Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fordeling av midler ved sammenslåing av fylker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-18, 13:50   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordeling av midler ved sammenslåing av fylker

Vi kan snakke litt mer fylkessammenslåing, ja? Denne gang med utgangspunkt i Viken, der Østfold, Akershus og Buskerud planlegges sammenslått. Det er jo tre temmelig ulike fylker, med ulike utfordringer topografi og ikke minst; tetthet av beboelse.

Hvert av fylkene har sine egne kraftselskap, og i Akershus og Østfold har overskuddet herfra bl.a. gått til kultur. Hvert av fylkene føler at inntektene fra disse kraftselskapene tilhører dem, deres kommuner og deres innbyggere. De er ikke interessert i at dissemidlene skal brukes til helt andre ting i et helt annet fylke. Eksempelvis vil ikke Østfold at deres penger skal brukes til veiutbygging i Buskerud.

Det som selvfølgelig gjør det enda mer betent er at Buskerud har overført eierskap av sine kraftselskap til kommunene, og må derfor ikke dele på sine kraftpenger, men kan motta fra Østfold og Akershus. Og det skjønner jeg jo at Østfold og Akershus syns er bittert. Samtidig så ser jeg en ørliten parallell til Catalonia, Spanias rikeste stat, som ikke vil være med på spleiselag. Men da må jo Buskerud også være med, det kan ikke være slik at to gir, og tre får. Jeg vil tro at dette vil bli en problemstilling i flere regioner (Sogn og Fjordane har allerede varslet det).

Og helt til slutt må jeg fnise av at FrP kommenterer at det blir populistisk.

Hva tenker dere?

https://www.nrk.no/buskerud/viken-kr...der-1.14240956

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-18, 16:24   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeling av midler ved sammenslåing av fylker

Jeg knegger litt over at Buskerud gjorde som de gjorde for mange år siden, og nå får betalt til fulle for det. Det har jo vist seg å være en genistrek, mon tro om noen har sett i krystallkulen.
Men selvsagt er det litt bitter for de to andre som ikke har en slik avtale, og som vel ikke egentlig kan inngå en slik avtale nå - det blir jo veldig påtatt unnaholding av midler. Litt som vel er det samme S&F gjør ovenfor Hordaland, om jeg har skjønt debatten der riktig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-18, 16:29   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeling av midler ved sammenslåing av fylker

Ja, det av absolutt genialt av Buskerud. Men jeg syns jo at det er urettferdig at de da skal få i pose og sekk (og er kanskje det fylket med dyrest utfordringer, pga. avstand, vær og svært ulike forhold rundt i fylket).

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no