkidé

Jeg fikk en helt nydelig orkidé av min kjære på fredag.

Problemet er at alt av planter har jeg en lei tendens til å ta livet av.

Hvordan steller jeg denne?

Har den midt på studebordet nå.Der er det midt i mellom sol og skygge

Skal den stå i sol eller skygge?
Hva med vanning?

Hun i blomsterbutikken sa at den skulle gjennomvannes en gang i uken.
Altså fylle potten med vann og deretter helle av det som er for mye.
Mener jeg leste et annet sted at den skal vannes en gang i måneden?

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 11:09   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkidé

Orkidéer skal stå lyst. Jeg vanner en gang i uken, setter dem i kjøkkenvasken og lar kranen renne noen minutter, lar dem så stå til de har rent godt av seg før jeg setter dem tilbake.

Du vil muligens få råd om "ett eggeglass i uken", det er feil, og altfor lite.

Stort mer enn dette gjør jeg ikke. Ett år satte jeg dem ut i hagen da jeg var på ferie, og det så de ut til å ha hatt veldig godt av, for blomstene nærmest sprutet ut da jeg tok dem inn igjen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 11:43   #3
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Orkidé

Har mine i sol, men ikke direkte sol, og får et eggeglass vann i uka. De står lenge. Minst 3md. Også spirer de igjen etter en stund.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 11:49   #4
Elis
*Happy*
 
Elis sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 1.739
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Orkidé

Jeg kjøpte min første orkide på onsdag. På potta stod det følgende:

Plasseres lyst, ikke i direkte sollys. Blomsterstengelen bør skjæres bort etter blomstring. Vannes ved å senke krukken ned i vannbad. Min temp. 18 grader.

Så nå er jeg spent på hvor lenge jeg klarer å holde liv i den.

__________________
Elis
1996 ~ 2000 ~ 2003
Elis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 12:06   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkidé

- skylles i springen og la renne av, en gang i uken
- gjerne orkidégjødsel i vår/sommer-halvåret
- stå lyst, mine står i vinduskarmen men her er det ikke så ofte veldig varm sol
- ikke trekk! Ikke kald (åpent vindu) og ikke varm (ovn).
- se hvor langt ned stilken visner før du klipper av.

Rusler og vanner mine nå, jeg vanner de alltid i helgen, da husker jeg det.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 12:07   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkidé

Gjennomvanner x1 pr.uke.
Står nogenlunde lyst, men erfaring er den at de trives nesten hvor som helst.
Ikke flytt de fra plassen du først har satt de. Det har ikke mine likt.
Knip av blomster som er visne.

Har aldri fått mine til å blomstre igjen, så når de er ferdige har jeg bare kastet de. Synes orkideer er såpass billig nå at jeg heller kjøpe ny enn å vente på ny blomstring.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 12:10   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Orkidé

Orkideer er det eneste som overlever her hos oss. En av orkideene har jeg hatt i 6 år og den blomstrer flere ganger i året. Jeg tror svaret på hvorfor de overlever er at de står lyst og at jeg er elendig til å ta meg av planter. Jeg glemmer å vanne dem og det kan gå ukevis mellom hver gang. Når jeg ser de holder på å tørke inn får de vann.

Det er mange som sier at de som er flinkest med blomster ikke er særlig flinke med orkideer.. Tror det kan være noe i det. Besteforeldrene mine var ikke flinke med orkideer, men de fikk alt annet til å blomstre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 12:15   #8
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Orkidé

Siden orkideèr opprinnelig vokser i regnskog, så kan det være lurt å rense røttene for bark og la de ligge i vann i 3-4 uker. Vannet skiftes ut hver da.
Etter at jeg begynte med det, så får jeg tilbake blomster hyppig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 12:18   #9
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Orkidé

Orkidèer er en av de få plantene som overlever her også. Og grunnen til at planter ikke overlever her er at jeg vanner veldig sjelden. Så derfor ville jeg tro de ikke skal ha så mye vann i hvertfall.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 13:11   #10
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Orkidé

Orkideer satte jeg meg ordentlig inn i for et par år siden, og lærte følgende:

*Stå lyst, men ikke i direkte sollys
*Gjennomvannes 1 gang i uken ved å senke krukken ned i lunkent vann i 30 min, før du lar den renne godt av seg før du setter den tilbake i potta
*Skal ikke ha vann oppi bladkrona
*Orkidégjødsel om sommeren
*Klippes ned til 3. ledd når den er ferdig blomstret
*Gjerne en litt gjennomsiktig potte så den får godt med lys

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-08, 15:56   #11
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Orkidé

Jeg lar den få skikkelig påfyll en gang i uka, og lar det renne av seg før jeg setter den tilbake.
Etterhvert gir alle bomstene tapt her, da lar jeg den bare tørke ut i flere mnd.
En dag finner jeg ut at jeg skal begynne å vanne de igjen, og etterhvert er det liv igjen.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 23:49   #12
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Orkidé

Jeg lar mine tørke før jeg vanner de jeg, mer enn ett eggeglass, har orkideer som har blomstret for 12. gang

Og når de har blomstret så klipper jeg de ned.

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 22:03   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Orkidé

Jeg gjort som de andre her med moderat sol og gjennomvanning en gang i uka.
Akvarievann er helt perfekt både i temperatur og gjødselmengder. Jeg tar 10 liters bøtta og tar runden med å "drukne" hver plante godt og så sette den rett i potta si igjen mens vannet renner ned. Bruker lange smale potter som gjør at overskuddsvannet får ligge i bunnen og dampe opp resten av uka før neste vanning.
Akkurat nå har jeg 6 skikkelig sværinger i blomst rett bak meg
Når de visnter ned roer jeg litt på vanning, og setter dem i et nordvendt vindu til jeg ser at det kommer nye skudd.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no