Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvordan organiserer dere bilder?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-12, 18:42   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg syns selv jeg har en helt strålende organisering av bildene mine. Siden jeg ikke vil gi helt slipp på papirkopier i album fordi jeg syns album er godt egnet til å se på bildene i så samler jeg de fineste bildene i album. I tillegg lager jeg et album til hver av ungene med 3-4 bilder fra hvert år for at de skal se hva de drev med da de var små når de blir voksne. Sommerbildene lager jeg fotobøker av.

I teorien.

I praksis har jeg nå nettopp gjort ferdig sommerfotoboken fra 2009 og skal begynne på 2010 og 2011. Jeg må gå gjennom tusenvis av digitalt lagrede bilder fra ca. januar 2010 og til nå får å finne ut hvilke som skal bestilles og settes i album. I tillegg må jeg lage lillesøsters album med bilder fra hvert år, litt flere enn bare en side fra hvert år de første årene for det har storesøster fått i sitt album, jeg må også sette inne bilder fra oktober 09 - januar 10 i albumene sine. Og sortere alle bildene jeg har fått av svigermor, mamma og andre som gir meg bilder av ungene i mellomtiden. Og finne ut hva jeg gjør med skole- og barnehagebilder.



Men jeg skal gjennomføre systemet mitt for jeg syns det er nitrist å bare ha bildene lagret digitalt. : optimist:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 18:58   #2
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

I ei skuffa, på diverse pc'er, litt rundt om kring. Eg har store planar om å lage album og fotobøker, men ting tar visst ekstremt lang tid.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 19:09   #3
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg har laget to album fra de to første årene. Klippet og limt inn. Grusom jobb.. men det er nå gjort.
Så har jeg satt noen bilder fra den tiden og noen få i tiden etter det inn i et album han fikk til dåpen. Han går i 2.klasse nå. Har laget noen fotobøker også. Men ikke så mange. Tre kanskje? Den ene går vel over to år tror jeg..

Jeg har heldigvis bare ett barn

Så har jeg to album med samme bilder som de jeg klippet og limte inn som er laget i ettertid til pappan hans. Han vil ikke ha dem, så jeg tar vare på de. Enten får guttungen de selv når han blir stor/voksen. Eller så får pappan de hvis han ombestemmer seg.. Jævla surt å ha sittet og sortert bilder og styra bare verre og så vil han faen meg ikke ha de.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 19:10   #4
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg lager en fotobok for hvert år som vi har selv og gir også et eksemplar av til besteforeldrene (og oldeforeldrene). Fotobøkene står i bokhyllen og kan leses/sees i av den som vil. I tillegg lager jeg en egen fotobok for ferieturer.

På pc'en bruker jeg Photoshop Elements og tagger alle bildene med navn på personer, sted og begivenhet. Eks Mex og lillebror, Julen 2011, Lillehammer. På den måten er det lett å søke opp igjen bilder for senere bruk.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 19:17   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.552
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Hvor mange sider har du i en fotobok som er for et helt år? Jeg tenkte nemlig å lage fotobok av ungens første år, menneh... Det ble litt dyrt med så mange ekstrasider.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 19:21   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Vel, jeg liker også fotobøker og intensjonen er å ha årlige bøker med de flotteste bildene. I realiteten har jeg ca 45.000 bilder som ligger usortert på en ekstern harddisk- noen dobbelt- etter en harddiskkræsj for 2 år siden.

Jeg tror mitt nyttårsforsetter blir å begynne med 2011 og bli ajour, finne en fornuftig måte å gjøre dette jevnlig på, og så kan jeg gå tilbake til 2001-2002...

Med andre ord, ingen gode tips!

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 19:23   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Og- mannen min fikk en super fotoscanner til jul. Han får gleden av å scanne bilder vi får på andre måter enn digitalt. Det er heldigvis ikke ofte.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 20:15   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Digitalt og katalogisert i Lightroom. Lager fotobøker hvert år (siden 2005). Har nå også begynt å lage fotobøker fra ferier og sånt. Har laget diverse andre fotobøker også.

Fikk meg Lightroom i januar i fjor og brukte noen måneder på å katalogisere alle bilder som jeg har. Det var vel verdt innsatsen. Jeg laget fotobøker til alle vennene til eldstemann da de sluttet i bhg, da trengte jeg bare å søke på navnet på hver enkelt venn i Lightroom for å hoste opp bildene med disse og voilá, størstedelen av jobben var gjort for å sette sammen en fotobok!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 08:44   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvor mange sider har du i en fotobok som er for et helt år? Jeg tenkte nemlig å lage fotobok av ungens første år, menneh... Det ble litt dyrt med så mange ekstrasider.

Årets fotobok var 21*21 cm med 36 sider og ca 200 bilder. Jeg bestilte når det var 40% avslag så det ga en pris på 150kr pr bok.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 08:47   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Det var ikke gale. Trodde fotobøker var steindyrt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 08:55   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Vi har laget fotobøker for hvert kalenderår de siste 3-4 årene. Det er familiens bildeårskrønike, vi lager 3 stykker, beholder et eks selv og gir bort de to andre til besteforeldre. Vi har tre barn, så tanken er jo at de til slutt vil arve bøkene av oss slik at de har et fullt sett hver.

Ellers er jeg på jakt etter det riktige stedet å ha back up av alle bilder på. F.eks flickr etc

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 08:57   #12
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg laster opp på fotoknudsen bare de beste bildene, og så lager jeg en familiebok som vi kjøper i 4 eksemplarer. En til hver av barna og en til oss voksne. Den blir på ca 60 sider, og tror det var ca 300 kr stykket, men det er uansett mye billigere tilsammen enn å bestille papirkoper nå og da som jeg ellers ville gjort. Jeg har gjerne en ekstra blank side til slutt til å lime inn bilder fra ander/fotagrafbilder som man ikke her digitalt.

Når jeg ser barnas glede i å bla i disse bøkene er det verd jobben!

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 09:07   #13
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Foreløpig godt organisert på ekstern hardisk.
Etter år og mnd.
Har som de fleste andre planer om å lage album og fotobøker. Begynte bra.....
Men i album har jeg kommet kun til mars 2008
Men håper å klare å bli ferdig før ungene er konformanter.....

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 09:11   #14
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg har et halvt album til 2000-barnet. Og så har vi vel laget to fotoøker fra ferier. Har mange bilder på ekstern harddisk, men planen er å få laget fotobøker fra hvert år.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 09:44   #15
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg lager album til alle tre. Jeg burde kanskje heller lage fotobøker, men jeg limer inn litt av hvert i albumene da. Er ferdig tom yngste sin 1-års dag, han blir 5 straks
Bilden ligger på data'n, organisert i mappe pr.dag og så legges de inn i mappe for riktig måned og så legges den i en mappe på riktig år.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 11:02   #16
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg ser at dere nevner både Photoshop Elements og Lightroom. Hva er forskjellen på disse? Jeg tror jeg trenger en av dem, men hvordan vet jeg hvilken?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 11:04   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg har begge deler. Elements har en enkel katalogiseringsverktøy, men er hovedsakelig et bildebehandlingsprogram. Lightroom har en enklere bildebehandlingsfunksjon, men er i hovedsak et katalogiseringsverktøy.

Jeg bruker Lightroom og slår til med Elements i spesialtilfeller.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 11:30   #18
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Alle tre har babyalbum, som jeg ikke har gjort ferdig. Men de minste elsker å kikke i den likevel. Så jeg burde absolutt gjøre dem ferdig.

Ellers kjenner jeg dette igjen:

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

I ei skuffa, på diverse pc'er, litt rundt om kring. Eg har store planar om å lage album og fotobøker, men ting tar visst ekstremt lang tid.

Men prøver å samle digitale bilder i en mappe, med undermapper. Har helt kuttet å bestille papirkopier, da de bare ble liggende.
Etter et datakrasj for noen år siden, forsvant også barnebilder for vel 2 år Har lært å ta sikkerhetskopier nå.

Ser her er mange som får laget foto-bøker. Kanskje det kunne være en idè for meg også. Tror barna ville ha stor glede av det også

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 12:13   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Hva er forskjellen på å organisere bilder her og i mapper på pc-en? :domm:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 12:24   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.545
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan organiserer dere bilder?

Jeg har kjøpt album for å lage til Knerten.
Jeg har ikke gjort det engang til Mikro.

jeg skal lage album av bildene fra bryllupet vårt også.

ja, sånn i teorien.

I praksis har vi ikke fremkalt noe siden før Knerten ble født, så jeg heller snart mot fotobøker likevel...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no