Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-13, 10:19   #41
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, jeg mener selvfølgelig det bør veldig betraktelig bedre lønnet enn det er. Men jeg mener at lønn ikke bør være hovedmotivasjon for å være avlastning/besøkshjem.

Jeg kjenner opptil flere som har ekstrajobb i barnevernet - på institusjonsboliger - mer eller mindre kun for de ekstra pengene. Å ta slike vakter er mildt sagt godt betalt. Lærere f.eks. som har ekstrajobb i sommerferien. Er det galt? At de i utgangspunktet gjør det for pengene betyr jo ikke at de ikke bryr seg om ungdommene. Det finnes jo drøssevis av enkle og sutalause jobber man kan ta for å tjene ekstra penger - så når man ønsker å jobbe på institusjon, være avlastningshjem, etc. så ligger det litt i kortene (for meg) at dette stort sett er folk som har noe ekstra å gi.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:30   #42
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Jeg har i en tid nå tenkt at jeg trenger en ekstrajobb, og da har besøkshjem vært i mine tanker.

Forøvrig en interessant tråd, som jeg skal følge med i. Lykke til til hovedinnlegger.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:43   #43
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.584
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jøss. Dette var sterke ord. Dersom jeg skal ta det du sier alvorlig må jeg si opp jobben min umiddelbart. Og jeg synes det er drøyt å sammenligne besøkshjem og sykehusinnleggelse og si at førstnevnte er mer sårbart! Virkelig? Da tror jeg ikke du har vært på den barneavdelingen jeg jobber på.

Ok, jeg tar selvkritikk for den. Min uttalelse var basert på uttalelser fra én familie i min nære omgangskrets, som beskriver det som mer sårt og vondt at de trenger avlastning til barnet sitt enn at barnet stadig vekk er innlagt på sykehus. Men deres barn har ingen diagnose som kan være dødelig, og det spiller sikkert inn. Uansett er jo ikke disse noen universal sannhet, så jeg beklager det jeg sa.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 15:11   #44
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.800
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Syns det er fint å være nysgjerrig på vilkårene før man begir seg inn i dette. Det er jo en følelsesmessig investering for de involverte, så det er fint om det er vel gjennomtenkt. Syns det er pussig at lav "lønn" skal være et slags kriterium på "motivasjon" eller "egnethet". I ganske mange yrker er motivasjon og egnethet helt essensielt, og man klarer fint å rekruttere de riktige folka selv om det er godt betalt. Det er heller et paradoks at når godtgjørelsen er såpass lav vil mange familier oppleve at de ikke kan gjøre de aktivitetene de pleier med avlastningsbarnet med på like vilkår uten å gå i minus. Så det passer sånn sett kanskje best for de som liker seg i heimen eller i skogen, og mindre for de som liker ting med billettpriser og adgangspenger.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 21:38   #45
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Syns det høres litt merkelig ut å ville være besøkshjem og så skulle være med på å bestemme hva problemet for barnet evt skal være? Det kommer vel helt an på hvem som trenger hjelp da og da?
Da mamma og pappa var besøkshjem husker jeg gutten og mor kom på besøk en kveld før han kom på overnatting. For å se om det var klaff mellom oss og gutten. Dette er da mye viktigere enn hva dere måtte være interessert i fagmessig? Disse barna som trenger hjelp, eller har foreldre som trenger en eller annen form for avlastning er da virkelig ikke oe eksperiment, men virkelige mennesker. Helt vanlige folk som bør bli møtt av en helt vanlig familie, og ikke fagpersoner på jobb når de er på besøk. De som er i besøkshjem som har ekstra utfordringer møter vel stort sett på nok fagfolk ellers tenker jeg.

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det er forsåvidt sant. Men hadde jeg hatt et barn med en spesifikk utfordring som feks autisme, så hadde jeg ønsket at besøkshjemmet primært hadde ønsket å være besøkshjem, ikke at de ønsker å være besøkshjem fordi de er interessert i autistiske barn. Jeg vet ikke, det er bare noe med måten det blir skrevet på kanskje.

Det er da bare en stor fordel om man har ekstra kunnskaper om en evt diagnose barnet har. Jeg kan ikke se noe negativt i det. Jeg har valgt jobb utifra mine egne interesser.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg kjenner opptil flere som har ekstrajobb i barnevernet - på institusjonsboliger - mer eller mindre kun for de ekstra pengene. Å ta slike vakter er mildt sagt godt betalt.

Helt på siden, men hva slags boliger er dette som er så godt betalt? Det må da være noe ekstra, det er ihvertfall ikke slik at arbeid på institusjonsboliger vanligvis er veldig godt betalt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 21:58   #46
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Synes dere skal gå videre og undersøke dette! Dere høres ut som kompetente folk som kan ha mye å gi!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 22:07   #47
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Eg blir så irritert på denne haldninga om at omsorgsyrker ikkje skal vere godt (nok) betalt, fordi folk skal ha ein annan motivasjon enn pengar for å gjere jobben. Denne tanken om at utvalde yrker skal bunne i "kall" og ikkje ønske om å forsørge seg sjølv, er vel hovudgrunnen til at typiske kvinneyrker har så mykje lågare lønn enn typiske mannsyrker. I omsorgsyrker skal ein vere så sjølvoppofrande og altruistisk, at hadde det ikkje vore fordi ein trengde tak over hovudet, kunne ein like gjerne jobba gratis. For meg er det veldig rart at folk skal drive å synse om eignaheit og motivasjon, fordi at HI spør om betalinga.

Eg trur det å vere besøksheim er så mentalt krevande og krev såpass mykje jobbing med tanke på å vere tilstade, sette grenser og vere ein omsorgsfull og tydeleg voksenperson, at det skulle bare mangle at ikkje folk fekk betalt for å gjere jobben!

HI, eg synest det høyrest ut som eit godt utgangspunkt, at de har overskot og kapasitet til å ta dykk av eit ekstra barn. Eg trur det er ei både krevande og givande samfunnsoppgåve. For ikkje å snakke om viktig.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 22:19   #48
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.584
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

For meg er det veldig rart at folk skal drive å synse om eignaheit og motivasjon, fordi at HI spør om betalinga.

Jeg hadde aldri tenkt noe slikt om det ikke var for den andre tråden først. Men jeg ser jo nå at jeg nok har "overtolket" litt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 22:25   #49
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg hadde aldri tenkt noe slikt om det ikke var for den andre tråden først. Men jeg ser jo nå at jeg nok har "overtolket" litt.

Eg synest ikkje utviklinga frå barnevaktservice til besøksheim er så ille, heller, eg då. Eg skjønner rett og slett ikkje resonnementet som ligg bak.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 22:48   #50
Tyttebær
Ny-schmy
 
Tyttebær sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Innlegg: 165
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Så flott at dere ønsker å hjelpe på denne måten! Og selv om lønna ikke er så mye å bli fet av nødvendigvis, så er det da lov å kalkulere med at man tjener litt på det også. Så lenge motivasjonen ellers er den riktige, og det syns jeg du gir inntrykk av at den er.

At man har et spesielt ønske om å hjelpe barn med spesifikke vansker syns jeg også er legitimt. Om man har spesiell kunnskap på et felt så skulle det også bare mangle. Det er jo en ren styrke. Skjønner ikke kritikken rundt det. Det betyr vel ikke nødvendigvis at alle andre barn er utelukket?

Jeg har selv vært avlaster i mange år, til et sterkt pleietrengende barn. Mye av grunnen til at jeg stilte var nettopp at han var så pleietrengene og med såpass utfordrende vansker at familien/kommunen slet med å få noen til å stille. Med min faglige bakgrunn syns jeg det var utrolig spennende å få lov til å hjelpe denne familien (som også er nære venner). Hadde barnets vansker vært helt andre så hadde jeg også stilt opp, men jeg syns det var ekstra spennende og givende fordi denne gutten hadde så store og krevende vansker, nettopp fordi jeg følte meg kompetent. Det må være lov å innrømme.

Jeg har flyttet og er ikke lenger avlaster, men jeg kommer nok til å stille meg til disposisjon for barn i den kommunen jeg bor nå. Og da kommer jeg selvsagt til å si hva jeg har kompetanse på, og stille meg til disposisjon for de barna med størst funksjonsvansker. Som et ønske.

Det er jo bare en styrke for kommunene at noen ønsker å være avlastere for barn med såpass krevende diagnoser som vi snakker om her. Jeg ser for meg at avlastere ikke nøvendigvis står i kø for å passe barn med autisme - mange av dem har jo svært krevende autismediagnoser. De samme med de barna som har de sterkeste funksjonsvanskene.

Jeg mener heller ikke at man skal bli rik på slike oppdrag, men da jeg var avlaster så var det ingen fislelønn jeg fikk, altså. Den gangen jeg sa meg villig så visste vi ikke engang om jeg fikk betalt, fordi vi bodde flere kommuner fra hverandre. Jeg hadde tatt oppdraget uansett. Og i starten var lønna bare symbolsk. Men på ett tidspunkt bestemte de seg for å øke lønna, og da økte den kraftig. Jeg var ganske sjokkert, faktisk. Og jeg lyver hvis jeg sier at jeg som alenemor til to ikke hadde stor glede og nytte av de pengene, altså.

Lykke til, daddyandiknowit!

__________________
Ikke tro alt du tenker
Tyttebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 22:56   #51
Tyttebær
Ny-schmy
 
Tyttebær sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Innlegg: 165
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Hvilken "andre tråd" er det dere snakker om?

__________________
Ikke tro alt du tenker
Tyttebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 23:05   #52
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Opprinnelig lagt inn av Tyttebær, her.

Hvilken "andre tråd" er det dere snakker om?

Den kor HI spør om det er marknad for barnevakttenestar, fordi han vil ha litt ekstra inntekt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 23:09   #53
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.101
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Jeg er helt enig med det nokon skriver og er glad at noen (nokon ) endelig satte ord på det jeg mener.
De aller fleste voksne i Norge vet at støttekontakt- og avlastningslønnen ikke er å bli feit av, men klart man skal ha betalt. Man gjør jo faktisk en veldig viktig og krevende jobb for noen andre, klart det skal lønnes? Og klart det må være lov å spørre andre om hvor mye slikt arbeid lønnes i?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 23:19   #54
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Jeg synes det høres ut som noe dere bør undersøke videre!

At det økonomiske er en faktor ser jeg på som helt naturlig, men så jobber jeg også innenfor sosialt arbeid. Et fagfelt som har sitt utspring fra veldedighet.
Jeg ble ikke sosialarbeider for å bli rik, men jeg skal leve jeg også.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 23:28   #55
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Altså, ærlig talt. Studerer man, så jobber man på si for å tjene penger. At man ønsker å jobbe innenfor sitt fag-eller interesssefelt bør vel bare være et pluss.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no